Tjenestene for betaling og betalingsavtaler er ikke tilgjengelige fra 31. desember kl. 12:00 til 5. januar kl. 10:00
1. januar 2026 får vi ny lov om innkreving, og flere innkrevingsmyndigheter slås sammen til én, Innkrevingsmyndigheten. Derfor bygger vi om og oppdaterer nettsidene fra 1. januar og noen dager framover.
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Klage på krav fra NAV
Bedrifter og organisasjoner har rett til å klage på avgjørelsene som er tatt og saksbehandlingen som er gjort av Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav i Skatteetaten.
Spørsmål om krav fra NAV
Har du spørsmål om hvorfor og hvordan kravet ditt er oppstått, må du henvende deg til NAV som har fastsatt kravet.
Har du spørsmål om selve innkrevingsprosessen eller innbetalingen av kravet, må du henvende deg til Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav i Skatteetaten.
Du kan sende skriftlig klage til:
9917 Kirkenes
Klagen skal vere skriftleg og må innehalde
- kva du klagar på – til dømes trekk, saksbehandlinga, innkrevjinga eller skattemotrekning. Merk: Bedrifter og organisasjonar kan berre be om at det blir sett av pengar til livsopphald dersom bedrifta er eit enkeltpersonføretak.
- ei forklaring på kvifor du klagar
- kva du vil oppnå med klagen – til dømes at vi stansar trekk eller motreknar
- underskrift (fysisk eller elektronisk)
- relevant dokumentasjon
Innkrevjinga held fram til klagen er behandla
Merk at klagen din vanlegvis ikkje fører til at vi stansar innkrevjinga av kravet.
Frister for å klage på avgjørelsene våre
Klagefristene kan variere fra sak til sak. Du finner klagefristen som gjelder din sak, i brevene du får fra oss.