Språk og elementer i skjemaer

Når du skriver tekster i et skjema, skal du følge den samme språkprofilen og de samme skrivereglene som alt vi ellers gjør i Skatteetaten.

Viktig informasjon

Her finner du hjelpen til å skrive godt:

Spesielt er det viktig å huske på:

  • Aktivt språk hjelper brukeren å forstå hvem det er som skal gjøre noe. For eksempel “du må sende inn”, “du må ta kontakt”, “du må forklare” istedenfor “det må foreligge”.
  • Ingen forkortelser, selv om de er kjente. Disse kan være vanskelig for brukere som ikke har norsk som morsmål. Skriv forkortelsene helt ut, for eksempel “For eksempel” istedenfor “f.eks.”.
  • Unngå stammespråk, det er som regel ikke kjent for personen i gata.
  • Skjema skal i utgangspunktet finnes på minst tre språk: bokmål, nynorsk og engelsk

 

Elementer i skjemaet

Det brukes standard input-komponenter fra designsystemet for å lage skjemaet.

  • Hvis noen felter bare er aktuelle for et svaralternativ fra et tidligere spørsmål, vises disse feltene først når bruker har valgt det alternativet. Hvis bruker ikke velger det alternativet vises aldri de tilhørende feltene.
  • Vi forhåndsutfyller der vi kan hvis vi må ha med spørsmål vi allerede vet svaret på. 
  • Alle felter skal som hovedregel være obligatoriske i et skjema. Markering av obligatoriske og valgfrie felt gjøres som beskrevet under Obligatoriske felt.
  • Radioknapper brukes når personen som fyller ut skjemaet kun kan velge ett alternativ. Hvis bruker kan velge flere, benyttes avkrysningsbokser.
  • Hvis det blir mange alternativer, er det bedre å bruke nedtrekksliste.
  • Avkrysningsbokser kan også benyttes hvis bruker skal bekrefte noe, som for eksempel at hen har oppgitt riktige opplysninger i skjemaet.
  • Bredden på tekstfelt skal indikere inputen til brukeren. Telefonnummer er for eksempel kortere enn adresse. Pass likevel på at ikke alle felter får ulik lengde, slik at skjemaet blir rotete.
  • Bruker får hjelp i tallfelt ved at vi putter inn mellomrom som tusenskille.

Tabell

Tabell benyttes minst mulig, men kan være nyttig hvis bruker

  • skal sammenligne, se trender eller det er mye tall eller annen informasjon
  • skal legge til mye informasjon raskt, som for eksempel i saksbehandlig
  • trenger en oversikt eller mulighet til å filtrere informasjonen

Ledetekster

Vi skriver ledetekstene til spørsmålene tilsvarende som KS gjør. Det vil si at

  • du skal bruke du-form i ledeteksten og jeg-form i svaralternativer
  • bruk stor forbokstav i ledetekster, svaralternativer og på knapper
  • sørg for logisk sammenheng mellom ledetekst og svaralternativer
  • bruk etablerte formuleringer der det finnes enkle, standardiserte svar som brukerne kjenner godt, for eksempel Navn, Sivilstatus, Adresse. Korte formuleringer egner seg også hvis kategoriene er kjent og tjenestene enkle, for eksempel Tidspunkt for henting eller Velg tidspunkt.
  • ofte er det best å bruke en oppfordring når brukeren skal ta et aktivt valg, for eksempel Velg tidspunkt.
  • vurder alltid spørsmål eller en beskrivende oppfordring når tema og svaralternativer er mindre kjent for brukerne.

Beskrivelse og hjelpetekster

For å hjelpe brukeren til å fylle ut riktig informasjon, kan du legge til en beskrivelse som ligger under ledeteksten. Hvis bruker trenger mer hjelp, kan du legge teksten bak hjelpe-ikonet. Beskrivelse og hjelpetekster skal være korte og konkrete, og forklare brukeren hva hen skal gjøre. Hvis det finnes mer informasjon på en nettside som kan være relevant for å forstå feltet, kan du legge inn en lenke dit i hjelpeteksten.

Bruker skal finne all informasjon hen trenger for å fylle ut skjema, i skjemaet.

Feil og validering

Felt valideres når bruker forlater feltet og feilmeldingene vises som ErrorMessage.

Før bruker logger inn

Før bruker logger seg inn for å fylle ut et skjema, skal hen få nok informasjon til å vite

  1. om dette er riktig skjema 
  2. hva hen må ha klart før utfyllingen starter (hvilken informasjon, eventuelle dokumenter med mer).