Tilgang til skattelister for pressen

Skattelistene for 2023 kan bestilles her. Listene blir tilgjengelig 4. desember klokken 05:00.

Skattelistene er tilgjengelig for presse som har forhåndsbestilt lister og publikum som ønsker å søke i skattelistene

Bestill tilgang til skattelistene

Presse som omfattes av medieansvarsloven kan søke om elektronisk utlevering av fullstendige skattelister. Se vilkår for bestilling og bruk av skattelister.

Slik bestiller du

Ansvarlig redaktør hos presseorganer kan bestille tilgang til skattelistene for 2023. Om det ikke er ansvarlig redaktør selv som bestiller, må ansvarlig redaktør signere en avtale (PDF) som så legges ved søknaden. Dette gjør du under "Oversikt - skjema og vedlegg" når du fyller ut Altinn-skjemaet.

  • Frist for at søknaden skal behandles før utleggsdagen er 21. november.
  • Pris per liste er 1 500 kroner (eksklusiv merverdiavgift).

Hvem har fått tilgang

Her vil vi etter at søknadsfristen er gått ut vise en oversikt over presseorganer som har fått tilgang til skattelister.

Hent skattelister

Presse som får tilgang til skattelistene kan laste ned filene fra en ny web-løsning. Filene blir tilgjengelig for nedlasting fra 27. november 2024.

Filene er kryptert

Du må ha et passord for å åpne filene, med unntak av eksempelfilene. Passordet vil vises i den nye web-løsningen kl. 05:00 den 4. desember 2024.

For at andre enn daglig leder skal få tilgang, må daglig leder delegere tilgang i Altinn til dem som skal kunne bruke den nye web-løsningen for å laste ned filer og se passord. Hvis ikke daglig leder har delegert tilgang til andre, vil det ikke være mulig for dem å hente filene eller passordet.

To datasett

Skattelistene produseres i to datasett:

  1. Personlige skattepliktige (fysiske personer)
  2. Upersonlige skattepliktige (selskaper og andre juridiske personer)

Skattelisten for personlige skattepliktige oppdateres fire ganger frem til utlegg for etterfølgende inntektsår. Den oppdaterte listen erstatter tidligere versjoner. Skattedirektoratet vil fortløpende gjøre oppdateringer tilgjengelig for pressen.

Tidligere har dessverre få bestillere benyttet seg av muligheten til å laste ned oppdaterte lister. Den opprinnelige skattelisten (utleggslisten) kan i visse tilfeller være misvisende. Manglende oppdatering kan dessuten få alvorlige konsekvenser for personer som er innvilget sperret adresse etter utsendelse av den opprinnelige skattelisten (utleggslisten). I de ajourførte skattelistene er opplysninger om slike personer fjernet.

Det er viktig at opplysninger som offentliggjøres er mest mulig oppdatert. Alle oppdateringer tilbys vederlagsfritt.

Tidligere stod skattepliktige oppført i én kommune i skattelistene, mens i listene for de siste årene kan det stå flere kommuner på enkelte personer. Dette fordi en person kan ha skattet til flere kommuner i inntektsåret. Skattelistene inneholder hvilke kommuner vedkommende har skattet til, uten at rekkefølgen mellom disse kommunene nødvendigvis indikerer det skattemessige forholdet.

Filformater

Begge datasettene utarbeides i formatene XML og CSV. Redaktører bør søke bistand fra teknisk personell i IT-avdelingen eller eksterne systemleverandører ved behov.

Eksempelfiler

Det er ingen endring i format eller hvilke opplysninger som er med i filene for 2023 i forhold til i fjor.

Det er viktig å oppgi riktig kontaktperson

Skatteetaten godtar kun henvendelser fra oppgitt kontaktperson og mobilnummer ved uforutsette hendelser på datoen skattelistene legges ut.