Sluttbrukersystemer
Her finner du informasjon for deg som lager tjenester og systemer for sluttbrukere, og som har integrasjon mot Skatteetatens eksterne tjenester og API.
Siste oppdateringer
-
Velkommen til våre nye sider for leverandører av sluttbrukersystemer
- 07.04.2025
- Alle
Altinndigital blir avviklet 1. juni 2025. Informasjonen du tidligere fant der, har blitt flyttet over hit.
Våre tjenester
Nedenfor ser du en oversikt over noen områder Skatteetaten tilbyr eksterne å koble seg opp mot.
A-meldingen er en månedlig melding til NAV, SSB og Skatteetaten om inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, samt arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten.
Les om innsending av a-meldingen med sluttbrukersystem
Alle norske aksje- og allmennaksjeselskap, samt sparebanker med egenkapitalbevis, skal hvert år levere en aksjonærregisteroppgave til Skatteetatens aksjonærregister. I registeret samles informasjon om alle hendelser og transaksjoner i selskapene.
Les om innsending av aksjonærregisteroppgaven med sluttbrukersystem
Alle virksomheter som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret skal levere mva-melding. Når mva-meldingen er riktig utfylt, viser den hvor mye merverdiavgift virksomheten skal betale til staten, eller staten skal betale til virksomheten.
Les om innsending av MVA-meldingen med sluttbrukersystem
Arbeidsgivere må hente skattekort elektronisk. En av metodene for å hente skattekort er å koble seg til Skatteetatens API-løsninger med et sluttbrukersystem.
Les om å hente skattekort til arbeidsgiver med sluttbrukersystem
Informasjon for systemleverandører med integrasjon mot skattemeldingen for person og næring. Skattemeldingen kan kun rapporteres via et data- eller regnskapssystem (sluttbrukersystem).
Les om innsending av skattemeldingen med sluttbrukersystem
Banker, forsikringsselskap, boligselskap, boligsameier, barnehager, frivillige organisasjoner og andre leverer tredjepartsopplysninger til Skatteetaten. Informasjonen fra tredjepartsopplysningene benyttes blant annet til forhåndsutfylling av skattemeldingen.
Les om innsending av tredjepartsopplysninger med sluttbrukersystem
Møter og aktiviteter
Vi tilbyr informasjon i forskjellige kanaler, for eksempel informasjonsmøter, dialogmøter og kurs.
Her finner du en oversikt over planlagte aktiviteter:
18. juni: Skattemeldingen - Fellesmøte for systemleverandører
19. juni: A-ordningen - Informasjonsmøte
23. oktober: A-ordningen - Informasjonsmøte
11. desember: A-ordningen - Informasjonsmøte
Driftsstatus og planlagte endringer
Du finner informasjon om driftsstatus for Skatteetaten og Folkeregisteret sine tjenester. Du kan også abonnere på driftsvarsler.
Om å bygge tjenester basert på Skatteetatens API og systemer
Skatteetaten tilbyr en rekke ulike grensesnitt eller API som eksterne systemleverandører kan integrere seg mot, slik at leverandørene kan lage tjenester i systemene brukerne jobber i. Et API er en strukturert måte å overføre data fra ett sted til et annet, fra maskin til maskin.
Vi moderniserer en rekke av våre tjenester i forbindelse med moderniseringen av Altinn. I en overgangsperiode er det derfor noen ulike løsninsmønstre for bruk av tjenestene via et sluttbrukersystem.
Kom i gang
Les mer om å komme i gang med oppkobling til Skatteetatens API-løsninger på GitHub.
Relevante temaer
Les mer om andre tjenester som kan være relevante for systemleverandører:
Modernisering i Skatteetaten
Vi har flere pågående prosjekter og initiativ hvor samarbeid med systemleverandørene er avgjørende. Her kan du lese om aktuelle prosjekt og tiltak:
Samarbeidsportalen
- Samarbeidsportalen (Digdir.no)