Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav a - Avgiftsunntaket for helsetjenester - Pasientreiser ANS

  • Publisert:
  • Avgitt 24.02.2016

Skattedirektoratets brev av 24. februar 2016.

Helseforetakenes senter for pasientreiser ANS (heretter forkortet til Pasientreiser) har bedt om en revurdering av Skattedirektoratets bindende forhåndsuttalelse av 28. august 2009, der direktoratet konkluderte med at Pasientreisers virksomhet ikke var omfattet av avgiftsunntaket for helsetjenester i merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav a.

Skattedirektoratet er etter en ny vurdering kommet til at den virksomhet som Pasientreiser driver, er omfattet av avgiftsunntaket for helsetjenester, jf. merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav a. Vi mener følgelig at den rettsoppfatning som Skattedirektoratet la til grunn i sin bindende forhåndsuttalelse av 28. august 2009 ikke kan fastholdes. Vi vil nedenfor begrunne vårt standpunkt.

 Pasientreiser eies og finansieres av de fire regionale helseforetakene Helse Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF, Helse Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF i fellesskap. Det faktureres i henhold til de faktiske uttak av tjenester, slik at selskapet ikke har noen fortjeneste.

 Pasientreiser ble opprettet for å ivareta den oppgave som helseforetakene er pålagt etter spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a første ledd nr. 6 om å sørge for at personer med fast bopel eller oppholdssted innen helseregionen tilbys transport til undersøkelse eller behandling i helse- og omsorgstjenesten.

 Pasienten får dekket transporten enten via enkeltoppgjør (pasienten legger ut og får refundert sine utgifter) eller ved direkteoppgjør (pasienten slipper å legge ut for transporten). Administrasjonen er lagt til Pasientreiser som også påser at pasienten betaler egenandel dersom fribeløpsgrensen ikke er nådd. Det siste forutsetter kommunikasjon med HELFO (helseøkonomiforvaltningen). At man samler administrasjonen i ett selskap gir bedre ressursutnyttelse og økt kostnadseffektivitet. Selskapskonstruksjonen er dessuten et krav etter helseforetaksloven § 9 som bestemmer at utøvende virksomhet skal organiseres som et helseforetak. Utover den daglige drift skal selskapet ivareta samordnings- og koordinerende funksjoner. Et hovedformål er å sikre likebehandling av alle pasienter i Norge.

Merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav a unntar fra avgiftsplikt omsetning og formidling av helsetjenester, herunder tjenester som omfattes av helse- og omsorgstjenesteloven og spesialisthelsetjenesteloven (vår kursivering).

 Spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a første ledd nr. 6 pålegger de regionale helseforetakene å sørge for at personer med fast bopel eller oppholdssted innenfor de respektive helseregioner, tilbys spesialisthelsetjeneste i og utenfor institusjon, herunder transport til undersøkelse eller behandling i helse- og omsorgstjenesten.

 Etter vår mening kan dette ikke tolkes på annen måte enn at helseforetakenes oppfyllelse av sitt ansvar etter ovennevnte bestemmelse i spesialhelsetjenesteloven, må anses som en helsetjeneste etter merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav a. At oppfyllelsen av helseforetakenes "sørge for"ansvar er organisert i et eget selskap, kan ikke være diskvalifiserende. Dette skyldes som nevnt, pålegg i helseforetaksloven § 9.

Som Pasientreiser påpeker i sitt brev av 4. september 2013, har Helse- og omsorgsdepartementet kommet til samme konklusjon. I Pasientreisers brev er følgende inntatt fra departementets uttalelse fra 2009:

 "Det sentrale spørsmål er hvorvidt det kun er selve transporten som er å betrakte som spesialisthelsetjeneste eller om en enhet som utøver selve oppgjørsfunksjonen overfor pasienter mv., det vil si behandling og utbetaling av krav etter regelverket, også vil utøve spesialisthelsetjeneste ...........

 Lovgiver har funnet det hensiktsmessig å presisere i spesialisthelsetjenesteloven at transport til undersøkelse eller behandling er å betrakte som spesialisthelsetjeneste. Dersom en ser ordlyden i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a nr. 6 i sammenheng med det totale ansvaret RHFene overtok i og med ansvarsoverføringen og formuleringene i forarbeidene om at RHFene skal sørge for et system som tilrettelegger for at pasienten kan få oppfylt sin rett til transport når vilkårene er oppfylt, mener vi at en enhet som besørger ansvaret for oppgjør med pasientene og som er organisert som en naturlig del av helseforetakssystemet, må sies å utøve spesialisthelsetjeneste".

 De to bindende forhåndsuttalelsene som Pasientreiser viser til i sitt brev, hhv. Skattedirektoratets uttalelse av 28. oktober 2010 (BFU 25/10) om pasienthotell og Skatt østs uttalelse av 14. juni 2013 vedrørende Helsetjenestens driftsorganisasjon for Nødrett HF (HDO) viser at begrepet "helsetjeneste" må vurderes i forhold til helseforetakenes samlede virksomhet og oppgaver og at det er tjenestens art og ikke hvem som utøver den, som er avgjørende.

Vi anser etter dette Pasientreiser for å være omfattet av avgiftsunntaket i merverdiavgiftsloven

§ 3-2 første ledd bokstav a, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a nr. 6. Avgift skal følgelig ikke svares av de beløp som Pasientreiser fakturerer helseforetakene.