Prinsipputtalelse

Unntaket for finansielle tjenester - Bank-i-butikk tjenester

  • Publisert:

Uttalelse fra Skattedirektoratet 2. mai 2007.

I uttalelse av 10. januar 2005 tok Skattedirektoratet stilling til avgiftsplikten for såkalte bank-i-butikk tjenester, hvor en butikk overfor en bank påtar seg å utføre ulike tjenester på vegne av banken.

De tjenestene bankens kunder kan få utført i butikken ble opplyst å være såkalte grunnleggende banktjenester som:

  • uttak av kontanter
  • åpning av konti
  • kontantuttak fra egen konto
  • innskudd av kontanter
  • bestilling av valuta
  • salg av spare- og låneprodukter

Det var reist spørsmål om de tjenestene butikken utførte på vegne av banken var avgiftspliktige eller om de var omfattet av unntaket for finansielle tjenester, jf. mva. § 5 b første ledd nr. 4. 

Skattedirektoratet presiserte at det er tjenestens art og ikke hvem som utfører tjenesten som er avgjørende for vurdering av avgiftsplikten. Etter Skattedirektoratets oppfatning kunne arten av tjenesten som butikken ytet overfor banken ikke anses som en betalingstransaksjon, men som en administrativ tjeneste.

Posten Norge AS (Posten) tok senere opp spørsmålet om avgiftsbehandlingen for tjenester som Posten yter for DnB NOR/Postbanken (Banken). I tillegg til tjenester av postal karakter er Posten ved lov pålagt å tilby grunnleggende banktjenester i sitt ekspedisjonsnett. Denne plikten oppfylles i dag gjennom avtale med Banken og er gjennomført ved konseptene ” Bank i Post” (BiP) og ”Post i Butikk” (PiB). Ved ”Bank i Post” er det Postens ansatte som yter Bankens kunder tjenester på vegne av Banken. Videre har Posten inngått avtale med ulike dagligvarekjeder slik at Postens virksomhet, herunder ytelse av grunnleggende banktjenester på vegne av Banken, ytes fra ulike butikker.

I brev av 7. august 2006 tok Finansdepartementet stilling til den merverdiavgiftsrettslige behandlingen av det vederlaget som henholdsvis Posten (BiP) og butikkene (PiB) mottar for å utføre tjenester på vegne av Banken.

I dette brevet er det først vist til at det i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) pkt. 7.2.5.5 fremgår at unntaket for finansielle tjenester i mval. § 5 b første ledd nr. 4 også skal omfatte formidling av hovedytelsene i bestemmelsen. Videre er det vist til at dette også er lagt til grunn i praksis, jf. Finansdepartementets tolkningsuttalelse av 15. juni 2001 om avgiftsunntaket for finansielle tjenester.  Det er i denne forbindelse presisert at unntaket for finansielle tjenester i alminnelighet må avgrenses mot tjenester av administrativ, økonomisk og juridisk art. Tilsvarende må en unntatt formidlingstjeneste være knyttet til omsetningen av den unntatte hovedtjenesten for at unntaket i mval. § 5 b første ledd nr. 4 skal komme til anvendelse.

Departementet har vist til at Postens ytelser av grunnleggende banktjenester ikke er ansett omfattet av avgiftsplikten for postale tjenester, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) punkt 6.2.9.5. Samtidig ble det understreket at Postens virksomhet på vegne av DnB NOR/Postbanken hovedsakelig ville være utenfor avgiftsområdet. Etter departementets mening er det derfor naturlig å forstå forarbeidene slik at Postens ytelser av lovpålagte banktjenester ble vurdert å falle inn under unntaket for finansielle tjenester.

Postens oppfyllelse av plikten til å yte banktjenester gjennom avtale med butikkene (PiB) ble ikke kommentert i forarbeidene. Departementet har under tvil kommet til at det ikke er grunn til å skille den avgiftsmessige behandlingen av Posten og butikkenes formidling av finansielle tjenester såfremt tjenestene etter sin art er sammenlignbare.

Etter en samlet vurdering er det derfor departementets syn at både tjenestene som Posten yter på vegne av Banken (BiP) og tjenestene som butikkene yter etter avtale med Posten (PiB) skal anses som en unntatt formidling av finansielle tjenester. Det er understreket at det ikke foreligger rett til fradrag for inngående avgift på anskaffelser til bruk i denne virksomheten.

I brev av 3. januar 2007 har Finansdepartementet videre uttalt at butikker som leverer grunnleggende banktjenester til en sparebank kommer i den samme avgiftsmessige stilling som det er redegjort for ovenfor. Det er i denne forbindelse på ny understreket at det er tjenestens art som er avgjørende for den avgiftsmessige vurderingen, og at de tjenestene som ytes av butikkene til sparebanken er unntatt fra avgiftsplikt på samme måte som omtalt ovenfor når de er sammenlignbare med de tjenestene som ytes gjennom konseptene ”Bank i Post” og ”Post i Butikk”.