B-7-8.2 Beregningsgrunnlag
B-7-8.2.1 Generelt
Beregningsgrunnlaget for standardtillegg for privat bruk av bil settes som hovedregel til
- 100 % av listepris som ny hvis yrkeskjøringen i løpet av året er 40 000 km eller mindre, jf. sktl. § 5‑13 første ledd
- 75 % av listepris som ny når det kan dokumenteres ved elektronisk kjørebok at yrkeskjøringen overstiger 40 000 km i året, jf. FSFIN § 5‑13‑5 første ledd første punktum
Nærmere om listepris, se pkt. B-7-11.
Beregningsgrunnlagene ovenfor skal reduseres med 25 % hvis bilen er 3 år eller eldre per 1. januar i inntektsåret, se sktl. § 5‑13 første ledd annet punktum og FSFIN § 5‑13‑5 første ledd tredje punktum.
Er bilen importert brukt fra utlandet, er det tidspunktet for førstegangsregistrering i utlandet som er avgjørende.
For biler som er eldre enn tre år og som omfattes av FSFIN § 5‑13‑1 fjerde ledd (varebiler klasse 2 og lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg), skal listeprisen reduseres med 25 % (fradrag for alder) før beregning av bunnfradraget. se pkt. B-7-10.2.
B-7-8.2.2 Nærmere om reduksjon av beregningsgrunnlaget ved yrkeskjøring over 40 000 km
Hvis det kan dokumenteres ved elektronisk kjørebok at yrkeskjøringen overstiger 40 000 km i inntektsåret, skal bilen verdsettes til 75 prosent av bilens listepris som ny. Om krav til den elektroniske kjøreboken, se nærmere pkt. B-7-10.2.3.
For varebiler klasse 2 og lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg, som omfattes av FSFIN § 5‑13‑1 fjerde ledd, gis det ikke reduksjon i beregningsgrunnlaget for yrkeskjøring over 40 000 km. Se for øvrig pkt. B-7-10.2.
Det er skattyterens samlede kjøring i yrket med den/de bilene som han fordelsbeskattes for, som skal legges til grunn for 40 000-kilometersgrensen. Dette gjelder selv om skattyteren har brukt flere biler. Yrkeskjøringen for ektefeller skal ikke legges sammen.
Reduksjon av beregningsgrunnlaget til 75 % av listeprisen skal ikke foretas for år hvor yrkeskjøringen er kortere enn 40 000 km, uansett årsaken til den reduserte kjøringen. Redusert beregningsgrunnlag kan f.eks. ikke brukes et år yrkesbruken blir under 40 000 km fordi bilordningen starter/opphører.
B-7-8.2.3 Kombinasjon av høy årlig kjørelengde og bil eldre enn 3 år
For biler eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret, dvs. registrert første gang i 2021 eller tidligere og som kjøres over 40 000 km i yrket i året, blir grunnlaget 56,25 % (75 % x 75 %) av listeprisen.
kr | 109 767 | (kr 365 625 x 30 %) |
+ kr | 645 | (20 % av (kr 365 525 minus kr 362 300)) |
= kr | 110 412 |
B-7-8.2.4 Særlige tilfeller hvor listeprisen ikke tilsvarer bruksverdi privat
I særlige tilfeller hvor standardfordelen basert på listepris ved førstegangsregistrering klart ikke står i forhold til fordelen ved den private bruken, kan fordelen fastsettes ved skjønn, jf. FSFIN § 5‑13‑5 annet ledd.
Særregelen i FSFIN § 5‑13‑5 annet ledd kan komme til anvendelse når listeprisen ved bruk av standardregelen vil gi grunnlag for en for høy beregnet fordel. Det samme gjelder ved for lav beregnet fordel. Denne bestemmelsen skal bare brukes hvor avviket er betydelig.
Særregelen kan bl.a. være aktuell for bil registrert som lastebil med en vekt fra 3 500 kg inntil 7 500 kg og enkelte større eller spesialinnredede varevogner (for høy beregnet fordel basert på listepris). Særregelen er også aktuell dersom det er foretatt svært omfattende ombygging eller restaurering av bilen som fører til at markedsverdien langt overstiger listepris ved førstegangsregistrering (for lav beregnet fordel basert på listepris). Videre kan særregelen tenkes anvendt for veteranbiler med en markedsverdi som langt overstiger listepris ved førstegangsregistrering.
I de tilfellene hvor standardfordelen basert på listepris ved førstegangsregistrering blir for lav (for eksempel ved svært omfattende ombygging eller restaurering), kan man ved fastsettingen av fordelen benytte en hjelpestørrelse i form av en korrigert listepris som multipliseres med den/de relevante prosentsatsen(e) etter standardregelen, se sktl. § 5‑13 annet ledd, jf. satsforskriften § 5. Markedsverdi vil i disse tilfellene normalt kunne anvendes som korrigert listepris.
Når vilkårene for å anvende særregelen er oppfylt fordi standardfordelen basert på listepris blir for høy, og firmabilordningen varer hele året, skal den skjønnsmessig fastsatte fordelen settes til kr 65 000, se satsforskriften § 5 tredje ledd, jf. sktl. § 5‑13 annet ledd.
B-7-8.2.5 Fastsetting av standardfordelen
Inntektstillegget fastsettes til 30 % av bilens listepris som ny inntil kr 362 300, og til 20 % av overskytende listepris, jf. sktl. § 5‑13 første ledd og satsforskriften § 5 første ledd. Inntektstillegget for 2025 blir da for biler med listepris som ny
- inntil kr 362 300, 30 % av beregningsgrunnlaget og
- over kr 362 300, kr 108 690 (dvs. 30 % av kr 362 300) tillagt 20 % av beregningsgrunnlaget over kr 362 300
Om beregningsgrunnlaget, se pkt. B-7-8.2. Om fastsetting av beregningsgrunnlaget for varebil klasse 2 eller lastebil med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg, se pkt. B-7-10.2.2.
Standardregelen for fastsetting av fordelen brukes enten skattyter eier/leaser en regnskapsbehandlet yrkesbil, er deltaker i selskap med deltakerfastsetting, eller får bilen stilt til disposisjon av arbeidsgiver.