Skjema med steg

Skjema skal som hovedregel bygges opp med flere steg der hvert steg er ett spørsmål eller en naturlig gruppering av spørsmål. En gruppering kan være om samme tema som for eksempel navn og telefonnummer til kontaktperson eller inntekter.

For å lage skjemaet brukes StepList fra Designsystemet.

Skjemaet består av fire omåder:

  • Skjemanavn: Navn på skjemaet.
  • Kontekst: Inneholder skjemaets navn, hvem det gjelder og eventuell informasjon som gjelder for alle stegene i skjemaet.
  • Steg: Spørsmålene.
  • Knapper: Handlinger for å gå til neste steg og handlinger knyttet til hele skjemaet.
Illustrasjon med områdene kontekst, steg og handlinger.

Stegene i StepList

Steg med spørsmål

Tittelen på steget er som hovedregel ikke spørsmålet, men en veldig kort beskrivelse av det steget. Selve spørsmålet stilles inne i steget, det gjør det mer enhetlig hvis noen steg inneholder flere felt. I tillegg er det en bedre løsning for universell utforming at spørsmålet står sammen med svaralternativene og ikke som en overskrift.

Eksempel på et steg med spørsmål:
Et steg i en steplist.

Oppsummering

Siste steg skal være en oppsummering med en eventuell avkrysning for å bekrefte opplysningene. På dette steget skal bruker kunne klikke «Endre» på et tidligere steg for å se på og eventuelt endre det steget.

Hvis det er et veldig lite skjema, trenger vi ikke å dele opp skjemaet i steg. Og da trenger vi heller ikke å ha oppsummeringssteg.

Eksempel på oppsummeringssteg:

imageio97s.png

Knapper

Hvert steg har i utgangspunktet tre knapper:

  • Neste
  • Lagre og fortsett senere
  • Avbryt og slett
Eksempel på knapper i et steg:

Knapper steplist

Knappene kan ha andre navn hvis det beskriver bedre hva som skjer. Hvis et skjema skal sendes videre til noen andre for signering, heter knappen på siste steg «Send videre til signering». Hvis bruker selv sender det inn til oss heter knappen «Send inn» eller for eksempel «Bestill attest». 

Hovedknappen for å gå videre er primærknapp. Det skal ikke være ikon på knappene, heller ikke på det siste steget.

Når bruker klikker "Avbryt og slett" får hen en modal som spør om hen ønsker å lagre utkastet. Sletter bruker utkastet kommer hen til siden hen startet skjemaet fra eller skjemasiden på skatteetaten.no. Velger bruker å lagre utkastet kommer hen til Min virksomhet eller Min side, avhengig av om det er skjema for virksomheter eller privatpersoner.

Vi dekativerer ikke knapper, men gir heller en feilmelding hvis bruker ikke har fylt ut alt hen skal. 

Kvittering

Når bruker sender inn skjemaet kommer hen til en ny side som er en kvittering eller bekreftelse på at skjema er sendt inn. Dette er valgt for at det skal være veldig tydelig for bruker at hen er ferdig med å fylle ut skjemaet.

Kvitteringen skal inneholde

  • klar beskjed om at bruker har sendt det inn eller videre til signering, avhengig av skjemaflyt
  • ​​​​​​​dato og tidspunkt for innsending
  • eventuell forventet behandlingstid og hvor bruker får svar
  • hvor bruker finner igjen skjemaet
  • opplysningene som ble sendt inn (ligger i en åpne/lukke)

I tillegg er det knapper på kvitteringen til «Min side», eventuell til en annen underside hvis det er naturlig. Disse knappene skal ligge utenfor boksen med selve kvitteringen.

Fargen på boksen på kvitteringen er

  • grønn hvis alt er ok
  • oker (beige) hvis det ikke er ok, for eksempel hvis bruker må ettersende noe eller gjøre noe annet før vi kan behandle skjemaet

Bruker skal kunne skrive ut kvitteringen, inkludert oppsummeringen av hva hen har sendt inn.

Eksempel på en kvitteringsside:

imagela3b.png

Endre ett tidligere steg

Bruker kan klikke «Endre» på et tidligere steg for å se på det steget, da nullstilles ikke opplysningene på etterfølgende steg. Hvis bruker endrer noe på dette steget og steget er et sporvalg, får bruker opp en modal som spør om brukeren ønsker å endre og beskjed om at opplysninger etter sporvalget kan bli slettet. Hvis endringen ikke er et sporvalg, blir opplysningene fortsatt i skjemaet og bruker får ingen advarsel.

Bruker må klikke seg gjennom alle stegene for å komme tilbake dit hen var, men hvert steg inneholder fortsatt informasjonen som brukeren la inn hvis det ikke var et sporvalg som ble endret.

Lagring og utkast

Bruker skal kunne begynne på et skjema og fortsette senere. Hvis det er et lite og enkelt skjema (1-3 input-felt), trenger vi ikke å tilby mulighet for lagring.

Skjemaet lagres når bruker klikker seg videre i skjemaet. Det sørger for at bruker kan bevege seg frem og tilbake i et skjema uten at informasjonen blir borte, eller fortsette på et senere tidspunkt. Hvis bruker ikke har skrevet eller valgt noe i skjemaet, lagres det ikke.

På alle sider i skjemaet er det en knapp med teksten "Lagre og fortsett senere" for å lagre skjemaet. Selv om skjemaet lagres når bruker klikker seg videre, er "Lagre og fortsett senere" en sikkerhet for brukere som er usikre på autolagring. Når bruker har klikket på den knappen, kommer det en systemmelding som bekrefter at skjemaet er lagret.

Hvis skjemaet inneholder feil, kommer det en modal som gir bruker valget mellom å rette feilene eller lagre skjema uten dataene som er feil.

Finne igjen utkast

Påbegynte skjema finner bruker igjen på Min side.

Når bruker klikker på et skjema som hen allerede har et utkast av, får hen spørsmål om hen ønsker å fortsette på utkastet eller starte skjemaet på nytt. Starter bruker en ny versjon, slettes det gamle utkastet. Som hovedregel kan bruker kun ha en utgave av hvert skjema lagret som kladd.

Hvis bruker åpner et skjema som allerede har informasjon i seg, åpnes skjemaet på det første steget slik at bruker kan se igjennom opplysningene. 

Utkast lagres i utgangspunktet i 3 måneder.