E-faktura ved innbetaling av skatt
Alle skattytere, både privatpersoner og bedrifter, kan nå inngå avtale om e-faktura i forbindelse med innbetaling av skatt.
E-faktura betyr at du som privatperson får faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn.
E-faktura-avtalen med Skatteetaten gjelder foreløpig kun for innbetaling av skatt.
Opprette avtale om e-faktura
Neste gang du betaler inn skatt vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en e-faktura-avtale med Skatteetaten. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen, og du vil få neste faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt i nettbanken.
Dersom du skal betale restskatt og restskattbeløpet er delt på to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.
Merk at du bare kan inngå e-faktura-avtale på vegne av deg selv. Du kan fremdeles betale skatt for en annen person (for eksempel ektefelle), men ikke opprette e-faktura-avtale.
Velg «Ja takk til alle»
Fra 15. mai 2022 må du gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette gjør du i nettbanken din, og dette gjelder også for deg som allerede har en avtale om eFaktura.
Dersom du allerede har sagt «ja takk til alle», vil du motta e-faktura for betaling av skatt uten at du må gjøre noe mer.
Opprette e-faktura-avtale selv om du ikke skal betale restskatt
- Logg deg inn i nettbanken, velg e-faktura i menyen. E-faktura er godt beskrevet og lett å finne frem til i de ulike nettbankene.
- Søk opp Skatteetaten som tilbyder.
- Din e-fakturareferanse ved inngåelse av avtale er de første 11 sifrene av KID-nummeret på skattemeldingen din.
Bedrifter og virksomheter må registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-faktura fra Skatteetaten. Ved å være tilknyttet ELMA vil du få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i ditt regnskapssystem. Digdir - Digitaliseringsdirektoratet - har mer informasjon om det offentlige fakturaregisteret ELMA. Der finner du også en oppdatert oversikt over virksomheter som er registrert.
Fordelene med e-faktura
- E-faktura er enkelt og effektivt å benytte.
- Du slipper å taste inn KID-nummer og andre fakturaopplysninger, e-faktura kommer ferdig utfylt.
- Du får bedre oversikt og kontroll over betalinger.
- E-faktura lagres i nettbanken, og du styrer selv når og fra hvilken konto den skal betales. Du kan betale uansett hvor du oppholder deg.
- ELMA-registrerte bedrifter vil finne all betalingshistorikk i regnskapssystemet sitt.
- Miljøvennlig alternativ
Spørsmål om e-faktura?
Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om e-faktura.
Du kan også kontakte nets.no – leverandør av e-fakturaløsningen.
Har du problemer med å finne informasjon om e-faktura i nettbanken din, ta kontakt med egen bank.
Ønsker bedriften din mer informasjon om ELMA-registeret, ta kontakt med Digdir - Digitaliseringsdirektoratet.
Ved spørsmål om innbetaling/innkreving av skatt, ta kontakt med oss