Prinsipputtalelse

Kunst og kultur - formidling av kunstverk, omsetning av kunstfotografier

  • Publisert:
  • Avgitt 12.03.2002

I fellesskriv av 12.mars 2002 gir Skattedirektoratet en avklaring av spørsmål vedrørende den avgiftsmessige status for tjenester i form av formidling av kunstverk og for omsetning av kunstfotografier.

Formidling av kunstverk.

I henhold til merverdiavgiftsloven § 5 første ledd nr. 1 bokstav a skal det ikke beregnes avgift på omsetning fra opphavsmannen ved egen utnyttelse av opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk. Det samme gjelder for omsetning ved mellommann i opphavsmannens navn.
I fellesskriv til fylkesskattekontorene av 21. desember 2001 er det uttalt at unntaket kun omfatter vederlaget for omsetning av opphavsmannens verk. Den provisjon som mellommannen betinger seg vil være vederlag for en formidlingstjeneste som omfattes av den generelle avgiftsplikten på omsetning av tjenester.
Finansdepartementet har imidlertid i brev av 1. februar 2002 blant annet på bakgrunn av den usikkerhet som råder i bransjen, inntil videre med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70 gjort et fritak for galleriers plikt til å betale merverdiavgift ved formidling av kunstverk, se også fellesskriv til fylkesskattekontorene av 4. februar 2002. Galleriene vil da heller ikke ha rett til å gjøre fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser til denne delen av virksomheten.
Skattedirektoratet vil i denne forbindelse presisere følgende:
Fritaket er konkretisert til kun å omfatte galleriers formidling av kunstverk. Skattedirektoratet legger til grunn at det er tjenesten som sådan som er avgjørende for om fritaket kommer til anvendelse eller ikke. Dette betyr at også andre enn gallerier som omsetter denne typen formidlingstjenester omfattes av unntaket. Det skal imidlertid bemerkes at unntaket ikke berører den allerede etablerte avgiftsplikten ved kommisjonær- eller auksjonssalg.
Fritaket er videre begrenset til kun å omfatte formidling av kunstverk. Hva som menes med kunstverk er definert i forskrift av 22. august 1997, nr 108, og omfatter bla. malerier, tegninger og skulpturer. Formidling av opphavsrettigheter vil således falle utenfor fritaket, slik at vederlaget for denne tjenesten omfattes av den generelle avgiftsplikten.
Bestemmelsen i § 5 første ledd nr. 1 bokstav a omfatter kun opphavsmannens omsetning av kunstneriske og litterære verk. Omsettes kunstverk av andre enn skaperen av verket, må det i utgangspunktet beregnes avgift av vederlaget. Unntaket begrenses altså til kunstnerens egen omsetning samt omsetning ved mellommann av hans verk.
Finansdepartementets fritak vil av den grunn kun omfatte formidlingstjenester som ytes til kunstneren. Dersom mellommannen yter formidlingstjeneste til andre, eksempelvis samlere eller andre som omsetter malerier, må dette vederlaget avgiftsberegnes etter de alminnelige regler. Det skal imidlertid bemerkes at kunstnerens dødsbo og hans gjenlevende ektefelle trer inn i avdøde kunstners avgiftsrettslige stilling, slik at formidlingstjenester som ytes overfor disse kan omsettes uten beregning av avgift.
Når det gjelder ikrafttredelsestidspunktet for fritaket, settes dette til 1. juli 2001. Det betyr at leveranser som er foretatt før fritakets vedtaksdato heller ikke skal avgiftsberegnes.

Kunstfotografi

Et fotografi vil kunne nyte beskyttelse etter åndsverkloven som fotografisk verk, se lovens § 1 andre ledd nr. 6. Ved omsetning av fotografier vil selve fotografiet så vel som opphavsretten til fotografiet kunne omsettes. På bakgrunn av uklarheter i regelverket samt misforståelser av dette, ser Skattedirektoratet behov for å avklare rettstilstanden på området.

Rettstilstanden før 1. juli 2001

Etter tidligere merverdiavgiftslov § 2 andre ledd nr. 5 ble retten til fotografisk bilde ansett som vare. Omsetning av denne retten ble dermed ansett som ordinær vareomsetning etter hovedregelen i § 13 første ledd, se Skattedirektørens rundskriv nr. 2/73, 27.4.73.
Videre ble det ikke gjort unntak for omsetning av fotografier i henhold til § 5 første ledd nr. 1 bokstav a, jf. forskrift nr. 108. Avgrensing av begrepet kunstverk falt sammen med den avgrensingen som er trukket i tolltariffen. Det er ikke tvilsomt at fotokunst faller utenfor området for denne, jf. bla. Skattedirektoratets avgiftsmelding nr. 11/90, 26.4.90.
Dette betyr at omsetning av både retten til fotografiet og selve fotografiet, herunder eksemplarer av dette, var avgiftspliktig omsetning før 1. juli 2001.

Rettstilstanden etter 1. juli 2001

Etter 1. juli 2001 ble imidlertid retten til fotografisk bilde ikke lengre ansett som vare, se § 2 andre ledd, der det presiseres at utnyttelse av immaterielle rettigheter anses som en tjenesteytelse. Alle tjenesteytelser er som kjent avgiftspliktige med mindre det er gjort unntak i loven.
I henhold til gjeldende § 5 første ledd nr. 1 bokstav a gjelder loven ikke for omsetning fra opphavsmannen ved egen utnyttelse av opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk.
Unntaket er pr i dag både et vare- og et tjenesteunntak. Det betyr at omsetning av kunstverk (vare) som faller innenfor forskrift nr. 108 og tolltariffen, så vel som omsetning av opphavsrettigheter (tjeneste) faller innenfor unntaket.
Når det gjelder omsetning av kunstverk, er det i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) s. 190 anført at det ikke foretas endringer i forhold til avgrensing av det opprinnelige unntak. Dette betyr at forskrift nr. 108 og tolltariffen og praksis vedrørende disse fremdeles vil være relevant, og som nevnt tidligere vil omsetning av fotografier, herunder kunstfotografier falle utenfor unntaket, jf. Melding nr. 11/90 pkt. 9.
Omsetning av retten til fotografiet vil isolert sett omfattes av unntaket i § 5 første ledd nr. 1 bokstav a.
Departementet har imidlertid i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) s. 43 uttalt at en isolert fortolkning av ordlyden kan tyde på at unntaket er mer omfattende enn intensjonen bak merverdiavgiftsreformen tilsier. Det bemerkes videre at reformen ikke har hatt som formål å gjøre innskrenkinger i den allerede etablerte avgiftsplikten fra før reformens ikrafttredelse, men å utvide avgiftsgrunnlaget.
Det må etter dette legges til grunn at omsetning av selve fotografiet og/eller omsetning av rettigheten til fotografiet omfattes av den alminnelige avgiftsplikt.
Skattedirektoratet vil avslutningsvis vise til at det foregår en gjennomgang av den merverdiavgiftsmessige behandling av tjenestene på kulturområdet, noe som kan medføre endringer på området.