Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Pressemelding

Skatteetaten oppfordrer flere til å velge digital skattemelding

  • Publisert:
Viktig informasjon

Denne pressemeldingen er mer enn 1 år gammel. Vær oppmerksom på at det kan ha skjedd endringer etter at den ble publisert.

Skatteetaten sender i disse dager ut 175.000 brev til personer som mottar skattemeldingen både på papir og i Altinn.

Hensikten med å sende ut brev er å få skattytere til å registrere seg som elektroniske brukere med digitale kontaktopplysninger.

I fjor sendte Skatteetaten skattemeldingen på papir til nesten én million personer. Flertallet av disse mottar også skattemeldingen digitalt, og noen både sjekker opplysninger og leverer endringer elektronisk. Skatteetaten mangler elektroniske kontaktoppysninger (e-postadresse og mobiltelefonnummer) på mange og må derfor sende skattemeldingen på papir i tillegg.   

-       Vi ønsker nå å registrere elektroniske kontaktopplysninger, slik at flere bruker digitale tjenester og mottar alle viktige beskjeder fra Skatteetaten elektronisk, sier Jannicke Valbrek, seksjonssjef for kundeservice i Skatteetaten.

Dette er første gang Skatteetaten skriver direkte til skattepliktige, som vanligvis mottar papirbrev, med oppfordring til å registere seg elektronisk. Denne uken ble det sendt rundt 175.000 brev til personer i aldersgruppen 20 til 70 år som er registrert bosatt i Norge.

Skatteetaten ønsker å registere så mange som mulig som elektroniske brukere. 3,8 millioner personer mottar og sjekker allerede skattemeldingen kun digitalt. 

Flere fordeler som elektronisk bruker

Det er mange fordeler ved å være elektronisk bruker:

  • Du beskytter deg mot id-tyveri fordi dine opplysninger ligger trygt bak en passordbeskyttet innlogging. Du kan logge deg inn på samme måte som det du  gjør i nettbanken.
  • Du får eget arkiv for elektronisk post i altinn.no
  • Du får rask og enkel tilgang til dine dokumenter til bruk i dialog med for eksempel banken, og NAV
  • Du kan ha dialog med Skatteetaten innlogget om en sak eller henvendelse og kan svare direkte til saksbehandler via svarskjema
  • Du kan få tidligere skatteoppgjør
  • Du får tilgang til  flere offentlige digitale tjenester

Du kan velge å reservere deg mot digital kommunikasjon

Hvis du ikke ønsker å få post fra Skatteetaten digitalt kan du reservere deg mot digital kommunikasjon.  Rundt 150.000 personer har reservert seg mot digital kommunikasjon fra stat og kommune. De som reserverer seg mottar skattemeldingen og andrebrev på papir.

Elektroniske brukere mottar skattemeldingen og andre brev kun elektronisk.

Alle næringsdrivende mottar skattemeldingen elektronisk og må også levere digitalt.

Registrer deg innen 1. mars

Hvis du er registrert som elektronisk bruker får du blant annet varsel på e-post eller sms når skattemeldingen er tilgjengelig og når skatteoppgjøret er klart. Fristen for å registrere seg i tide for skattemeldingen for 2017 er 1. mars. Skattemeldingen er tilgjengelig på skatteetaten.no fra 4. april.

Les mer på skatteetaten.no/ebruker.