Prinsipputtalelse

Merverdiavgift – beregningsgrunnlag ved pakkereiser

  • Publisert:

Brevet omhandler avgiftsberegningen ved salg av pakkereiser som inneholder avgiftspliktige ytelser som skal avgiftsberegnes med ulike satser.

Vi viser til Deres brev av 7. juni 2005 vedrørende avgiftsberegningen ved salg av pakkereiser som inneholder avgiftspliktige ytelser som skal avgiftsberegnes med ulike satser, samt ytel-ser som er unntatt avgiftsplikt, f.eks. pakkereise med persontranport, overnatting, servering og guiding.
For det første reises det spørsmål om det kan aksepteres at vederlaget for slike pakker i sin helhet sjablonmessig avgiftsberegnes med 7%-sats. Dette anføres å ville være en forenkling som samlet sett neppe vil gi særlige provenyvirkninger.
For det andre – dersom en slik sjablon ikke aksepteres – reises det spørsmål om hvordan turarrangører i relasjon til merverdiavgiftsbehandlingen skal fordele fortjenesten på de ulike ytelsene (avanseberegningen), både i normaltilfellene og i utsatte konkurransesituasjoner. Det anføres at næringen tradisjonelt har hatt sin fortjeneste på overnattingsdelen, som er unntatt avgiftsplikt. På dette punkt kan man i ganske stor utstrekning forhandle ned prisen per værelse, i motsetning til f.eks. bespisning, og det er primært hotelloppholdet som har gjort pakkereiser som nevnt attraktive og salgbare for næringen. For tilfeller hvor prisen av konkurranseårsaker må reduseres, reises det spørsmål om hvor turrarrangøren kan ta tapet. Det anføres at det i et fritt marked er adgang til å operere med ”lokkepriser” og derved selge visse tjenester med tap; og at det i reisebransjen må være tillatt å ta tapene på bestemte om-råder.
Skattedirektoratet skal bemerke: Etter merverdiavgiftsloven § 13 skal det betales merverdiavgift av omsetning av varer og tjenester med mindre annet er særskilt bestemt. Etter merverdiavgiftsloven §§ 5 a første ledd og 5 b første ledd nr. 11 er det bl.a. gjort unntak for henholdsvis overnatting og guid-ning. Fra 1. september 2006 blir imidlertid overnatting avgiftspliktig med lav sats på 8%, jf. Stortingets avgiftsvedtak for 2006 § 3. Omsetning av persontransporttjenester er avgiftsplik-tig med lav sats på 8% (økt fra 7% med virkning fra 1. januar 2006), jf. Stortingets avgiftsvedtak for 2006 § 3. Servering er avgiftspliktig med alminnelig sats på 25%.
Ved samlet omsetning av selvstendige ytelser innenfor og utenfor merverdiavgiftsområdet, samt selvstendige ytelser med ulike merverdiavgiftssatser, skal det foretas en særskilt av-giftsbehandling av hver enkelt selvstendig ytelse. Merverdiavgift skal beregnes av den del av vederlaget som gjelder den avgiftspliktige omsetningen, jf. merverdiavgiftsloven § 18 første ledd. Vederlaget må med andre ord splittes i en avgiftspliktig og avgiftsfri del. Dersom det omsettes selvstendige ytelser med ulik merverdiavgiftssats, må den avgiftspliktige delen av vederlaget splittes opp i forhold til de ulike aktuelle satsene.
I slike tilfeller, f.eks. ved omsetning av pakkereise med persontranport, overnatting, serve-ring og guiding, vil det således ikke være adgang til å avgiftsberegne hele vederlaget for pakken med én merverdiavgiftssats.
Utgangspunktet for denne vurderingen (splittingen) er omsetningsverdien av de ulike ytel-sene sett i forhold til hverandre. Skattedirektoratet legger til grunn at fastsettelsen av om-setningsverdien for en avgiftspliktig ytelse må skje med utgangspunkt i selgerens direkte og indirekte kostnader for denne ytelsen, med et påslag for fortjeneste. Denne vurderingen vil nødvendigvis måtte være konkret og til en viss grad bero på et skjønn. Selger kan imidlertid ikke sette beregningsgrunnlaget for avgiftspliktige ytelser lavere enn ytelsens kostpris, eller henføre hele fortjenesten til ytelser som ikke skal avgiftsberegnes, eventuelt avgiftsberegnes med lav sats. Som et alminnelig utgangspunkt må det skje en fordeling av påslaget for fortjeneste på alle ytelsene, basert på forholdsmessighet og sedvanemessige forhold.
Ved rabatter/prisreduksjoner på pakker med ytelser som skal undergis ulik avgiftsmessig behandling, vil det som utgangspunkt måtte skje en forholdsmessig reduksjon av avgifts-grunnlaget. Rabatten/prisreduksjonen må således fordeles på de ulike ytelsene, og det vil ikke være anledning til å henføre hele eller en uforholdsmessig stor del av rabatten til den avgiftspliktige delen av pakken.