S-22-5.1 Generelt
Reglene om suppleringsskatt forutsetter at konsernets effektive skattesats beregnes for hver jurisdiksjon konsernet opererer i. For å beregne den effektive skattesatsen må inntekten og skatten for den enkelte konsernenhet i hver jurisdiksjon beregnes. Den inntektsstørrelsen som inngår i beregningen av effektiv skattesats betegnes som justert resultat for den enkelte konsernenhet.
Samlet overskudd for en jurisdiksjon finnes ved å summere de justerte resultatene, både overskudd og underskudd, for alle konsernenhetene i jurisdiksjonen. Dersom summen av konsernenhetenes skatter som beregnet etter regelverket (justerte skatter) utgjør mindre enn 15 % av samlet overskudd for jurisdiksjonen, skal det beregnes suppleringsskatt for jurisdiksjonen, se pkt. S-22-8.
Utgangspunktet for beregning av justert resultat er konsernenhetens regnskapsmessige resultat etter skatt, før konsolideringsjusteringer som skal eliminere konserninterne transaksjoner, beregnet etter det regnskapsspråket som er brukt til å utarbeide det øverste morselskapets konsernregnskap, jf. suppleringsskatteloven § 3‑1 første ledd og suppleringsskatteforskriften § 1‑5‑1 andre ledd bokstav i. Før konsolideringsjusteringer innebærer at interne transaksjoner skal inngå i den enkelte enhets regnskapsmessige resultat. For nærmere om regnskapsspråk og hva som gjelder dersom konsernenhetens regnskapsspråk avviker fra det som benyttes av øverste mor, se pkt. S-22-4.
Dersom en konsernenhet har avvikende regnskapsår i forhold til øverste morsselskap, skal beregningene for enheten gjøres på grunnlag av det regnskap som er lagt til grunn i konsolideringen. Dersom en konsernenhet med avvikene regnskapsår ikke er konsolidert, skal beregningene gjøres på grunnlag av det regnskap som blir avsluttet innenfor øverste morselskaps regnskapsår. Det samme gjelder for felleskontrollert virksomhet og felleskontrollert konsern.
Justert resultat skal beregnes i presentasjonsvalutaen benyttet i det øverste morselskapets konsernregnskap, jf. suppleringsskatteloven § 1‑4 første ledd. En eventuell omregning skal gjennomføres i samsvar med de prinsippene for omregning som følger av regnskapsspråket som benyttes i konsernregnskapet, jf. suppleringsskatteforskriften § 1‑4‑1. Dette gjelder uavhengig av om slike beløp allerede er omregnet i samsvar med et annet autorisert regnskapsspråk, jf. suppleringsskatteforskriften § 1‑4‑2. Presiseringen i suppleringsskatteforskriften § 1‑4‑2 vil i praksis kun ha betydning hvor kravene for omregning etter det andre regnskapsspråket avviker vesentlig fra det som gjelder etter øverste morselskaps regnskapsspråk.
Endringer i inntekt eller kostnad som skyldes oppkjøpsmetoden for en ervervet virksomhet og som fremgår i konsernregnskapet, skal ikke tas med i beregningen av konsernenhetens regnskapsmessige resultat, jf. suppleringsskatteloven § 3‑1 første ledd. Av praktiske grunner er det på gitte vilkår lempet på dette kravet for sammenslåinger som fant sted før 1. desember 2021, se pkt. S-22-11.1.3. Øvrige inntekter eller kostnader som inngår i konsernregnskapet, skal kun tas med dersom de på en pålitelig og konsekvent måte kan føres tilbake til den bestemte konsernenheten. Inntekter og kostnader som inngår i utvidet resultat (other comprehensive income), skal ikke medregnes.
Ved beregning av justert resultat skal det regnskapsmessige resultatet justeres for en rekke forhold, som følger av suppleringsskatteloven § 3‑2. Beregningene gjøres på konsernenhetsnivå. Eventuelle reduksjoner basert på eierandeler skjer normalt først ved fordeling av beregnet suppleringsskatt, se pkt. S-22-10.
Justeringene etter suppleringsskatteloven § 3‑2 tar først og fremst hensyn til en del vanlige forskjeller mellom regnskapsmessig- og skattemessig behandling og bringer det regnskapsmessige resultatet nærmere det skattemessige resultatet, se pkt. S-22-5.2. Siden det er ulike skattesystem i de land som inngår i Inclusive Framework vil det likevel være forskjeller mellom et enkelt lands skattemessige resultat og justert resultat beregnet etter suppleringsskattelovens regler.
Videre er det av politiske grunner gjort enkelte justeringer og unntak, bl.a. unntaket for inntekt fra internasjonal skipsfart, jf. suppleringsskatteloven § 3‑3, se pkt. S-22-5.3.
Fordelingen av inntekt mellom hovedenhet og fast driftssted er regulert i suppleringsskatteloven § 3‑4, se pkt. S-22-5.4 og regler om fordelingen av inntekten til enheter med deltakerfastsetting er regulert i suppleringsskatteloven § 3‑5, se pkt. S-22-5.5.
S-22-5.1.1 Særlig om valgregler
Flere av justeringene, både for beregning av justert resultat og justert skatt, innebærer valgmuligheter. Disse kan skilles i valg som gjelder ett år, og valg som gjelder for fem år. Ettårsvalg gjelder bare for det regnskapsåret valget er gjort for. Femårsvalg gjelder inntil det blir opphevet, minimum fem år. Dersom femårsvalget oppheves, kan det ikke gjøres et nytt slikt valg for de fire etterfølgende årene. Det er i noen tilfeller spesielle bestemmelser som må følges når valget oppheves. Disse er omtalt i tilknytning til aktuelle regler nedenfor.