Søknad om refusjon av vektårsavgift
Dersom kjøretøy blir avregistrert og står avregistrert ut terminen, kan du få tilbakebetalt avgift for avregistreringsperioden.
Søknader om refusjon av vektårsavgift endres
Ny praksis medfører at du ikke kan søke om refusjon av vektårsavgift før terminen du skal søke refusjon for, faktisk er avsluttet.
Det er den som eier kjøretøyet, på tidspunktet for søknaden, som vil være den som er berettiget refusjonen. Skal du søke refusjon av vektårsavgift, og du ikke er eier av kjøretøyet, må du legge ved fullmakt i din søknad.
Praksisendringen innføres fra og med termin 2 - 2025. Det vil si at du ikke kan søke om refusjon for denne termin, før 1. januar 2026. Ny praksis vil da også gjelde for tidligere terminer.
RF-1337 saneres og nytt skjema er tilgjengelig den 3.7.2025.
Vi kan ikke behandle søknader om refusjon av vektårsavgift etter avregistrering før etter terminens utløp.
Ingen refusjon i juni eller desember
Avregistreringsperioden regnes i hele måneder frem til terminen avsluttes, med unntak av måneden kjøretøyet avregistreres. Derfor innvilges det ikke refusjon for avregistreringer gjennomført i juni eller desember.
Kjøretøyet må stå avregistrert ut terminen
For å få refundert avgiften, må kjøretøyet stå avregistrert ut terminen (30. juni/31. desember hvert år).
Korrekt rettighet i Altinn
For å representere en virksomhet, må du ha rollen «omregistrering betaling» for å kunne benytte nytt skjema. Er du daglig leder eller person med begrenset signeringsrett, har du allerede denne aktuelle rettigheten og du kan tildele denne til andre ressurser i din virksomhet. Les mer på Altinn - Hvordan gi en enkelttjeneste og rolle til andre.
Spørsmål eller problemer tilknyttet Altinn, inkludert rettigheter og roller, skal rettes til Altinn - Hjelp.