Merverdiavgiftsloven § 14-1 tredje ledd - virkningstidspunkt for frivillig registrering av skogsveiforeninger

MVAL § 14-1 tredje ledd regulerer også virkningstidspunktet for frivillig registrering av skogsveiforeninger, jf § 2-3 tredje ledd.

I Skattedirektoratets fellesskriv 16.6.11 til skattekontorene uttales det:

”Det har vært reist spørsmål om frivillig registrering av skogsveiforeninger i medhold av merverdiavgiftsloven § 2-3 tredje ledd kan skje med virkning tilbake i tid.

Virkningstidspunktet for frivillig registrering er regulert i merverdiavgiftsloven § 14-1 tredje ledd. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

”Frivillig registrering og fellesregistrering kan tidligst skje med virkning fra og med den oppgaveterminen den elektroniske søknaden om registrering blir loggført i mottakssentralen som godkjent. Godkjenning bekreftes ved elektronisk kvittering. Dersom søknaden er levert på papir, kan registreringen tidligst skje med virkning fra og med den oppgaveterminen søknaden ble postlagt.”

Bestemmelsen er ny i merverdiavgiftsloven av 2009, og er en kodifisering av tidligere forvaltningspraksis.

Spørsmålet som er reist er hvorvidt § 14-1 i forhold til skogsveiforeningene skal tolkes slik at det ved frivillig registrering av disse likevel vil være anledning til å gi registreringen virkning for tidligere terminer enn bestemmelsen gir anvisning på.

Virkningen av at skogsveiforening blir frivillig registrert er at foreningen blir avgiftspliktig for omsetning i form av veiavgift, årsavgift e.l. som oppkreves fra skogeierne for vedlikehold m.v. av skogsveien. Foreningen får videre rett til fradrag for inngående merverdiavgift i henhold til de alminnelige regler i lovens kapittel 8.

Det har i praksis ikke vært stilt krav til at skogsveiforeninger skal ha omsetning for å kunne bli registrert. Registreringsordningen har således hatt preg av å være en refusjonsordning. Tall Skattedirektoratet har innhentet, viser at det i 2010 var 735 skogsveiforeninger som var frivillig registrert. Skogsveiforeningene hadde samlet sett i overkant av kr 8 000 000 i avgift til gode.

Skattedirektoratet vil bemerke at ordlyden i § 14-1 tredje ledd er generell, og at denne som utgangspunkt også omfatter frivillig registrering av skogsveiforeninger. Det må derfor etter vårt syn foreligge klare holdepunkter dersom det skal legges til grunn en annen regel om virkningstidspunkt for disse.

I og med at frivillig registrerte skogsveiforeninger er avgiftspliktig for omsetning som omfattes av registreringen, er ordningen ingen ren refusjonsordning. De samme hensyn som har vært gjeldende ved utviklingen av praksis knyttet til virkningstidspunkt for frivillig registrering av utleier av bygg eller anlegg, gjør seg derfor gjeldende også for skogsveiforeninger.

Vi kan for øvrig ikke se at det foreligger forhold som gir klare holdepunkter for at lovgiver har ment  at skogsveiforeningene skal ha andre regler om virkningstidspunkt enn det som følger av merverdiavgiftsloven § 14-1 tredje ledd.

Skattedirektoratet antar således at § 14-1 tredje ledd også regulerer virkningstidspunktet for frivillig registrering av skogsveiforeninger, jf § 2-3 tredje ledd.”