Forskrift nr. 117 – Klage over registreringsvedtak

• Avgitt 11.02.2008

Også for næringsdrivende som er innvilget årsterminoppgave skal søknad om frivilig registrering etter forskrift nr. 117 gis virkning tidligst fra den 2 – måneders terminen søknaden ble sendt skattekontoret. Avgitt 11. februar 2008.

”B AS er registrert i avgiftsmanntallet (årsterminoppgavepliktig) for avgiftspliktig varesalg/utleie av matter og varebil. Selskapet driver samtidig utleie av bygg i X kommune. I registreringsmelding av 18. desember 2006 søkte selskapet om frivillig registrering etter forskrift nr. 117 fra 2006. I registreringsmeldingen ble det opplyst at selskapet fortsatt ville ha under 1 million kroner i avgiftspliktig omsetning for hele 2006, slik at selskapets tidligere innvilgede årsterminoppgave sto uendret.

I fylkesskattekontorets vedtak av 9. januar 2006 ble den eksisterende registrering utvidet til å gjelde utleie av bygg eller anlegg etter forskrift nr. 117 med virkning fra 1. november 2006 (6. termin).

I brev av 2. februar 2007 vises det til at B AS i 2006 har årsterminoppgave, og at selskapet vanskelig kan se hvilket hjemmelsgrunnlag fylkesskattekontoret har for en avvikende terminlengde utelukkende i relasjon til registrering etter forskrift nr. 117. Det anføres i brev av 29. august 2007 at selskapet med fylkesskattekontorets lovforståelse må ha et tosporet terminsystem, ett for virksomhet som før den frivillige registrering hadde årsterminoppgave og ett to månedlig terminsystem for utleieregistreringen.

Skattedirektoratet skal bemerke:

Omsetning og utleie av fast eiendom faller utenfor merverdiavgiftsområdet, jf. mval. § 5a første ledd. Med hjemmel i mval. § 28a er den som leier ut bygg eller anlegg til bruk i virksomhet som er registrert etter merverdiavgiftsloven, etter søknad gitt adgang til å registrere seg i avgiftsmanntallet etter bestemmelsene i merverdiavgiftsloven kap. VII, jf. forskrift nr. 117.

Med mindre utleier ved aktiv handling (søknad) tilkjennegir ovenfor skattekontoret at man ønsker å registrere utleievirksomheten, er det lovens normalordning at utleier driver virksomheten utenfor avgiftsområdet. Det er på bakgrunn av dette lagt til grunn at en igangværende utleievirksomhet først fra søknadstidspunktet omdisponerer fra ikke- avgiftspliktig til avgiftspliktig virksomhet, og at det ikke foreligger grunnlag for frivillig registrering tilbake i tid i forhold til søknadstidspunktet.

Avgiftsmyndighetene har av praktiske hensyn imidlertid gitt en søknad om frivillig registrering etter forskrift nr. 117 virkning fra den to-måneders terminen søknaden ble sendt inn til skattekontoret. Skattedirektoratet finner at dette også gjelder i relasjon til næringsdrivende med årsterminoppgave etter mval. § 31a.

Næringsdrivende som er innvilget årsterminoppgave etter mval. § 31a blir imidlertid ikke oppgavepliktig med to-månedlige terminoppgaver etter at registreringen er utvidet til å gjelde utleie etter forskrift nr. 117, såfremt vilkårene for årsterminoppgave fortsatt er tilstede. Overstiges beløpsgrensen i forskrift nr. 122 etter den frivillige registrering av utleievirksomheten, må den næringsdrivende levere alminnelig to-måneders terminoppgave for all avgiftspliktig virksomhet under samme organisasjonsnummer.

Skattedirektoratet finner følgelig ikke å kunne etterkomme klage.