Planlegge et nytt skjema

Når du skal lage et skjema er det viktig å finne ut hvem brukerne er og hvilken informasjon vi trenger for å behandle skjemaet.

Forstå brukernes behov

Før du lager et skjema er det viktig å gjøre seg kjent med brukergruppen og deres behov:

  • Hva skjønner de, og hva skjønner de ikke?
  • Hva slags dokumenter må de levere, og vet de hvor de finner det?
  • Har de levert inn denne dokumentasjonen før, er dette et repeterende arbeid for dem?

Når vi lager løsninger fra brukernes perspektiv, blir det lettere å designe og skrive skjemaer som brukerne forstår. Vi skal alltid bruke klarspråk, men hvis skjemaet skal fylles ut av fagfolk kan vi høre med dem hva de opplever som klarspråk. Det er ikke alltid fagfolk trenger forklaringer på tilsynelatende vanskelige ord og begreper som det viser seg at de kjenner godt.

​​​​​​​Er brukergruppen sårbar, utsatt eller lite kjent med teknologi, må vi ta hensyn til dette. Klarspråk og brukervennlighet kommer før saksbehandlernes behov.

Tenk godt igjennom spørsmålene

Skjemaet skal kun be om informasjon som er nødvendig for å behandle søknaden/skjemaet. Her er det lurt å jobbe tett med saksbehandlerne og sammen finne ut hva som er nødvendig informasjon.

Vi spør bare om ting vi ikke vet.