Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

For deg som privatperson

Skatteetatens skjemaer og tjenester flyttes til skatteetaten.no, men vi vil fortsatt benytte fellesfunksjonalitet i Altinn.

Her får du vite hvordan endringene påvirker privatpersoner.

Dette må du gjøre

Hvis du som privatperson kun skal sende inn «som deg selv», trenger du ikke å gjøre noe.

Hvis andre skal opptre på vegne av deg, må du delegere tilganger på nytt. Mer informasjon om dette kommer.

Tidsplan

Skatteetaten skal ferdigstille reetableringen av våre tjenester på skatteetaten.no innen årsskiftet 2025/26. 

Vi vil produksjonssette de fleste av våre skjema og tjenester fortløpende gjennom høsten 2025. 

Nye Altinn, som Digitaliseringsdirektoratet utvikler, skal være ferdig innen dagens Altinn blir sanert i juni 2026. 

Dette blir nytt

Våre skjema og tjenester vil være omtrent som før, med noen endringer i funksjon og utseende. De vil blant annet være bedre tilpasset ulike skjermstørrelser, som mobil og nettbrett.

Skatteetaten lager ny innboks på skatteetaten.no hvor du som privatperson vil motta meldinger fra oss når de nye løsningene er etablert. Avhengig av hvilke tjenester du bruker, vil du i en overgangsfase måtte forholde seg til både dagens Altinn-innboks og ny innboks på skatteetaten.no. Når nye Altinn er klar, vil alle meldinger (både historiske og nye) bli tilgjengelig samlet.

Kort om endringene

Digitaliseringsdirektoratet jobber med å fornye Altinn innen juni 2026 fordi dagens teknologi er utdatert. Skatteetaten jobber parallelt med å reetablere alle våre tjenester på skatteetaten.no i løpet av 2025. Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene som kommer i god tid før årsskiftet 2025/2026 og gjennomføre nødvendige tilpasninger.

Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt. 

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.

Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.

Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:

  • Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
  • Aksjonærregisteroppgaven
  • A-ordningen
  • Diverse skattetjenester
  • Særavgifter
  • Motorvogn
  • Innkreving
  • Toll
  • Kontaktskjema, attestbestilling m.m.

Listen er ikke uttømmende.

Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, får etter planen ingen tekniske endringer, men blir berørt av overgangen fra Altinn-roller til tilgangspakker.

Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.

Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.​ Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.

Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene

Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar (i samarbeid med sin kunde) å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.

Samarbeidsportalen: Systembruker

Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.

Samarbeidsportalen: Arbeidsflate

Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.

Samarbeidsportalen: Dialogporten

Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin – og sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Den er en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.

Samarbeidsportalen: Maskinporten

For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).

Vi tilbyr en kanal på Slack for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter.

For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected]. Denne e-postadressen er midlertidig og vil bli avsluttet i 2026, når prosjektet avvikles.

Se også

Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: