This page is not available in English.
Rettledning for utfylling og innlevering av tredjepartsopplysninger om overskuddsstrøm
Kort om
Kraftleverandører har plikt til å rapportere opplysninger om private strømkunders inntekt ved salg og overføring av strøm fra anlegg for produksjon av fornybar energi i bolig og fritidseiendom. Opplysningsplikten er ikke begrenset til bolig eller fritidseiendommen som strømkunden bruker selv. Eksempelvis vil også utleiebolig være omfattet av rapporteringsplikten. Innleveringsfrist for ordinære oppgaver er 20. januar året etter inntektsåret.
Hvem skal levere opplysninger
Kraftleverandører som har inngått avtale med private strømkunder med både forbruk og fysisk eller virtuell produksjon bak målepunkt, skal gi opplysninger om samlet vederlag for salg av strøm. Opplysningsplikten inntrer fra og med den skattleggingsperioden der avtale mellom strømkunde og kraftleverandør om kjøp og salg av kraft foreligger.
Ingen dispensasjonsadgang ved opplysningsplikt
Skatteetaten kan ikke gi den enkelte opplysningspliktige dispensasjon fra opplysningsplikten. Tredjepartsopplysninger som ikke er levert innen fristen kan som hovedregel ilegges tvangsmulkt.
Tvangsmulkt ved for sent eller ikke leverte oppgaver
Opplysningspliktige som ikke har levert oppgaver innen fristen, kan ilegges tvangsmulkt, jf. skatteforvaltningsloven § 14-1
Opplysninger anses ikke levert når de:
- er helt uteblitt
- Ikke er sendt elektronisk, men er sendt eller levert til lokalt skattekontor
- mangler 11-sifret fødselsnummer eller D-nummer for personlige skattepliktige
- mangler 9-sifret organisasjonsnummer
- mangler fullt navn, adresse og landkode til personer som ikke er tildelt fødsels- eller organisasjonsnummer
- er levert på en måte som ikke følger Skatteetatens bestemmelser
Vedtak om tvangsmulkt sendes ut noen dager etter ordinær frist med orientering om at mulkt vil løpe fra en bestemt fremtidig dato hvis opplysningene ikke blir levert. Tvangsmulkten utgjør ett halvt rettsgebyr per dag opplysningene uteblir og opp til 50 rettsgebyr.
Du unngår tvangsmulkt ved å levere opplysningene innen den nye fristen som er gitt i vedtaket. Da starter ikke den varslede tvangsmulkten å løpe.
Oppdatering av kontaktopplysninger
Skatteetatens oppgavegiverregister henter opplysningspliktiges organisasjonsnavn og adresse automatisk fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. Det er derfor viktig at disse opplysningene til enhver tid er oppdatert. Dette gjøres ved å fylle ut samordnet registermelding.
Skatteetaten sender ut informasjonsbrev og vedtak til opplysningspliktige elektronisk i innboks på altinn.no eller innboks hos Skatteetaten.no. De som skal motta varsel om nye meldinger i innboksene på vegne av virksomheten, må registrere e-postadresse og mobilnummer for SMS i Altinn. Fyll ut «Din kontaktinformasjon for virksomheten» og «Varslingsadresser for virksomheten» under virksomhetens «Profil» i Altinn.
Endringer i Skatteetatens oppgavegiverregister om kontaktinformasjon, dvs. navn og telefon-/mobilnummer og e-postadresse til kontaktperson i forbindelse med innsending av tredjepartsopplysninger, kvitteringer og feilmeldinger, må meldes til Skatteetaten på skjema: RF-1312 Nye opplysninger til oppgavegiverregisteret – tredjepartsopplysninger.
Hvilken informasjon skal du oppgi
Organisasjonsnummer og navn til opplysningspliktig
Alle opplysningspliktige som rapporterer tredjepartsopplysninger til Skatteetaten, skal bruke organisasjonsnummeret tildelt fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. Dette gjelder også utenlandske opplysningspliktige.
Organisasjonsnummer er et ni-sifret registreringsnummer som tildeles av Enhetsregisteret ved Brønnøysundregistrene for en organisasjon (foretak, idrettslag og lignende). Nummeret brukes for å gi organisasjonen og juridiske personer en unik og entydig identifikator overfor offentlige myndigheter og andre organisasjoner.
Enhetsregisteret bør kontaktes dersom det er feil ved organisasjonsnummeret, organisasjonsnummeret skal endres eller dersom organisasjonsnummeret mangler.
Har du ikke juridisk organisasjonsnummer? Se brreg.no og på altinn.no for mer informasjon og søknadsskjema.
Du skal også oppgi navnet til den opplysningspliktige.
