Derfor skal du bry deg om universell utforming

Å følge lover og regler er viktig, men de viktigste grunnene til å bry deg om universell utforming handler om empati og å forstå at over 1 million nordmenn lever med en eller annen form for nedsatt funksjonsevne.

Viktig informasjon

Mange tenker at  

  • det gjelder veldig få mennesker 
  • det stort sett handler om mennesker som er blinde 
  • kostnaden er mye større enn nytten 

Disse påstandene er feil, og denne teksten kan kanskje gi deg et nytt perspektiv på dette og hvorfor universell utforming er viktig for oss alle. 

Innhold på denne siden:

Universell utforming angår oss alle 

Universell utforming handler ikke om å lage spesialløsninger for funksjonshemmede. 

Universell utforming handler om å lage løsninger for alle, uavhengig av funksjonsevne, kjønn, alder, digital kompetanse, osv. 

Å inkludere alle gir større mulighet for å lykkes og sikrer at vi når flest mulig med et best mulig produkt eller løsning. Empati og fokus på brukermangfold skal ligge til grunn for det vi lager.  

Derfor snakker vi så mye om universell utforming

Når tenkte du sist på dette? 

  • Hvordan det er å være blind eller det å ha hender med store skjelvinger. 
  • Hvor frustrerende det er at nettsiden kun kan brukes med mus, når du bare kan bruke tastatur. 
  • Hvordan det er å måtte be om hjelp fra andre til å håndtere dine egne, private opplysninger. 

Ikke så enkelt å forestille seg kanskje og mye å ta innover seg?  

Vi har alle lettere for å inkludere og tenke gjennom noe vi kjenner godt til.

Hvis du er funksjonsfrisk selv og tror du ikke kjenner noen som har nedsatt funksjonsevne, kan det være vanskelig å vite hvordan noen for eksempel leverer skattemeldingen uten syn eller endrer skattekortet bare med å bruke tastaturet.

Derfor må vi minnes på at noen av oss har andre behov enn oss selv og at vi trenger kompetanse for å vite hva det faktisk innebærer.  

Dette er menneskene med nedsatt funksjonsevne

Kort sagt så er det deg selv og alle rundt deg. De fleste av oss opplever funksjonsnedsettelse i løpet av livet, både midlertidige og varige.

Og i slike situasjoner er det viktig å kunne håndtere jobb og privatliv uten unødvendige barrierer.

Eksempler på midlertidige funksjonsnedsettelser

  • brukket håndledd 
  • musearm  
  • øyekatarr 
  • øreinfeksjon
  • glemte briller/linser 

Eksempler på aldersrelaterte funksjonsnedsettelser 

  • nedsatt syn og hørsel: 
    1 av 10 over 70 år er praktisk blinde 
    Redusert kontrastsyn fra 40-årsalderen 
    Redusert hørsel er vanlig fra 50-60-årsalderen 
  • nedsatt finmotorikk 
  • kognitiv svekkelse 

Flere tall å ta med seg 

  • Nesten 1 av 5 har nedsatt funksjonsevne, det vil si over 1 million av Norges befolkning 
  • Blant personer over 67 år oppgir 1 av 4 at de har nedsatt funksjonsevne 
  • 10% av befolkningen mottar minst ett hjelpemiddel 

De 4 hovedkategoriene av funksjonsnedsettelser

Motorikksynhørsel og kognisjon er hovedgruppene for funksjonsnedsettelser og det er viktig å tenke på alle 4, og også kombinasjoner av disse, når vi lager noe.  

Dette har du kanskje ikke tenkt over

Det er mange eksempler på at å inkludere alle når vi lager noe, gir merverdi og fordeler utover det vi hadde regnet med. Mye er ting det nå er utenkelig å leve uten. Visste du for eksempel at 

  • dørene som åpnes automatisk når du kommer med bæreposene dine eller barn i armene, var designet for mennesker i rullestol og med krykker? 
  • rampene du benytter når du sykler eller triller barnevogn, skulle sikre fysisk tilgang for rullestolbrukere? 
  • undertekstene du leser på TV når det er utenlandsk tale eller mye støy rundt deg, var tenkt for hørselshemmede?  
  • talestyringen som du bruker hjemme eller i bilen, var ment å hjelpe synshemmede?  

