Endring av motoreffekt

Et kjøretøy anses som ombygd når motoreffekten endres – såkalt chiptuning eller trimming. Fra og med 19. juni 2023 trenger du i utgangspunktet ikke lenger å melde effektøkning til Skatteetaten.

Unntaket fra meldeplikten gjelder snøscooter og motorsykkel uten oppgitt Co2-utslipp i Kjøretøyregisteret, hvor effekt er en avgiftskomponent.

Du kan sjekke om ditt tilfelle er melde - og avgiftspliktig i ombyggingskalkulatoren.

Er du usikker på hva som er tillatt å gjøre med kjøretøyet ditt, kan det kan være en god idé å ta kontakt med en av trafikkstatsjonene hos Statens vegvesen for veiledning før du melder og betaler ombygging hos Skatteetaten.

Motorsykkel og snøscooter

Det er kun for motorsykler (avgiftsgruppe F) og snøscootere (avgiftsgruppe G) at motoreffekten danner grunnlaget for beregning av engangsavgiften.

Gjelder ombyggingen snøscooter (avgiftsgruppe G), medfører effektøkning en tilleggsavgift. Dette må du melde og betale før du gjennomfører endringen og går til Statens vegvesen for godkjenning.

Gjelder ombyggingen motorsykkel (avgiftsgruppe F), medfører effektøkning en tilleggsavgift dersom det ikke ble registrert dokumentert utslipp av CO2 ved førstegangsregistreringen i Statens vegvesens kjøretøyregister. Dette må du melde og betale før du gjennomfører endringen og går til Statens vegvesen for godkjenning.

Effektreduksjon

Du må trenger ikke melde inn nedjustering av motoreffekten til Skatteetaten. 

Det kan være lurt å sjekke med Statens vegvesen hvis du er usikker på om du har lov til å bygge om kjøretøyet.

En nedjustering av motoreffekten gir ikke grunnlag for refusjon av tidligere innbetalte avgifter.

Feil effekt i vognkortet

Hvis du oppdager at kjøretøyet ditt har gjennomgått en effektøkning uten at dette fremkommer av vognkortet, bør du kontakte Statens vegvesen

Les mer om hvordan du går frem når du skal bygge om et kjøretøy.