Tredjepartsopplysninger (grunnlagsdata) – for sluttbrukersystemer
Informasjon for systemleverandører med integrasjon for å sende inn tredjepartsopplysninger.
Siste oppdateringer
-
Rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025 (presisering)
- 10.10.2025
- Tredjepartsopplysninger
Presisering av nyhetsmelding om Altinn II publisert 08.10.25.
-
Her kan du søke om tilgang til tjenester for innrapportering til Skatteetaten
- 08.10.2025
- Alle
Skatteetaten har laget et eget skjema som sluttbrukersystemleverandører og andre som skal integrere seg mot Skatteetatens innrapporteringstjenester kan bruke for å søke om tilgang til API-ene i test og produksjon (tilgang til scope).
-
Bruksvilkår for tilgang til Skatteetatens eksterne tjenester
- 08.10.2025
- Alle
Som en del av omleggingen fra Altinn II til Altinn 3 har Skatteetaten etablert bruksvilkår for sluttbrukersystemer og andre eksterne som skal integrere seg mot Skatteetatens eksterne tjenester (API).
-
Rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025
- 08.10.2025
- Tredjepartsopplysninger
Altinn 2 vil fortsatt være mulig å benytte ved rapportering av tredjepartsopplysninger for inntektsåret 2025.
-
Velkommen til våre nye sider for leverandører av sluttbrukersystemer
- 07.04.2025
- Alle
Altinndigital blir avviklet 1. juni 2025. Informasjonen du tidligere fant der, har blitt flyttet over hit.
Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon for tredjepartsopplysninger, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt, og andre nyttige tips, finner du her.
Vi jobber med å overføre rapportering av tredjepartsopplysninger fra Altinn til egne skjema og API-løsninger. Les mer om at Skatteetatens tjenester flyttes fra Altinn til Skatteetaten.
Som tidligere blir det mulig å sende inn tredjepartsopplysninger direkte via et sluttbrukersystem, eller laste opp en XML-fil med tredjepartsopplysninger i et skjema. Begge alternativene krever at systemleverandører tilpasser seg de nye løsningene:
På vår GitHub-side finner du informasjon om å komme i gang, og oversikt over API for innrapportering av ulike tredjepartsopplysninger:
Tredjepartsopplysninger (GitHub)
Vær oppmerksom på at dokumentasjon på de reetablerte tjenestene er under utvikling og oppdateres fortløpende.
Følgende oppgavetyper er klare til å koble seg mot i TEST:
- Betalinger til selvstendig næringsdrivende
- Boligsameie
- Boligselskap
- BSU
- Innskudd, utlån og renter
- Gaver til frivillige organisasjoner
- Godtgjøring til opphaver til åndsverk
- Pass og stell av barn
- Skadeforsikring
- Tilskudd til vitenskapelig forskning eller yrkesopplæring
- Skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter
Flere tredjepartsopplysninger vil bli tilgjengelig for integrasjon i løpet av året.
Velg denne løsningen dersom du:
- foretrekker å laste opp opplysningene som filvedlegg (XML) til et skjema og sende inn, eller
- ikke har integrasjon mot våre API enda.
Det er ingen endring i format og utforming av filvedlegg, men måten du sender inn filen blir endret. Altinn-skjemaet RF-1301 blir borte, og det erstattes av et nytt skjema.
Gå til Tredjepartsopplysninger og velg oppgavetypen du skal rapportere.
Teste filformatet
Vi tilbyr testinnsending for opplysningspliktige og innsendere som skal levere tredjepartsopplysninger som filvedlegg via Altinn. Les mer om testinnsending av tredjepartsopplysninger.
Driftsstatus og planlagte endringer
Du finner informasjon om driftsstatus for Skatteetaten og Folkeregisteret sine tjenester. Du kan også abonnere på driftsvarsler.
Trenger du hjelp?
Trenger du faglig eller teknisk brukerstøtte knyttet til integrasjon for innsending av tredjepartsopplysninger kan du kontakte oss på e-post.
E-post: [email protected]
Send oss en henvendelse her hvis du skal bestille tilgang til en ny tjeneste:
Dette må til for å opprette brukerkonto:
- Din virksomhet må etablere en brukeradministrator.
- Brukeradministrator må opprette brukere i brukeradministrasjonsverktøyet.
Administrer tilganger til brukerstøttetjenesten