Identifisering av strømkunden
Bruk fødselsnummer eller D-nummer for å angi hvem som er strømkunden.
Dersom fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, blir oppgaven regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Opplysningene blir ikke godkjent som levert, og beløpet kommer ikke med på skattemeldingen.
Skattepliktiges (strømkundens) fullstendige navn skal oppgis.
Eiendommens adresse
Du skal oppgi eiendommens veiadresse. Der det ikke finnes skal du oppgi matrikkeladresse. Med veiadresse menes veinavn, husnummer, bokstav og eventuelt bruksenhetsnummer, samt poststed og eventuelt gatenummer, adressetilleggsnavn og kommunenummer. Med matrikkeladresse menes matrikkelnummer og eventuelt undernummer. I matrikkelnummer ligger kommunenummer, eiendommens gårds- og bruksnummer og eventuelt festenummer og seksjonsnummer.
Målepunkt-ID
Du skal oppgi målepunkt-ID som unikt identifikasjonsnummer for aktuell strømmåler, 18 siffer.
Beløp
Du skal oppgi samlet brutto vederlag for salg av strøm fra kraftleverandør i skattleggingsperioden, inkludert kompensasjon fra nettselskap for negativt energiledd. Ved rapportering skal vederlag oppgis uten fradrag for eventuelt fribeløp på 15 000 kroner. Beløpet skal heller ikke reduseres til 85 %, selv om det kun er denne andelen som er skattepliktig.
Plikten til å inkludere kompensasjon for negativt energiledd forutsetter at kraftleverandørene faktisk har tilgang til disse opplysningene og gjennomfakturerer nettleien. I tilfeller der kraftleverandøren ikke har informasjon om eventuell kompensasjon, påhviler opplysningsplikten strømkunden.
Når skal du rapportere
Du skal sende opplysningene elektronisk til Skatteetaten innen 20. januar året etter inntektsåret. Det gis ikke utsettelse på innleveringsfristen.
Dersom du får problemer med å overholde innleveringsfristen må du ta kontakt med Skatteetaten på e-postadresse [email protected].
Hvordan skal du rapportere
Riktig identifisering av oppgaven
Hver oppgave må ha en unik identifikator (nøkkel). Den unike identifikatoren for en oppgave er satt sammen av:
- Inntektsår
- Oppgavegivers (kraftleverandørens) organisasjonsnummer
- Oppgaveeiers (strømkundens) fødsels- eller D-nummer
- Målepunkt-ID
Det er viktig å rapportere nøyaktig på disse feltene. Trenger du senere å korrigere eller slette opplysninger på en tidligere rapportert oppgave, må den nye oppgaven ha samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven (se "Rette feil").
Innsending
Opplysningene sendes til Skatteetaten enten ved å benytte skjema RF-1301 Rapportering av tredjepartsopplysninger som vedlegg, eller via maskin til maskin.
Tredjepartsopplysninger kan sendes direkte fra sluttbrukersystemet til Skatteetaten med maskin-til-maskin-integrasjon (M2M) i JSON-format. Dette krever at systemet ditt er koblet til Skatteetatens mottaks-API med en systembruker. Les mer om Skatteetatens API-er her.
Ved innsending av RF-1301 Rapportering av tredjepartsopplysninger som vedlegg, velger du oppgavetype: “overskuddsstrøm” som type tredjepartsopplysninger. Filen som lastes opp i skjemaet skal være i XML-format som følger Skatteetatens spesifikasjoner (se ”Beskrivelse av filformatet”).
Beskrivelse av filformatet
Formatbeskrivelsen viser hvordan en XML-fil for rapportering av opplysninger fra overskuddsstrøm skal bygges opp. Dokumentene finner du ved å følge denne lenken:
Formater og tekniske spesifikasjoner – Overskuddsstrøm
Formatbeskrivelsen skal benyttes av opplysningspliktige /innsendere som skal rapportere oppgaver via skjema RF-1301 Rapportering av tredjepartsopplysninger som vedlegg.
Ingen oppgaver å levere
Opplysningspliktige som ikke har oppgaver å levere for inntektsåret det rapporteres for, må rapportere det som egen leveransetype i filen som legges ved skjema RF-1301.
Slik oppgave må sendes for å unngå vedtak om tvangsmulkt for manglende levering.
Kontroll av innhold
Før innsending av tredjepartsopplysninger til Skatteetaten, må opplysningspliktig kontrollere at opplysningene i leveransen er korrekte. Tredjepartsopplysninger som ikke er korrekt utfylt vil bli avvist og ansett som ikke levert. Tvangsmulkt kan ilegges.
