Prinsipputtalelse

Kompensasjon av merverdiavgift - driftskostnader i borettslag

  • Publisert:
  • Avgitt 16.12.2010

Skattedirektoratets brev 16. desember 2010.

Vi viser til Deres brev av 10. august 2010 hvor det reises spørsmål om kompensasjon av merverdiavgift vedrørende driftskostnader til det som betegnes som omsorgsborettslag.

Ut fra Deres opplysninger er omsorgsborettslag et borettslag som er oppført i samarbeid mellom kommunen og borettslaget/boligbyggelaget. Dette er nærmere beskrevet slik:

”Kommunen har full kontroll med hvem som skal bo i borettslagene. Bakgrunnen for dette er at det i borettslagets vedtekter blir tatt inn vilkår for å bli andelseier, det vil si at kommunen på generell basis er med på å bestemme hvilke grupper personer som kan bli andelseiere i borettslaget. Eksempler på dette kan være personer med omsorgsbehov eller uførepensjon eller andre grupper som kommunen har en lovpålagt plikt til å skaffe bolig. Dernest fastsettes det i borettslagets vedtekter at kommunen kan utpeke de personer som kan få kjøpt andel. Det vil si at de personer som kommunen peker ut har forkjøpsrett til andeler som er til salgs. Det er med andre ord kommunen som bestemmer hvilke konkrete personer det er som skal få kjøpt en bolig i borettslaget. Disse borettslagene vil også via kommunen få tilført midler fra Husbanken og vil da være prisregulert, slik at prisen på andelene er lavere enn markedspris for tilsvarende boliger. Det vil si at kommunen i samarbeid med borettslaget/boligbyggelaget gjennom disse borettslagene dekker sine lovpålagte plikter. Andelseierne i disse borettslagene får dekket sine omsorgs- og pleiebehov fra kommunen på ulikt vis. Det kan være hjemmesykepleie eller at kommunen har en omsorgsenhet i borettslaget.” 

Under forutsetning av at de generelle vilkårene for rett til kompensasjon er til stede, er det Deres oppfatning at borettslaget også skal ha kompensasjon for merverdiavgift på driftsutgiftene. Etter Deres oppfatning er det de samme argumenter som kan gjøres gjeldende for driftskostnader i borettslag som for driftskostnader i kommunale boligstiftelser. Det bes om Skattedirektoratets syn på saken.

Skattedirektoratet skal bemerke

I Deres anmodning forutsettes det at de generelle vilkårene for kompensasjon er til stede for de såkalte omsorgsborettslag. Vi antar at De med det legger til grunn at det som benevnes som omsorgsborettslag faller inn under kompensasjonslovens virkeområde, jf lovens § 2 første ledd bokstav c.

Skattedirektoratet vil bemerke at formålet med å innlemme visse private subjekter i kompensasjonsordningen var å motvirke uheldige vridningseffekter av kommunenes generelle kompensasjonsrett. Dersom private ikke ble gitt tilsvarende kompensasjonsrett, vil det kunne lønne seg for kommuner å produsere tjenesten selv fremfor å kjøpe tjenesten av private som ikke får løftet av avgiften. Ordningen ble imidlertid bevisst avgrenset til private eller ideelle virksomheters produksjon av helse-, undervisnings- og sosialtjenester. Kompensasjonsordningen er derfor ingen generell støtteordning for alle eiere av en bestemt boligtype (omsorgsbolig).

Et borettslag som står for oppføring av boliger til andelseierne kan ikke anses som en privat eller ideell virksomhet etter kompensasjonsloven § 2 første ledd bokstav c. Borettslagformen er bare en egen måte å organisere sitt eierskap til boligen på, og må i kompensasjonsrettslig henseende vurderes likt med private selvbyggere (av omsorgsbolig) som også faller utenfor kompensasjonsordningen. Dette har Skattedirektoratet redegjort nærmere for i fellesskriv av 7. juni 2010, som De er gjort kjent med. Følgen av dette er at borettslaget verken er kompensasjons- berettiget for inngående merverdiavgift på oppføringskostnader eller driftskostnader.

At kommunen har kontroll med hvem som skal bo i borettslagene gjennom borettslagets vedtekter, er et utslag av at boligene er delfinansiert gjennom Husbankens investeringstilskudd for bygging av omsorgsboliger. Det er kommunene som kan tildeles husbankmidler for å finansiere bygging av omsorgsboliger, men kommunen kan videreformidle tilskuddet til private, f.eks selvbyggere eller borettslag. Forutsetningen er imidlertid at finansieringen fra Husbanken da brukes etter sitt formål, og i den sammenheng må kommunen stille visse betingelser for videretildeling av investeringstilskuddet. Den generelle støtteordning til omsorgsboliger gjennom husbanken, og kommunens innflytelse på bruken av boligen gjennom dette boligpolitiske virkemidlet må derfor ikke blandes sammen med kompensasjonsordningen som er målrettet mot private virksomheters produksjon av visse tjenester.

De har opplyst å være kjent med at kommunale boligstiftelser gis kompensasjon for driftskostnader. Skattedirektoratet vil bemerke at en stiftelse opprettet av kommuner kan være omfattet av kompensasjonslovens virkeområde dersom stiftelsen er en virksomhet som produserer en integrert del av kommunens lovpålagte oppgaver i samvirke med kommunen. En virksomhet som først er omfattet av kompensasjonslovens virkeområde, vil ha kompensasjonsrett både for oppføringskostander og driftskostnader dersom lovens øvrige vilkår er til stede. Dette vil også kunne gjelde for boligbyggelag, jf vårt fellesskriv av 7. juni 2010.