Spørsmål om avgiftsbehandling av advokattjenester utført gjennom idrettslag

• Avgitt 06.02.2007

Skattedirektoratets brev 6. februar 2007.

Vi viser til henvendelse fra X fylkesskattekontor datert 21. oktober 2005.

Henvendelsen fra fylkesskattekontoret gjaldt en forespørsel fra advokat C angående idrettsforeningen A.

Sakens faktum

A inngikk den 3. november 2004 avtale med B om avgiftsgjennomgang hos sistnevnte. Avgiftsbehandlingen ble utført av advokat C, som er styremedlem i A. Han fikk ikke betalt for arbeidet han utførte. A skal etter gjennomgangen fakturere B med kr 300 000 for tjenesten. C har opplyst til fylkesskattekontoret at A i beste fall kunne håpe på slike inntekter én gang i året.

Fylkesskattekontoret synes å være av den oppfatning at med ”dugnad” forstås en innsats hvor flere går sammen om å ta tilfeldige oppdrag av typen papirinnsamling, distribusjon av reklame etc. Det antas at leverandører av advokattjenester etter sin art er lite egnet til å inngå som en del av et felles dugnadsarbeid, og faller utenfor det tiltenkte anvendelsesområdet for fritaket. Da det i forestående sak er snakk om én persons leveranse av en avgiftsgjennomgang, mener fylkesskattekontoret at fritaket gitt i forskrift nr. 100 ikke kommer til anvendelse.

A er registrert i enhetsregisteret, med næringsformål ”idrettsforening”. Foreningen er ikke registrert i merverdiavgiftsmanntallet. Fylkesskattekontoret har i e-post til C vist til at utførelse av advokattjenester for andre organisasjoner neppe vil kunne anses å falle inn under oppgavene til idrettslagets styremedlemmer, og har videre påpekt at oppdraget har et ikke ubetydelig omfang (kr 300 000 eks. mva). Fylkesskattekontoret har etter dette antatt at utførte advokattjenester ikke kan anses tilknyttet idrettsforeningens ideelle virksomhet.

Fylkesskattekontoret problematiserer avslutningsvis det faktum at dersom tjenestene skulle faktureres fra A, ville det betinge at idrettsforeningen ved siden av sin ideelle virksomhet skulle anses som leverandør av advokattjenester. Etter fylkesskattekontorets oppfatning har en idrettsforening som sådan ikke anledning til å omsette denne type tjenester. På den bakgrunn kan ikke fylkesskattekontoret godta at faktureringen skjer fra A. Fylkesskattekontoret konkluderer etter dette med at avgiftsgjennomgangen nødvendigvis må anses utført gjennom advokatvirksomheten, og tjenesten skal dermed faktureres med merverdiavgift fra C til B.

C hevder på sin side at ved å ikke akseptere den inngåtte avtalen, etablerer fylkesskattekontoret et nytt avtaleforhold. En slik gjennomskjæringsadgang er tvilsom, og måtte i tilfelle basere seg på illojale handlinger med sikte på unndragelse av avgift.

Videre anfører C at A ikke i noe tilfelle skal beregne utgående avgift ved fakturering av avgiftsgjennomgangen. Da det dreier seg om et enkeltstående oppdrag og ikke en ”regelmessig” virksomhet, foreligger det ikke avgiftspliktig næringsvirksomhet.

Avslutningsvis anfører C at også advokatprofesjonen må kunne utføre arbeid som blir unntatt merverdiavgift. Forskriften gjelder ”bruk av spesialkompetanse som går noe videre enn vaffelsteking”, og man må kunne påta seg alene – og ikke nødvendigvis i et samlet dugnadslag – å utføre noe som faller inn under forskriften.

Skattedirektoratet skal bemerke

Innledningsvis vil vi bemerke at det er det enkelte fylkesskattekontor som tar stilling til konkrete henvendelser fra avgiftspliktige næringsdrivende. Skattedirektoratet tar kun stilling til slike saker i en eventuell klageomgang. Vi vil derfor kun besvare henvendelsen på generelt grunnlag.

Det er gitt ulike lettelser i merverdiavgiftsregelverket for veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoners ideelle virksomhet. Idrettslag omfattes av disse bestemmelsene.

En avgiftspliktig næringsdrivende som utfører tjenester gratis må som hovedregel beregne merverdiavgift av omsetningsverdien av tjenesten, jf merverdiavgiftsloven § 14 første ledd, jf § 19.

Det følger imidlertid av merverdiavgiftsloven § 14 annet ledd nr. 4, jf forskrift nr. 100 § 1 at registreringspliktige næringsdrivende ikke skal ”svare merverdiavgift når tjenester fra virksomheten ytes personlig og vederlagsfritt direkte til veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner”.  Fritaket er ifølge forskriftens § 2 begrenset til 100 timer pr kalenderår for den enkelte næringsdrivende. Skattedirektoratet har i melding nr. 12/1993 av 1. juli 1993 uttalt at fritaket også kommer til anvendelse ”i de tilfeller institusjonen/organisasjonen påtar seg inntektsgivende arbeid overfor 3. mann og benytter registrerte næringsdrivende som deltagere i dugnaden for å utføre oppdraget”.

Skattedirektoratet er av en noe annen oppfatning enn fylkesskattekontoret når det gjelder forståelsen av begrepet ”dugnad”. I Ot.prp. nr. 24 1991-92 er ”en håndverker som personlig yter gratis tjenester på fritiden i forbindelse med en dugnad” nevnt som eksempel på en tjenesteyter som vil omfattes av fritaket i forskrift nr. 100. Skattedirektoratet er av den oppfatning at eksemplifiseringen ikke kan utelukke advokattjenester ”etter sin art”, og at det heller ikke kan være et absolutt vilkår at flere arbeider samtidig for at tjenesten kan sies å være levert som ledd i en ”dugnad”.

Det følger videre av merverdiavgiftsloven §§ 10 og 28 første ledd at organisasjonen eller institusjonen skal registreres i avgiftsmanntallet når den avgiftspliktige omsetningen overstiger kr 140 000, og dessuten kravene som stilles til at virksomheten drives i næring er oppfylt. Organisasjonen eller institusjonen skal registreres på lik linje med andre næringsdrivende. Dette gjelder uavhengig av hvilken tjeneste som omsettes, eksempelvis reklamevirksomhet eller salg av advokattjenester. Det er imidlertid gitt enkelte særregler ved bl a kiosksalg, serveringsvirksomhet og kortvarige arrangement.

Det er som sagt ikke gitt noen egen definisjon av begrepet ”næring” for ideell og allmennyttig virksomhet. Den virksomheten organisasjonen driver, må derfor vurderes på samme måte som virksomhet drevet av andre. I praksis er det ved vurderingen av disse sakene lagt vekt på om dugnaden har et tilfeldig preg, et ubetydelig omfang eller om den strekker seg over lang tid. Skattedirektoratet tar ikke stilling til denne enkeltsaken, men vil avslutningsvis bemerke at arbeid som pågår over noen uker og til en verdi av noen hundre tusen, i mange tilfeller må anses som del av næringsvirksomhet, hvoretter organisasjonen må la seg registrere i avgiftsmanntallet. Dette må uansett undergis en konkret vurdering av fylkesskattekontoret.