Viktig informasjon
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Skjema RF-1378
Søke om eller klage på motregning i fremtidige bidrag
Har du fått vedtak fra NAV om at du har betalt for mye i bidrag, kan du søke om motregning. Du får da et lavere bidrag å betale per måned.
Vi kan ikke betale ut pengene, men bidraget du skal betale per måned, blir lavere.
Du kan også sende inn klage på et vedtak om fremtidig bidrag.
Dersom du ikke ønsker å logge inn for å søke eller klage, kan du sende skriftlig klage til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
9917 Kirkenes
Vilkår for motregning:
- NAV må ha fattet vedtak om at du har betalt for mye.
- Det nye bidragsbeløpet må være høyere enn et eventuelt bidragsforskudd til bidragsmottakeren.
- Beløpet du har betalt for mye og det månedlige bidraget må være knyttet til samme barn.
- Du må fortsatt ha løpende bidrag for barnet det er betalt for mye for.
- Det er kun den som betaler bidraget, som kan søke om motregning.
Hvis disse vilkårene ikke er oppfylt, kan vi ikke motregne. Da må du selv kreve inn kravet fra bidragsmottakeren, eller kreve inn via namsmannen.
Klagen skal vere skriftleg og må innehalde
- kva du klagar på – til dømes trekk, saksbehandlinga, innkrevjinga eller skattemotrekning. Merk: Bedrifter og organisasjonar kan berre be om at det blir sett av pengar til livsopphald dersom bedrifta er eit enkeltpersonføretak.
- ei forklaring på kvifor du klagar
- kva du vil oppnå med klagen – til dømes at vi stansar trekk eller motreknar
- underskrift (fysisk eller elektronisk)
- relevant dokumentasjon