E-faktura ved innbetaling av skatt
Alle skattytere, både privatpersoner og bedrifter, kan nå inngå avtale om e-faktura i forbindelse med innbetaling av skatt.
E-faktura betyr at du som privatperson får faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn.
E-faktura-avtalen med Skatteetaten gjelder foreløpig kun for innbetaling av skatt.
Opprette avtale om e-faktura
Neste gang du betaler inn skatt vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en e-faktura-avtale med Skatteetaten. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen, og du vil få neste faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt i nettbanken.
Dersom du skal betale restskatt og restskattbeløpet er delt på to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.
Merk at du bare kan inngå e-faktura-avtale på vegne av deg selv. Du kan fremdeles betale skatt for en annen person (for eksempel ektefelle), men ikke opprette e-faktura-avtale.
Velg «Ja takk til alle»
Fra 15. mai 2022 må du gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette gjør du i nettbanken din, og dette gjelder også for deg som allerede har en avtale om eFaktura. Les mer om endringen hos eFaktura
Dersom du allerede har sagt «ja takk til alle», vil du motta e-faktura for betaling av skatt uten at du må gjøre noe mer.
Opprette e-faktura-avtale selv om du ikke skal betale restskatt
- Logg deg inn i nettbanken, velg e-faktura i menyen. E-faktura er godt beskrevet og lett å finne frem til i de ulike nettbankene.
- Søk opp Skatteetaten som tilbyder.
- Din e-fakturareferanse ved inngåelse av avtale er de første 11 sifrene av KID-nummeret på skattemeldingen din.
Bedrifter og virksomheter må registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-faktura fra Skatteetaten. Ved å være tilknyttet ELMA vil du få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i ditt regnskapssystem. Digdir - Digitaliseringsdirektoratet - har mer informasjon om det offentlige fakturaregisteret ELMA. Der finner du også en oppdatert oversikt over virksomheter som er registrert.
Fordelene med e-faktura
- E-faktura er enkelt og effektivt å benytte.
- Du slipper å taste inn KID-nummer og andre fakturaopplysninger, e-faktura kommer ferdig utfylt.
- Du får bedre oversikt og kontroll over betalinger.
- E-faktura lagres i nettbanken, og du styrer selv når og fra hvilken konto den skal betales. Du kan betale uansett hvor du oppholder deg.
- ELMA-registrerte bedrifter vil finne all betalingshistorikk i regnskapssystemet sitt.
- Miljøvennlig alternativ
Spørsmål om e-faktura?
Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om e-faktura.
Du kan også kontakte nets.no – leverandør av e-fakturaløsningen.
Har du problemer med å finne informasjon om e-faktura i nettbanken din, ta kontakt med egen bank.
Ønsker bedriften din mer informasjon om ELMA-registeret, ta kontakt med Digdir - Digitaliseringsdirektoratet.
Ved spørsmål om innbetaling/innkreving av skatt, ta kontakt med oss