Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Skattekort – for sluttbrukersystemer
Informasjon for systemleverandører med integrasjon for å sende inn skattekort til arbeidsgiver.
Siste oppdateringer
-
Ny Swagger er lagt ut på SwaggerHub
- 10.10.2025
- Skattekort til arbeidsgiver
-
Her kan du søke om tilgang til tjenester for innrapportering til Skatteetaten
- 08.10.2025
- Alle
Skatteetaten har laget et eget skjema som sluttbrukersystemleverandører og andre som skal integrere seg mot Skatteetatens innrapporteringstjenester kan bruke for å søke om tilgang til API-ene i test og produksjon (tilgang til scope).
-
Bruksvilkår for tilgang til Skatteetatens eksterne tjenester
- 08.10.2025
- Alle
Som en del av omleggingen fra Altinn II til Altinn 3 har Skatteetaten etablert bruksvilkår for sluttbrukersystemer og andre eksterne som skal integrere seg mot Skatteetatens eksterne tjenester (API).
-
Test av nye API-er for henting av skattekort
- 18.09.2025
- Skattekort til arbeidsgiver
Det er nå klart til test av nye API-er for henting av skattekort
-
Test av gammel løsning
- 28.08.2025
- Skattekort til arbeidsgiver
Nye testpersoner i testmiljøet
Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon for skattekort til arbeidsgiver, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt, og andre nyttige tips, finner du her.
Vi jobber med å overføre skattekort til arbeidsgiver fra Altinn til egne skjema og API-løsninger. Les mer om at Skatteetatens tjenester flyttes fra Altinn til Skatteetaten.
I en overgangsperiode finnes det to ulike løsninger for å bestille skattekort til arbeidsgiver via sluttbrukersystem:
Skatteetaten jobber med et nytt API som skal tilby skattekort til arbeidsgivere. Det kommer mer informasjon om dette på GitHub:
Skattekort til arbeidsgiver (GitHub)
Vær oppmerksom på at dokumentasjon på de reetablerte tjenestene er under utvikling og oppdateres fortløpende.
Her finner du kopi av dokumentasjon som lå i sluttbrukersystemportalen på Altinndigital:
- forespoerselomskattekorttilarbeidsgiver_v2.0.xsd
- eksempel_forespoerselomskattekorttilarbeidsgiver.xml
- skattekorttilarbeidsgiver_v3.0.xsd
- utvidelseavtrekktabellene2025.pptx
For å integrere systemet mot Altinn-skjemaet trenger dere en XSD som ligger på sidene til Oppgaveregisteret (Brønnøysundregistrene).
Spørsmål og svar
Les spørsmål og svar om skattekort til arbeidsgiver (DOC)
Test
TENOR testpersoner (XLSX)
Driftsstatus og planlagte endringer
Du finner informasjon om driftsstatus for Skatteetaten og Folkeregisteret sine tjenester. Du kan også abonnere på driftsvarsler.
Trenger du hjelp?
Trenger du faglig eller teknisk brukerstøtte knyttet til integrasjon mot skattekort for arbeidsgivere kan du kontakte oss på e-post.
E-post: [email protected]
For andre henvendelser må du kontakte oss på vanlig måte.
Send oss en henvendelse her hvis du skal bestille tilgang til en ny tjeneste:
Dette må til for å opprette brukerkonto:
- Din virksomhet må etablere en brukeradministrator.
- Brukeradministrator må opprette brukere i brukeradministrasjonsverktøyet.
Administrer tilganger til brukerstøttetjenesten