Skjema
Dagsoppgjør eller månedsoppgjør for speditører
Skatteetaten kan gi dagsoppgjør eller månedsoppgjør til speditører som fortoller varer på vegne av andre.
Hvem kan søke?
Det er bare speditører som fortoller varer på vegne av andre som kan få dagsoppgjør eller månedsoppgjør.
Virksomheten kan ikke søke om månedsoppgjør uten tillatelse til å deklarere varer til flere mottakere på samme deklarasjon (samlefortolling)
Denne tillatelsen må dere få fra Tolletaten. Tillatelsen må være godkjent før dere søker og skal sendes inn sammen med søknaden.
I tillegg må virksomheten
- være registrert i Foretaksregisteret og i Merverdiavgiftsregisteret
- ha TVINN-tilgang etter gjennomført testperiode
- være kredittverdig
Har virksomheten nedsatt kredittverdighet, kan dere likevel søke hvis dere kan stille sikkerhet (bankgaranti).
Hvis virksomheten søker om dagsoppgjør eller månedsoppgjør for en underavdeling, er det hovedforetaket som skal sende søknaden. Vi gjør oppmerksom på at det kun helt unntaksvis innvilges dagsoppgjør eller månedsoppgjør for en underavdeling.
Utenlandske virksomheter kan også søke om dagsoppgjør eller månedsoppgjør.
For å kunne søke må virksomheten være registrert i et foretaksregister eller tilsvarende i det landet hvor virksomheten er etablert. Hvis virksomheten er registrert i Merverdiavgiftsregisteret med representant, kan dere søke om dispensasjon fra kravet om registrering i Foretaksregisteret. Det samme gjelder for foretak i EU/EØS som er direkte registrert i Merverdiavgiftsregisteret og som på grunn av definisjonen av «næringsvirksomhet» i Foretaksregisterloven ikke har en tilknytning til Norge.
Har dere en utenlandsk virksomhet og ønsker dagsoppgjør eller månedsoppgjør for en norsk filial (NUF), må søknaden fremsettes av det utenlandske hovedforetaket. Virksomheten kan bli bedt om å sende inn ulike former for dokumentasjon, som regnskap, skatteattest eller liknende. Dette gjelder både ved behandling av søknaden, og underveis i kundeforholdet.
Har dere en virksomhet som er etablert i et EU/EØS-land som Norge ikke har avtale om innkrevingsbistand med, blir krav om sikkerhet satt som vilkår for innvilgelse. Dette gjelder også for virksomheter som er etablert i land utenfor EU/EØS, selv om det er inngått avtale om innkrevingsbistand med landet.
Utenlandske virksomheter kan ikke levere søknad via skatteetaten.no. Kontakt oss for å få tilsendt skjemaet for utenlandske virksomheter.
Slik søker du
Hvis virksomheten skal søke om månedsoppgjør, må du laste opp tillatelse til å deklarere varer til flere mottakere på samme deklarasjon (samlefortolling) fra Tolletaten i søknaden.
Hvis virksomheten allerede har dagsoppgjør eller månedsoppgjør og ønsker å gjøre endringer, kan dere endre, gjenåpne eller avslutte ordningen.
Slik behandler vi søknaden
Virksomheten får dagsoppgjør eller månedsoppgjør for et begrenset beløp basert på kredittbehovet dere har oppgitt i søknaden.
- Kredittbehovet for dagsoppgjør bør tilsvare de avgiftene dere antar skal belastes dagsoppgjøret i løpet av fire dager.
- Kredittbehovet for månedsoppgjør bør tilsvare de avgiftene dere antar skal belastes månedsoppgjøret i løpet av to måneder.
Når vi behandler søknaden, legger vi vekt på Skatteetatens generelle tillit til virksomheten. Det vil si virksomhetens betalingsvilje, betalingsevne, overholdelse av relevant regelverk og inndrivelsesmuligheter.
Vi kan stille krav om sikkerhet (bankgaranti) som vilkår for å innvilge oppgjørsordningene.
Forfall og betaling
Vi sender ikke faktura, men en deklarasjonsoversikt med betalingsinformasjon. Dere er selv ansvarlige for å betale korrekt beløp innen forfall. Dette gjelder selv om dere ikke har mottatt oversikten over deklarasjonene.
