Om skatteforvaltningsloven
Skatteforvaltningsloven trådte i kraft fra 1. januar 2017 og harmoniserer og samler forvaltningsreglene for skatt og avgift i én lov. Hovedformålet med skatteforvaltningsloven er å øke forvaltningsreglenes tilgjengelighet for alle gjennom et helhetlig, systematisk og oversiktlig regelverk, til styrke for den enkeltes rettssikkerhet.
Skatteforvaltningsloven regulerer alle forhold knyttet til behandlingen av skattesaker, inkludert Skatteetatens saksbehandling, adgang til å foreta kontroll, adgang til å treffe endringsvedtak om skatt og adgang til å ilegge administrative reaksjoner som tvangsmulkt og tilleggsskatt.
Loven regulerer også den enkeltes plikter og rettigheter i skattesaker, som for eksempel plikt til å gi opplysninger om egne forhold, rett til å gjøre seg kjent med dokumentene i egen sak og rett til å klage og ta ut søksmål.
Skatteforvaltningsloven regulerer, så langt den passer, tilsvarende saker hvor det er NAV som fastsetter trygdeavgiften.
Skattedirektoratet publiserer Skatteforvaltningshåndboken. Denne er et oppslagsverk for alle som jobber med skatt og avgift, med nærmere omtale av skatteforvaltningsloven og skatteforvaltningsforskriften.