Fellesskriv til fylkesskattekontorene 2006 – Forskrift nr. 80 og tilbakegående avgiftsoppgjør

Finansdepartementet har i brev av 18. mai 2006 besluttet å legge om praksisen med tilbakegående avgiftsoppgjør.

Endringen innebærer at slikt oppgjør ikke lenger skal gis for krav om fradrag for anskaffelser lenger tilbake enn tre år fra det tidspunkt søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør er fremsatt. Omleggingen innebærer en endring av gjeldende retningslinjer for tilbakegående avgiftsoppgjør.

Endringen gjøres også gjeldende for krav på fradrag fra utleier av bygg og anlegg i tilfeller hvor det er aktuelt med frivillig registrering etter søknad i samsvar med overgangsbestemmelsen i forskrift nr. 117 § 8 annet ledd. Næringsdrivende som i lys av Høyesteretts avklaringer gjennom Hunsbedt- og Porthuset-dommene nå får adgang til frivillig registrering etter forskrift nr. 80, vil etter dette ikke kunne få tilbakegående avgiftsoppgjør for kostnader lenger tilbake i tid enn tre år fra det tidspunktet søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør er fremsatt.

Endringene gjøres gjeldende med umiddelbar virkning. Dette gjelder også for innkomne saker som ikke er ferdigbehandlet per 18. mai 2006, likevel slik at det opprinnelige tidspunktet for når søknaden kom inn her legges til grunn.

For øvrig vises til departementets brev. Merverdiavgift - forskrift nr. 80 og tilbakegående avgiftsoppgjor.