Forfall for dagsoppgjør
Dere må betale samlet dagsoppgjør første virkedag etter at varene er deklarert for prosedyren overgang til fri disponering (fortollet).
Forfall for månedsoppgjør
Dere må betale samlet månedsoppgjør for en kalendermåned den 18. i måneden etter at varene er deklarert for prosedyren overgang til fri disponering (fortollet).
Hente ut informasjon fra Altinn – deklarasjonsoversikt
Vi sender ikke faktura, men en deklarasjonsoversikt med betalingsinformasjon.
Skatteetaten distribuerer oversikt over deklarasjoner som meldinger i Altinn.
Virksomheten er selv ansvarlig for å ha oversikt over belastninger på dagsoppgjør eller månedsoppgjør og betale korrekt beløp innen fristen.
Virksomheten må selv velge hvilke mekanismer den ønsker å benytte for å hente meldinger.
Deklarasjonsoversikten legges som en melding i Altinn i PDF-format og e2b-format.
I Meldingshåndboken finner dere en beskrivelse av e2b-fakturaformat som brukes for oversikt over tolldeklarasjoner med betalingsinformasjon knyttet til dagsoppgjør og månedsoppgjør.
Altinn tilbyr flere måter for sluttbrukere å hente ut informasjonen på, og støtter både maskin-til-maskin-kommunikasjon og en portal hvor virksomheten kan laste ned informasjonen manuelt.
Hvis dere betaler for sent eller ikke oppfyller andre vilkår
Virksomheten er selv ansvarlig for å ha oversikt over beløpet dere skal betale.
Hvis dere ikke har betalt innen fristen, kan tillatelsen til dagsoppgjør eller månedsoppgjør bli stoppet omgående og uten forhåndsvarsel. Ved forsinket betaling må dere betale renter. Har dere stilt garanti, vil garantisten motta krav om å innfri garantien.
Ordningen kan også bli stengt hvis andre krav fra Skatteetaten ikke blir betalt eller andre plikter ikke blir oppfylt. Dersom kredittverdigheten blir redusert kan det bli stilt krav om (økt) sikkerhet, eller dere kan miste tillatelsen til dagsoppgjør eller månedsoppgjør.
Overvåking av kredittverdighet
Skatteetaten vil overvåke virksomhetens kredittverdighet så lenge kundeforholdet består. Hvis virksomheten ikke lenger er kredittverdig eller andre vilkår ikke lengre er oppfylt, kan ordningen bli tilbakekalt.
Ved redusert kredittverdighet kan det bli stilt krav som sikkerhetsstillelse eller en økning av allerede stilt sikkerhet.
Sikkerhetsstillelse
Hvis kredittverdigheten blir redusert eller virksomheten må øke kredittgrensen, kan Skatteetaten kreve at dere stiller sikkerhet eller øker allerede stilt sikkerhet. Sikkerhet skal stilles i form av selvskyldnerkausjon fra bank eller forsikringsselskap.
Banken må utarbeide garantiteksten i tråd med Skatteetatens standard.
Forholdet til tollavgiftspliktige
Dagsoppgjørsordning eller månedsoppgjørsordning endrer ikke importørens/eksportørens ansvar for betaling av tollavgift og øvrige avgifter.
Speditøren må orientere oppdragsgiveren sin om at dette ansvaret ikke faller bort selv om det eventuelt er forskuttert avgifter til speditøren.
Endre, gjenåpne eller avslutte eksisterende ordning
Hvis kredittgrensen er satt for lavt eller for høyt, kan virksomheten søke om endring av kredittgrense.
Hvis dere måtte stille sikkerhet for å få dagsoppgjør eller månedsoppgjør og ønsker at krav om sikkerhet vurderes på nytt, kan dere søke om reduksjon eller frafallelse av garantikravet. Da vil Skatteetaten foreta en ny kredittvurdering.
Har ordningen blitt stengt, kan dere søke om gjenåpning.
Dersom dere ikke har behov for dagsoppgjør eller månedsoppgjør, kan dere be om at ordningen avsluttes.