Boligsameie
Boligsameier skal rapportere opplysninger til Skatteetaten om sameiers andel av felles inntekter, utgifter, formue og gjeld. Opplysningene vil fremkomme på sameierne sin forhåndsutfylte skattemelding.
Hvem gjelder det?
Boligsameier med 9 eller flere eierseksjoner skal levere tredjepartsopplysninger.
Det er styret i boligsameiet som har plikt og ansvar til å rapportere opplysningene. Styret kan få hjelp av en forretningsfører som kan rapportere på vegne av sameiet.
Send inn opplysninger
Det er tre måter å rapportere tredjepartsopplysninger for boligsameie. Velg den metoden som passer ditt behov:
Dette skjemaet kan du bruke til å:
- sende inn et mindre antall oppgaver
- korrigere eller slette tidligere innsendte oppgaver med feil
- slette en tidligere innsendt leveranse
- melde fra om at du ikke har oppgaver å levere
Hvis du skal sende inn veldig mange oppgaver anbefaler vi at du bruker en av de andre innsendingsmetodene.
Merk! Du kan korrigere og slette oppgaver, selv om de opprinnelig ble sendt inn på en annen måte, for eksempel filvedlegg.
Når du sender tredjepartsopplysninger på denne måten må filvedlegget være i XML-format, og i henhold til de tekniske spesifikasjonene:
Rapportering via datasystem (sluttbrukersystem) forutsetter at din dataleverandør har laget støtte for å sende tredjepartsopplysninger.
For sluttbrukersystemer:
Leverandører som ønsker å utvikle støtte for innsending av tredjepartsopplysninger finner informasjon om integrasjon mot skatteetatens API-løsninger på informasjonssiden for sluttbrukersystemer.
Hjelp til utfylling og levering
Det er styret som har ansvar for å rapportere opplysningene, men styret kan også få hjelp av en forretningsfører som kan rapportere på vegne av sameiet.
For å fylle ut oppgaven trenger du:
- påloggingsopplysninger til Altinn
- en Altinn-rolle med innsendings- og signeringsrettigheter
- sameiernes fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer
- navnet på eieren av boligseksjonen
- å vite antall måneder sameieren har eid boligseksjonen dette året
- boligsameiets matrikkelnummer, altså kommunenummer, gårdsnummer, bruksnummer og seksjonsnummer
- beløpene som du skal rapportere
I rettledningen for utfylling og innlevering finner du mer informasjon om hvordan du skal fylle ut oppgavene. Vi anbefaler at du leser gjennom rettledningen før du fyller ut oppgavene.
Tallene som skal rapporteres finnes på Årsoppgaven(e) fra banken(e) med tall fra 31. desember. Det er disse tallene som skal rapporteres inn.
Beløpspostene skal hovedsakelig bestå av;
- Formue; Sameiets bankinnskudd
- Inntekter; Renteinntekter på formue
- Gjeld; Sameiets gjeld
- Kostnader; Rentekostnader på sameiets gjeld
Hvis sameiet ikke har gjeld, har de heller ikke kostnader. Hvis sameiet ikke har bankinnskudd, har de heller ikke Inntekter. Da skal det bare settes tallet null i beløpspostene på hver enkelt eier.
Hvis sameiet har andre inntekter, se rettledningen.
Du skal beregne sameiers andel av felles inntekter, kostnader, formue og gjeld ut fra fordelingsnøkkelen. Fordelingsnøkkelen er sameiers eierandelen i sameiet, og følger sameierbrøken i eierseksjonsloven. Hvis dere har vedtatt å fordele sameiets felleskostnader på en annen måte, skal du bruke denne.
Du skal sende en årsoppgave til sameierne. Fristen er 15. februar.
Årsoppgaven skal inneholde
- opplysningene du rapporterer til oss
- henvisning til tema i skattemeldingen
- informasjon om at årsoppgaven er sendt til Skatteetaten
Når oppgavene er sendt inn, vil du få en tilbakemelding om at oppgavene er mottatt og kontrollert. Hvis det er feil i oppgaven, vil du få beskjed i tilbakemeldingen om hva du må rette opp i.
Har du ikke mottatt tilbakemeldingen i Altinn innen et par dager, kan det ha skjedd noe feil. Da bør du kontakte oss på epost: [email protected]
Hvis du har gjort feil i rapporteringen, må du sende inn en ny oppgave med riktige opplysninger. Den nye oppgaven erstatter den gamle oppgaven. Les mer om å korrigere feil i rettledningen.
Huskeregel: Det er alltid den siste oppgaven du har sendt inn på en sameier som er den gjeldende.
Vi må ha mottatt nye oppgaver senest 1. mars for at vi skal rekke å få med rettelsene i skattemeldingen.
Rapporteringen av opplysningene gjør at sameierne får disse forhåndsutfylt i skattemeldingen sin.
Dere bør anbefale at sameierne sjekker det som står i skattemeldingen mot årsoppgavene de har fått fra dere.
Rettledning for utfylling og levering av tredjepartsopplysninger for boligsameie
Datoer og frister
- Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 31. januar.
- Frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige er 15. februar.
- Siste frist for å få korreksjoner med på forhåndsutfylt skattemelding er 1. mars.
Når fristen faller på en helg eller helligdag er det første virkedag etter fristen som gjelder.
Oppdater kontaktopplysninger
Skatteetaten har et oppgavegiverregister over opplysningspliktige og andre som sender inn tredjepartsopplysninger.
Du må sende inn skjema hvis du skal:
- registrere en ny opplysningspliktig
- melde en opplysningspliktig ut av oppgavegiverregisteret (benyttes bare når opplysningsplikt opphører)
- endre navn eller telefonnummer til deres kontaktperson
Vi henter automatisk organisasjonsnavn og adresse til opplysningspliktige fra Enhetsregisteret.
Kontakt oss
For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:
E-post: [email protected]
Telefon: 800 80 000
Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.