Bestilling av skattelister for inntektsåret 2018

Skattelistene for 2018 blir tilgjengelige 5. november kl. 07:00. Skattelistene er tilgjengelige for presse som har forhåndsbestilt lister og publikum som ønsker å søke i skattelistene via skatteetaten.no.

Bestill tilgang

Hvem kan bestille skattelistene?

Presse som omfattes av mediefridomslova kan søke om elektronisk utlevering av fullstendige skattelister. Se vilkår for bestilling og bruk av skattelister.

Slik bestiller du

Fra 20. september kan presseorganer bestille tilgang til skattelister for 2018.

  • Frist for at søknaden skal behandles før utleggsdagen er 25. oktober.
  • Pris pr liste er 2 000,- eks mva (dvs 4 000,- totalt for begge listene).

 

Hvem har fått tilgang?

Her vil vi etter at søknadsfristen er gått ut vise en oversikt over presseorganer som har fått tilgang til skattelister.

Digital bestilling

  • Presseorganet bestiller skattelister ved å sende søknad via skatteetaten.no. Selve bestillingsskjemaet ligger i Altinn. Om det ikke er ansvarlig redaktør selv som bestiller, må ansvarlig redaktør signere en avtale som så legges ved søknaden. Dette gjøres under Oversikt - skjema og vedlegg ved utfylling av skjemaet i Altinn. Se hvordan du legger til vedlegg i Altinn.
  • Svarbrev mottas digitalt.

Tilgang til datasett

  • Hvis søknaden blir godkjent, inviteres presseorganets kontaktperson via e-post til et sikkert filområde for utlevering av krypterte data. Dette skjer uken før skattelistene tilgjengeliggjøres. Filene kan ikke åpnes uten en krypteringsnøkkel.

Tilgang til krypteringsnøkkel

  • På utleggsdagen blir krypteringsnøkkelen sendt via Altinn til daglig leder.
  • Daglig leder kan på forhånd delegere tilgang i Altinn til andre som skal motta krypteringskode, hvis dette er nødvendig for presseorganets arbeid med skattelister.
  • Se her hvordan du gir tilgang til krypteringskoden.

Filformater

Skattelistene utarbeides i formatene XML og CSV. Redaktører bør søke bistand fra teknisk personell i IT-avdelingen eller eksterne systemleverandører.

Endring i kommuneopplysninger

Tidligere stod skattepliktige oppført i én kommune i skattelistene, mens fra 2017 kan det være flere kommuner på enkelte personer. Dette fordi en person kan ha skattet til flere kommuner i inntektsåret. Skattelistene inneholder hvilke kommuner vedkommende har skattet til, uten at rekkefølgen mellom disse kommunene nødvendigvis indikerer det skattemessige forholdet.

To datasett

Det utarbeides to datasett:

  • et datasett for personlige skattepliktige (fysiske personer)
  • et datasett for upersonlige skattepliktige (selskaper og andre juridiske personer)

Listen for personlige skattytere oppdateres.

Skattelisten for personlige skattytere oppdateres fire ganger frem til utlegg for etterfølgende inntektsår. Den oppdaterte listen erstatter tidligere versjoner. Skattedirektoratet vil fortløpende gjøre oppdateringer tilgjengelige for pressen.

Tidligere har dessverre få bestillere benyttet seg av muligheten til å laste ned oppdaterte lister. Den opprinnelige skattelisten (utleggslisten) kan i visse tilfeller være misvisende. Manglende oppdatering kan dessuten få alvorlige konsekvenser for personer som er innvilget sperret adresse etter utsendelse av den opprinnelige skattelisten (utleggslisten). I de ajourførte skattelistene er opplysninger om slike personer fjernet.

Det er viktig at opplysninger som offentliggjøres er mest mulig oppdaterte. Alle oppdateringer tilbys vederlagsfritt.


Veiledning for teknisk personell

Teknisk spesifikasjon for filformat med eksempelfiler er tilgjengelig her:

Vær oppmerksom på

Skattedirektoratet godtar kun henvendelser fra oppgitt kontaktperson og mobilnummer ved uforutsette hendelser på datoen skattelistene legges ut.