Sjekk at:
- det er brukt riktig organisasjonsnummer for oppgavegiver (opplysningspliktig)
- det er brukt riktig inntektsår
- beløpet er avrundet til nærmeste hele krone (vanlige avrundingsregler)
- det er brukt riktig fødselsnummer eller D-nummer for oppgaveeier (strømkunden)
- det er brukt riktig målepunkt-ID
Rette feil
Korrigere opplysninger
Ønsker du å korrigere opplysningene i en oppgave må du sende inn oppgaven på nytt. Den nye oppgaven må ha samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven. Vent med å sende inn korreksjoner til du har mottatt tilbakemelding fra Skatteetaten i innboksen på den forrige innsendingen.
Den unike identifikatoren for en oppgave er satt sammen av:
- Inntektsår
- Oppgavegivers (kraftleverandørens) organisasjonsnummer
- Oppgaveeiers (strømkundens) fødsels- eller D-nummer
- Målepunkt-ID
Det er bare mulig å korrigere innenfor samme inntektsår.
Når korrigert oppgave mottas av Skatteetaten, vil oppgaven erstatte tidligere innsendt oppgave. Den siste oppgaven du sender inn blir altså da den gjeldende oppgaven.
For at skattepliktig skal få riktige beløp forhåndsutfylt i skattemeldingen, må Skatteetaten ha mottatt opplysningene senest innen 1. mars i skattefastsettingsåret.
Slette opplysninger med feil
Du kan sende en erstatningsoppgave med samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven, og alle beløp satt til 0. Øvrig informasjon i oppgaven er uvesentlig, men obligatoriske felter må fylles ut. Se Formater og tekniske spesifikasjoner – overskuddsstrøm.
Feil i den unike identifikatoren (nøkkelen) til en oppgave medfører alltid at innsendt oppgave må slettes, og at ny og fullstendig oppgave med korrekt identifikator må sendes inn dersom det skal rapporteres opplysninger om den aktuelle strømkunden.
Eksempler på korrigering eller sletting av innsendte opplysninger
Eksempel 1 (feil beløp):
Første leveranse inneholder 1 000 oppgaver. Det avdekkes at det er levert feil beløp på 40 av oppgavene.
Ny innsending (korreksjon):
En ny leveranse bestående av 40 oppgaver med samme unike identifikator og korrigert beløp. De 40 korrigerte oppgavene erstatter de 40 opprinnelig innsendte oppgavene i sin helhet og totalt 1 000 oppgaver er oppgitt til Skatteetaten.
Eksempel 2 (forveksling):
En oppgave leveres med et fødselsnummer som tilhører feil person (forveksling).
Ny innsending (korreksjon):
Hele oppgaven for denne personen må annulleres, det vil si at den må rapporteres på nytt med beløpet satt til 0. Samtidig må det også leveres en ny og fullstendig oppgave med korrekt fødsels- eller D-nummer, målepunkt-ID og beløp.
Eksempel 3 (dublett):
Flere oppgaver i en leveranse inneholder samme fødsels- eller D-nummer og målepunkt-ID (dubletter). Alle oppgavene med samme unike identifikator i en leveranse blir avvist i Skatteetaten system. Oppgaver som avvises i dublettkontroll fremkommer i tilbakemeldingen fra Skatteetaten (se "Tilbakemelding fra Skatteetaten").
Ny innsending (korreksjon):
For å korrigere en skattepliktig som har blitt avvist i dublettkontrollen må det sendes en ny oppgave med skattepliktiges fødsels- eller D-nummer, målepunkt-ID og korrekt totalbeløp.
Eksempel 4 (uidentifiserte oppgaver):
Dersom det blir levert oppgaver med ugyldig eller manglende fødsels- eller D-nummer, vil disse bli avvist. Disse oppgavene må rapporteres på nytt med korrekt fødsels- eller D-nummer (se ”Riktig identifisering av oppgaven”).
Hva bruker vi opplysningene til
Tredjepartsopplysningene brukes i skattemeldingen til den skattepliktige. Opplysningene ligger i skattemeldingen under tema “Bolig og eiendom”.
Aktuelt regelverk
Kontaktinformasjon for leveransen
Ved innsending må du oppgi kontaktinformasjon for leveransen, dvs. navn og telefonnummer for kontaktperson for den spesifikke leveransen. Du bør i tillegg oppgi en e-postadresse og et mobilnummer hvor varsel (SMS) om meldinger (kvitteringer/feilmeldinger) kan sendes.
Tilbakemelding fra Skatteetaten
Den opplysningspliktige får en tilbakemelding i innboksen hos altinn.no eller innboks hos skatteetaten.no når Skatteetaten har behandlet opplysningene. Har du oppgitt mobilnummer eller e-post i innsendingen, får du varsel på SMS/e-post når tilbakemeldingen har kommet.