Ved å følge krav til universell utforming for våre digitale løsninger, kan vi oppnå fordeler vi ofte ikke tenker over: 

  • unngå klager på diskriminering 
  • treffe brukergrupper det ellers kan være vanskelig å nå 
  • få større tillit fra brukerne 
  • motta positiv medieomtale 
  • bli mer brukervennlige 
  • oppnå bedre søkemotoroptimalisering 
  • ha mer robust og høyere kodekvalitet 

Universell utforming = stygt, vanskelig og dyrt? 

Det eksisterer en del myter når det kommer til universell utforming. Stygt, vanskelig og dyrt har du kanskje hørt? Vel, kanskje det er innstillingen det er noe feil med?  

Stygt 

Visste du at iPhone har vunnet priser for sitt design? Visste du også at iPhone er den mest populære mobiltelefonen blant synshemmede? 

Det er helt riktig at et fokus på universell utforming vil føre til at du må gjøre prioriteringer. Du kan kanskje ikke velge det du mener er mest visuelt spennende eller kaste deg på siste trend.

Men mulighetsrommet er allikevel stort og vi må som regel forholde oss til en rekke andre typer begrensninger som vi sjelden stiller spørsmål ved. 

Ved å flytte fokuset vekk fra begrensningene og til at universell utforming sier noe om kvaliteten til produktet/løsningen, vil kanskje gjøre det enklere å prioritere og se helheten på det du lager.

Ta det som en universell utfordring! 

Vanskelig 

Synes du at 

  • det er mye å huske på? 
  • det er vanskelig å forstå? 
  • det er så mange kompliserte krav? 
  • det er vanskelig å teste? 

Ja, på linje med andre fagområder krever universell utforming mye kompetanse og kan oppleves som vanskelig. Men mye er også veldig enkelt å sette seg inn i og lett å få til.

Alle trenger ikke kunne alt. Derfor skal vi jobbe sammen og fordele ansvaret. Vi skal ha gode verktøy, rutiner, ressurser og metoder, og få hjelp til det vi lurer på.  

Dyrt 

Tenk deg følgende scenario: Du bygger drømmehuset ditt. Du har laget et fornuftig budsjett utfra det du har råd til. Byggingen går fint og kostnadene er innenfor rammene. Rett før du skal flytte inn, skal kommunen sjekke at alt er utført etter gjeldende standarder og reguleringer. Det går ikke som forventet og du må gjøre en rekke utbedringer som å rive vegger, flytte rør og kjøpe nye materialer. Huset blir veldig forsinket med dårligere løsninger enn tenkt og veldig mye dyrere. 

Dette er dessverre et typisk eksempel for universell utforming. Hvis det ikke er en del av planleggingen, mangler fokus fra start til slutt og ikke justeres fortløpende gjennom hele prosessen, blir det både et dyrere og dårligere produkt. Derfra kan veien være kort til ytterligere kostnader det kan være vanskelig å tallfeste, som for eksempel misfornøyde brukere, økt bruk av hjelpetjenester og support, negativ omtale i media og brudd på lovkrav. Så spørsmålet du kanskje bør stille deg selv når du skal lage noe nytt er:  

Har du råd til å la være å prioritere universell utforming?  

Du bryr deg, men ikke de andre 

Har du

  • pitchet inn universell utforming så ofte du kan? 
  • raslet med diskriminering, lovkrav og tilsyn? 
  • snakket varmt om brukerne der ute?  

Men fått svar som

  • vi tar det senere (kanskje) 
  • vi har ikke tid 
  • vi har ikke ressurser 
  • vi har ikke kompetanse 
  • vi har ikke penger 
  • du får fikse det selv 

Da er du i samme båt som brukerne du prøver å inkludere.

Dette er en dessverre en stor del av hverdagen til mange og med større konsekvenser enn kun å møte avvisning. 

Derfor skal du fortsette å snakke om, opplyse om, påpeke og etterlyse universell utforming der du er. Og huske at noe universell utforming er bedre enn ingen universell utforming. 

Lær og forstå mer

Krav og standarder
Forskrift, EU-direktiv og standarder for universell utforming.

Innhold, design og utvikling
Tips og råd for ulike typer innhold. Tekst, bilder, video, lenker, skjema, med mer.

Slik kan du teste universell utforming
Slik kan du teste selv. Det er ikke så vanskelig! Tips til validatorer, verktøy og hjelpemidler du kan bruke.