Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
A-meldingen – for sluttbrukersystemer
Informasjon for systemleverandører med integrasjon mot a-meldingen.
Siste oppdateringer
-
Presentasjoner til informasjonsmøtet 23. oktober
- 23.10.2025
- A-meldingen
Her finner dere presentasjoner til informasjonsmøtet om a-ordningen som avholdes 23. oktober.
-
Ny struktur for KID-nummer ved betaling av forskuddstrekk - Oppdatert
- 20.10.2025
- A-meldingen
Fra januar 2026 skal forskuddstrekket betales dagen etter lønnsutbetaling. Dette innebærer at Skatteetaten endrer strukturen for oppbygging av KID-nummer ved innbetaling av forskuddstrekk.
-
A-ordningen - informasjonsmøte, 23. oktober
- 13.10.2025
- A-meldingen
Vi inviterer til nytt informasjonsmøte torsdag 23. oktober kl. 09:00 – 11:00.
-
Testing av nytt a-meldings API
- 10.10.2025
- A-meldingen
Skatteetatens nye API for innsending av a-melding er klart for teknisk testing. Dette gjelder testing av grensesnitt og format.
-
Her kan du søke om tilgang til tjenester for innrapportering til Skatteetaten
- 08.10.2025
- Alle
Skatteetaten har laget et eget skjema som sluttbrukersystemleverandører og andre som skal integrere seg mot Skatteetatens innrapporteringstjenester kan bruke for å søke om tilgang til API-ene i test og produksjon (tilgang til scope).
Teknisk dokumentasjon
Tilgang til teknisk dokumentasjon for a-meldingen, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt, og andre nyttige tips, finner du her.
Vi jobber med å overføre rapportering av a-meldingen fra Altinn til egne skjema og API-løsninger. Les mer om at Skatteetatens tjenester flyttes fra Altinn til Skatteetaten.
I en overgangsperiode finnes det to ulike løsninger for innsending av a-meldingen via sluttbrukersystem:
Her finner du informasjon om integrasjon mot Skatteetatens API for innsending av a-meldinger.
A-meldingen | API-dokumentasjon
Vær oppmerksom på at dokumentasjon på de reetablerte tjenestene er under utvikling og oppdateres fortløpende.
Dokumentasjonen nedenfor er tilgjengelig for de som ikke har utviklet støtte for ny løsning via API enda. Dette er dokumentasjon som tidligere var tilgjengelig på Altinndigital.
A-melding versjon 2.3
- 20241011 Formater v2.3 ENG.xlsx
- 20241115 Formater v2.3.xlsx
- 20240827 Formater v2.3 ENG.xlsx
- 20240827 Formater v2.3.xlsx
- 20241002 Formater v2.3 ENG.xlsx
- 20241011 Formater v2.3.xlsx
- UTGÅTT 20240229 Kodeliste fra 20250101.xlsx
- UTGÅTT 20240306 a-meldingen_v2.3.xsd
- UTGÅTT 20240306 formater v.2.3.xlsx
- UTGÅTT 20240628 a-meldingen_v2_3.xsd
- UTGÅTT 20240628 Formater v2.3 ENG.xlsx
- UTGÅTT 20240628 Formater v2.3.xlsx
Forretningsregler, inntektskombinasjoner og kodelister
Annen dokumentasjon
Statistikk fra a-meldingen
Her finner du statistikk om lønns- og personalsystem fra a-meldingen:
Filene er i Excel-format. Du kan laste ned filene og åpne de med kompatibel programvare:
- Alle Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-08.xlsx
- Alle Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-07.xlsx
- Alle Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-05.xlsx
- Alle Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-04.xlsx
- Alle-Øyeblikkeligefeil-inkl-rettet-siste-6-mnd-tom-2025-03.xlsx
- Alle-Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-02.xlsx
- Alle Øyeblikkeligefeil inkl rettet siste 3 mnd tom 2025-01.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-08.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-07.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-05.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-04.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 3 mnd tom 2025-03.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-02.xlsx
- Øyeblikkelig avvik siste 6 mnd tom 2025-01.xlsx
Driftsstatus og planlagte endringer
Du finner informasjon om driftsstatus for Skatteetaten og Folkeregisteret sine tjenester. Du kan også abonnere på driftsvarsler.
Trenger du hjelp?
Trenger du faglig eller teknisk brukerstøtte knyttet til integrasjon mot a-meldingen kan du kontakte oss på e-post.
E-post: [email protected]
For andre henvendelser må du kontakte oss på vanlig måte.
Send oss en henvendelse her hvis du skal bestille tilgang til en ny tjeneste:
Dette må til for å opprette brukerkonto:
- Din virksomhet må etablere en brukeradministrator.
- Brukeradministrator må opprette brukere i brukeradministrasjonsverktøyet.
Administrer tilganger til brukerstøttetjenesten