Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
Altinn skal ikke benyttes til henvendelser om medlemskap eller skatteplikt.
Kommunikasjonskanaler – se Kontakt mellom etatene.
NAV Medlemskap og avgift sender vedtak på medlemskap til Skatteetaten manuelt i en samlet forsendelse, før fastsettingsperioden i det aktuelle året:
- Bekreftelse på pliktig medlemskap i folketrygden
- Vedtak om frivillig medlemskap i folketrygden
- Vedtak om medlemskap i folketrygden etter trygdeforordningen og andre trygdeavtaler
- Vedtak om fortsatt medlemskap i folketrygden ved arbeid/næring i to eller flere land etter trygdeforordningen
- Vedtak om avslag om medlemskap
En person som verken arbeider eller bor i Norge, er ikke medlem i folketrygden. Denne hovedregelen følger direkte av loven, og vedtak eller bekreftelse om at medlemskapet er opphørt er derfor ikke nødvendig. Skatteetaten skal ikke kreve trygdeavgift når en person ikke er medlem i folketrygden.
Dersom det likevel er nødvendig for personen å få bekreftelse på opphør av medlemskap i folketrygden det kalenderåret personen flytter fra Norge, kan NAV Medlemskap og avgift bekrefte opphøret. Personen må da kontakte NAV Medlemskap og avgift og oppgi grunnen for at det er nødvendig med en slik bekreftelse, før NAV eventuelt bekrefter opphøret. Når en person har mottatt en slik bekreftelse fra NAV tidligere år om at personen ikke er medlem, kan Skatteetaten fortsatt legge dette til grunn ved påfølgende skatteoppgjør så lenge forholdene er de samme.
NAV Medlemskap og avgift tar kontakt med Skatteetaten i enkeltsaker når det oppdages:
- betydelig differanse mellom opplysning gitt til NAV om lønn fra utenlandsk arbeidsgiver og personinntekt av lønn som fremkommer i pensjonspoengregisteret for det aktuelle inntektsåret
- at Skatteetaten ikke har fastsatt pensjonsgivende inntekt og beregnet trygdeavgift i de tilfeller det skulle vært gjort.