Prinsipputtalelse

Registrering i Merverdiavgiftsregisteret - Samarbeidende selskaper (interessentskap, joint venture mv.) innen petroleumsbransjen – Skattedirektoratets fellesskriv av 10. oktober 2014

  • Publisert:
  • Avgitt 10.10.2014

En ordning der operatørselskapet førte interessentskapets MVA-oppgjør på sine egne omsetningsoppgaver kunne ikke videreføres.

Det uttales i fellesskrivet: "Lete- og utvinningstillatelser til blokker på kontinentalsokkelen blir tildelt grupper av oljeselskaper. Fordelingen av inntekter og utgifter deltakerne imellom blir regulert i en samarbeidsavtale som selskapene blir pålagt å inngå. En av deltakerne tildeles administrasjonsansvar og opptrer på vegne av interessentskapet overfor tredjeparter. Denne deltaker kalles operatøren.

Finansdepartementet har i brev av 1. juli 2014 i en konkret sak, konkludert med at en ordning der operatørselskapet førte interessentskapets merverdiavgiftsoppgjør på sine egne omsetningsoppgaver, ikke kunne videreføres.

Bakgrunnen for saken var at vedkommende skattekontor hadde varslet operatørselskapet om at ovennevnte ordning ikke kunne videreføres fordi fellesregistreringsbestemmelsen i merverdiavgiftsloven 1969 § 12 fjerde ledd ikke er videreført i merverdiavgiftsloven av 2009.

Departementet anfører at gjeldende rett ikke gir grunnlag for én samlet merverdiavgiftsregistrering av virksomheten. Den enkelte andelseier i interessentskapet må selv anses å omsette transport- og prosesseringstjenester vedrørende gass. Denne omsetningen faller innenfor merverdiavgiftsloven og gir grunnlag for registrering av den enkelte andelseieren etter merverdiavgiftsloven § 2-1 første ledd. Den enkelte deltaker må følgelig innberette sin andel av avgiftsoppgjøret for interessentskapets virksomhet på sine egne omsetningsoppgaver.

I sin begrunnelse tar departementet utgangspunkt i definisjonen av avgiftssubjekt i merverdiavgiftsloven § 1-3 første ledd bokstav d. Et "avgiftssubjekt" er "den som er eller skal være registrert i Merverdiavgiftsregisteret". En slik legaldefinisjon fantes ikke i den tidligere merverdiavgiftsloven, men Ot.prp.nr. 77 (2005-2006) punkt 13.2.2.2 har fremdeles relevans. Her fremgår det at Merverdiavgiftsregisteret er et tilknyttet register til Enhetsregisteret, jf. lov 3. juni 1994 nr.15 om Enhetsregisteret § 2 bokstav b. Ifølge Enhetsregisterloven § 1 andre ledd skal alle tilknyttede registre benytte organisasjonsnummer og opplysninger fra Enhetsregisteret. Enhetsregisteret skal entydig identifisere registreringsenhetene. 

Departementet slår fast at angjeldende interessentskap er et interessentfellesskap i henhold til petroleumsloven. I forarbeidene til selskapsloven Ot.prp.nr. 47 (1984-1985) avsnitt 2.5, gis det en omtale av slike interessentfellesskap. Her fremgår det at denne type sammenslutninger i utgangspunktet ville falle inn under selskapsdefinisjonen. I proposisjonen anføres det imidlertid, at samarbeidsavtalene har et offentlig fundament, i motsetning til andre selskaper som normalt vil ha sitt grunnlag i et rent privatrettslig avtaleforhold mellom partene. I henhold til selskapsloven § 1-1 fjerde ledd, er slike interessentfellesskap følgelig ikke omfattet av selskapsloven. Interessentfellesskapet kan dermed ikke registreres i Enhetsregisteret med et eget organisasjonsnummer og faller derfor også utenfor det som i merverdiavgiftsloven kan utgjøre et "avgiftssubjekt", jf. redegjørelsen ovenfor.  

Departementet påpeker at det er eierne av interessentskapet som i samsvar med sine eierandeler, både skal betale for anskaffelsene til virksomheten og oppebære inntektene. Av avtalene som operatørselskapet inngår på vegne av interessentskapet, må det fremgå at interessentskapets ansvar bæres andelsmessig av den enkelte eier.

Departementet ser de praktiske fordeler med én samlet innberetning av merverdiavgift for interessentskapets virksomhet i operatørselskapets omsetningsoppgaver, men finner ikke grunnlag for å innføre noen særordning på dette området.

Forutsatt at partene i løpet av året besørger registrering og innberetning av merverdiavgift i samsvar med departementes vurderinger, anser departementet det lite hensiktsmessig å foreta korrigering av registreringsforholdene med virkning bakover i tid.