Meglertjenester

Brev fra Skattedirektoratet til Norges Eiendomsmeglerforbund, 18.juni 2001.

Det vises til Deres brev av 6. februar 2001.

Innføringen av generell avgiftsplikt på omsetning av tjenester innebærer at eiendomsmegleres omsetning vil være avgiftspliktig fra 1. juli 2001.

Det er en forutsetning for avgiftsplikt at det foreligger en omsetning - levering av vare eller tjeneste mot vederlag (eventuelt uttak eller innførsel). Dette innebærer blant annet at det ikke skal beregnes merverdiavgift av rene utlegg som en næringsdrivende har på vegne av sin kunde/oppdragsgiver og som kreves dekket av ham. Hvorvidt oppdragsgiverens betaling skal anses som vederlag for en tjeneste eller som en ren utgiftsrefusjon, må vurderes konkret. Generelt kan imidlertid sies at omkostninger som en selger/tjenesteyter har under utførelsen av et avgiftspliktig oppdrag skal medtas i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift. Dette vil gjelde leveringsomkostninger, kostnader til emballasje, telefonkostnader, reise- og kostutgifter, utgifter til litteratur mv.

Utgifter som selgeren påtar seg for kjøpers regning og som ikke kan anses som selgers omkostninger - rene utlegg, skal imidlertid ikke avgiftsberegnes. Utlegg som for eksempel gebyrer for offentlige utskrifter, rettsgebyr, dokumentavgift, tinglysingsgebyr mv., vil i utgangspunktet ikke anses som eiendomsmeglerens omkostning. Det er en forutsetning at eiendomsmegleren ikke oppkrever annet enn det faktisk utlagte beløp uten påslag av kunden, og at utlegget regnskapsføres som utlegg og ikke omsetning.

Som nevnt må det vurderes konkret om det skal beregnes avgift av vederlaget/utgiftsrefusjonen. Det nevnes i forbundets brev at utgifter til annonser må anses som utlegg for kunden (boligselgeren). Skattedirektoratet antar at utgifter til annonser normalt må anses som meglers omkostning ved utføring av salgsoppdraget og således skal med i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift.

Tjenester som gjelder formidling av fast eiendom i utlandet for utenlandsk oppdragsgiver omfattes av avgiftsfritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr.1, jf. forskrift nr. 24 § 8. Tjenesten må anses for helt ut å være til bruk i utlandet og omsetningen skal derfor ikke avgiftsberegnes (0-sats). Utføres tjenesten for norsk oppdragsgiver vil den imidlertid være avgiftspliktig. (Innenfor EU vil en slik formidlingstjenesten normalt utløse registreringsplikt for eiendomsmegleren i det medlemslandet eiendommen befinner seg). Tjenester som gjelder formidling av fast eiendom i Norge for oppdragsgiver bosatt i utlandet, omfattes ikke av avgiftsfritaket i § 16 og omsetning av en slik formidlingstjeneste skal derfor avgiftsberegnes (tjenesten ikke helt ut er til bruk i utlandet).

Merverdiavgift skal beregnes og innrapporteres på leveringstidspunktet. Hva som skal anses som leveringstidspunktet vil måtte følge av avtalen mellom partene, eventuelt alminnelige kjøps- og avtalerettslige regler. Skattedirektoratet arbeider for tiden med et eget skriv om periodisering av merverdiavgift. Kopi vil bli oversendt Norges Eiendomsmeglerforbund når det er ferdig.