Important information

This page is not available in English.

Overskuddsstrøm

Overskuddsstrøm innebærer opplysningsplikt for kraftleverandører som tilbyr plusskundeavtaler ved salg og overføring av strøm fra anlegg for produksjon av fornybar energi i bolig og fritidseiendom. 

Hvem gjelder det?

Kraftleverandører som tilbyr plusskundeavtaler der en kjøper overskuddsstrøm fra privatpersoner skal rapportere dette.

Send inn opplysninger

Det er to måter å rapportere tredjepartsopplysninger for overskuddsstrøm. Velg den metoden som passer ditt behov:

Important information

Når du sender tredjepartsopplysninger på denne måten må filvedlegget være i XML-format, og i henhold til de tekniske spesifikasjonene:

Rapportering via datasystem (sluttbrukersystem) forutsetter at din dataleverandør har laget støtte for å sende tredjepartsopplysninger.

For sluttbrukersystemer:

Leverandører som ønsker å utvikle støtte for innsending av tredjepartsopplysninger finner informasjon om integrasjon mot skatteetatens API-løsninger på informasjonssiden for sluttbrukersystemer.

Hjelp til utfylling og levering

Slik foregår rapporteringen

Her er en steg for steg-oversikt over hvordan rapporteringen fungerer:

For å fylle ut oppgaven trenger du:

  • påloggingsopplysninger til Altinn
  • en Altinn-rolle med innsendings- og signeringsrettigheter
  • strømkundens fødselsnummer eller d-nummer
  • navnet på strømkunden
  • eiendommens veiadresse eller matrikkelnummer, altså kommunenummer, gårdsnummer, bruksnummer og seksjonsnummer
  • målepunkt-ID, unikt identifikasjonsnummer for aktuell strømmåler, 18 siffer.
  • beløpet som du skal rapportere

Opplysningene som skal rapporteres er:

  • Organisasjonsnummer og navn til opplysningspliktig
  • Strømkundens fødsels- eller d-nummer og navn.
  • eiendommens veiadresse eller matrikkelnummer
  • målepunkt-ID
  • samlet brutto vederlag

Når oppgavene er sendt inn, vil du få en tilbakemelding i innboksen hos altinn.no eller innboks hos skatteetaten.no når Skatteetaten har behandlet opplysningene. Har du oppgitt mobilnummer eller e-post i innsendingen, får du varsel på SMS/e-post når tilbakemeldingen har kommet. 

Det er viktig at du kontrollerer tilbakemeldingen ved mottak, slik at eventuelle feil i de innleverte oppgavene kan rettes opp snarest mulig

Hvis du har gjort feil i rapporteringen, må du sende inn en ny oppgave med riktige opplysninger. Den nye oppgaven erstatter den gamle oppgaven. Les mer om å korrigere feil i rettledningen.

Huskeregel: Det er alltid den siste oppgaven du har sendt inn på en sameier som er den gjeldende.

Du skal sende en årsoppgave til strømkunden. Årsoppgaven skal inneholde:

  • Opplysningene som du har rapportert
  • Informasjon om at opplysningene er sendt til Skatteetaten
  • Henvisning til tema i skattemeldingen hvor opplysningene fremkommer

Når rapporteringen er utført korrekt vil strømkundene få opplysningene forhåndsutfylt i skattemeldingen sin.

Strømkundene bør sjekke at det som står i skattemeldingen stemmer overens med årsoppgaven de har fått fra sin kraftleverandør.

 

Datoer og frister

  • Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 20. januar.
  • Frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige er 15. februar.
  • Siste frist for å få korreksjoner med på forhåndsutfylt skattemelding er 1. mars.

Når fristen faller på en helg eller helligdag er det første virkedag etter fristen som gjelder.

Oppdater kontaktopplysninger

Skatteetaten har et oppgavegiverregister over opplysningspliktige og andre som sender inn tredjepartsoplysninger. 

Du må sende inn skjema hvis du skal:

  • registrere en ny opplysningspliktig
  • melde en opplysningspliktig ut av oppgavegiverregisteret (benyttes bare når opplysningsplikt opphører)
  • endre navn eller telefonnummer til deres kontaktperson

Vi henter automatisk organisasjonsnavn og adresse til opplysningspliktige fra Enhetsregisteret.

Kontakt oss

For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:

E-post: [email protected]
Telefon: 800 80 000

Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.