Det er viktig at du kontrollerer tilbakemeldingen ved mottak, slik at eventuelle feil i de innleverte oppgavene kan rettes opp snarest mulig. Har du ikke mottatt tilbakemeldingen innen et par dager, må du kontakte oss på e-post: [email protected]
Feil på innsendte leveranser
Leveranser som er avvist vil vises på tilbakemelding og feilliste. Avviste leveranser kan skyldes at det er for mange feil eller avvik på innsendte oppgaver eller at oppgitt leveransetype på leveransen er feil eller mangler. Det er derfor viktig at du setter deg inn i hvordan korreksjoner rapporteres. Ta kontakt for å avklare fremgangsmåte for å korrigere feil hvis du er usikker.
Annullering av leveranser
Dersom du har behov for å annullere en leveranse, må Skatteetaten kontaktes.
Testing
For å avdekke mulige feil slik at selve rapporteringen blir mest mulig korrekt, anbefaler Skatteetaten at opplysningspliktig sender inn testoppgaver. Les mer om innsending av testoppgaver her.
Roller og rettigheter
Når du skal sende inn tredjepartsopplysninger, må du ha en rolle på vegne av virksomheten du skal rapportere for. For å logge inn på Skatteetaten må du ha et norsk fødselsnummer eller D-nummer.
For å fylle ut og sende inn skjemaet trenger du en av disse rollene:
- Ansvarlig revisor
- Begrenset signeringsrett
- Regnskapsfører med signeringsrett
- Regnskapsfører uten signeringsrett
- Regnskapsmedarbeider
- Revisormedarbeider
- Utfyller/innsender
For Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF), vil det i tillegg være mulig å fylle ut og sende inn for de med Enhetsregisterrolle Kontaktperson NUF.
Dersom du ikke har noen av disse rollene, må du få en annen person i virksomheten til å delegere den til deg. I Altinn kan man administrere roller og rettigheter ut over de delegeringer som allerede er gjennomført via Enhetsregisteret.
Enkelttjenestedelegering må gjøres på nytt. Hvis tilgang til Altinn II skjema var gjort via delegering til tjenesten direkte (tilgang som ikke er via rolle) må gjøres igjen til de nye tasteskjemaene.
Dersom du ikke har et norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan virksomhetssertifikat brukes. For å bruke virksomhetssertifikat kreves det et norsk organisasjonsnummer.
Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med roller, rettigheter eller pålogging.
Innhenting av fødsels- og organisasjonsnummer
Dersom du som opplysningspliktig har behov for å innhente fødselsnummer eller D-nummer fra andre enn eier, må du sende en skriftlig og begrunnet søknad til skattekontoret. Du kan kostnadsfritt få utlevert inntil 4 opplysninger per uke.
Har du en lengre liste med opplysninger du ønsker å få utlevert, må du betale for å få opplysningene. Omfatter forespørselen mer enn 4 personer, skal den sendes til:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Du kan også bruke vårt kontaktskjema.
Organisasjonsnummer kan innhentes hos:
Brønnøysundregistrene
Enhetsregisteret
Postboks 900
8910 Brønnøysund
www.brreg.no
Skatteetaten minner om at registrering av opplysninger om eier kan utløse meldeplikt til Datatilsynet.
Tildeling av D-nummer
Tildeling av D-nummer er regulert i forskrift 14. juli 2017 nr. 1201 til folkeregisterloven. Det kommer frem av forskriften hvem som fysisk kan tildeles et D-nummer og hvem som kan rekvirere D-nummer, se § 2-2-3 og § 2-2-4
Skattepliktige som ikke har/kan få fødselsnummer skal ha D-nummer. De skattepliktige kan henvende seg til spesifikke skattekontor for tildeling av D-nummer. For mer informasjon om fremgangsmåten for å rekvirere D-nummer, se her.
Årsoppgave til skattepliktig
Den skattepliktige skal ha kopi av de opplysningene som er sendt til Skatteetaten innen 15. februar året etter inntektsåret. Det skal alltid komme frem av årsoppgaven at opplysningene også er sendt skattemyndighetene.
Det er ikke gitt spesielle formkrav til årsoppgaven, men den skal inneholde de samme opplysninger om identifikasjon og oppgitte beløp som er gitt til Skatteetaten.
Tredjepartsopplysningene brukes i produksjon av skattemeldingen. I den nye skattemeldingen er poster erstattet med temaer.
Årsoppgaven skal inneholde:
- navn og fødselsnummer/organisasjonsnummer på skattepliktig
- navn og organisasjonsnummer på den opplysningspliktige
- oversikt over rapporterte opplysninger om skattepliktig
- melding om at opplysningene også er sendt til Skatteetaten
- temahenvisning til skattemeldingen