Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Tredjepartsopplysninger
Rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025 (presisering)
Presisering av nyhetsmelding om Altinn II publisert 08.10.25.
For inntektsåret 2025 skal tredjepartsopplysninger i hovedsak leveres via én av følgende tre løsninger:
- Nye API-er – maskinell innsending direkte fra fagsystem via systembruker til Skatteetatens mottaks-API.
- Nytt vedleggsskjema på skatteetaten.no – opplasting av XML-fil via skjemaet RF-1301.
- Tasteskjema på skatteetaten.no – manuell utfylling for enkelte tjenester.
Bruk av Altinn II og RF-1301 kan benyttes unntaksvis, og da hovedsakelig av de som i dag har en maskinell innsending via RF-1301 – det vil si innsending direkte fra system uten manuell opplasting i Altinn.
Skatteetaten har besluttet å videreføre denne midlertidige løsningen for inntektsåret 2025, ettersom den nye autorisasjonsløsningen i Altinn 3 er forsinket. Dette gir opplysningspliktige, regnskapsførere, revisorer og systemleverandører mer tid til å tilpasse seg endringene, særlig knyttet til bruk av systembruker.
Vi oppfordrer alle sluttbrukersystemleverandører til å teste og ta i bruk de nye tjenestene på skatteetaten.no så snart som mulig, slik at flest mulig kan tilby maskinell innsending via de nye API-ene allerede for inntektsåret 2025.