E-faktura ved innbetaling av skatt

Alle skattytere, både privatpersoner og bedrifter, kan nå inngå avtale om e-faktura i forbindelse med innbetaling av skatt.

E-faktura betyr at du som privatperson får faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn.

E-faktura-avtalen med Skatteetaten gjelder foreløpig kun for innbetaling av skatt.

Opprette avtale om e-faktura

Neste gang du betaler inn skatt vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en e-faktura-avtale med Skatteetaten. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen, og du vil få neste faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt i nettbanken.

Dersom du skal betale restskatt og restskattbeløpet er delt på to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.

Merk at du bare kan inngå e-faktura-avtale på vegne av deg selv. Du kan fremdeles betale skatt for en annen person (for eksempel ektefelle), men ikke opprette e-faktura-avtale.

Opprette e-faktura-avtale selv om du ikke skal betale restskatt

  1. Logg deg inn i nettbanken, velg e-faktura i menyen. E-faktura er godt beskrevet og lett å finne frem til i de ulike nettbankene.
  2. Søk opp Skatteetaten som tilbyder. Her kan du få opp en rekke valg med forskjellige kontonummer.  Du må på forhånd finne kontonummer til din kommune. Dette kontonummeret velger du når du har søkt frem Skatteetaten i din nettbank.
  3. Din e-fakturareferanse ved inngåelse av avtale er de første 11 sifrene av KID-nummeret på skattemeldingen din.

Bedrifter og virksomheter må registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-faktura fra Skatteetaten. Ved å være tilknyttet ELMA vil du få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i ditt regnskapssystem. Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT - har mer informasjon om det offentlige fakturaregisteret ELMA. Der finner du også en oppdatert oversikt over virksomheter som er registrert.

Fordelene med e-faktura

  • E-faktura er enkelt og effektivt å benytte.
  • Du slipper å taste inn KID-nummer og andre fakturaopplysninger, e-faktura kommer ferdig utfylt.
  • Du får bedre oversikt og kontroll over betalinger.
  • E-faktura lagres i nettbanken, og du styrer selv når og fra hvilken konto den skal betales fra. Du kan betale uansett hvor du oppholder deg.
  • ELMA-registrerte bedrifter vil finne all betalingshistorik i regnskapssystemet sitt.
  • Miljøvennlig alternativ

Spørsmål om e-faktura?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om e-faktura.

Du kan også kontakte nets.no – leverandør av e-fakturaløsningen.

Har du problemer med å finne informasjon om e-faktura i nettbanken din, ta kontakt med egen bank.

Ønsker bedriften din mer informasjon om ELMA-registeret, ta kontakt med Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.

Ved spørsmål om innbetaling/innkreving av skatt, ta kontakt med skatteoppkreveren i din kommune.