Innholdstype

Skjema- og tjenesteside

Mange brukeroppgaver skal løses ved at brukerne logger inn og utfører oppgaven sin. Denne innholdstypen gjelder alt der bruker logger inn og søker, leverer, rapporterer eller sender noe til Skatteetaten.

Viktig informasjon
Innhold på denne siden:

Dette er forenklet beskrivelse av hva en skjemaside på nettsidene bør inneholde. Bruk dette som utgangspunkt hvis du skriver eller designer skjema- og tjenestesider på nettsidene.

Slik ser det ut

Utformingen av en slik side varierer litt, men hovedprinsippet er at det alltid er én hovedhandling videre. I praksis betyr det en stor, blå knapp.

I mange tilfeller plasseres knappen veldig tidlig i artikkelen, men noen ganger er det behov for å både forklare og avklare noe i forkant. Det kan for eksempel være hvis noe må forberedes før brukeren logger inn. Det kan også være tilfeller brukerne har mer behov for å få oversikt over prosessen og hva som skal gjøres, og at selve handlingen med å utføre oppgaven kommer senere.

Det er innholdsdesignerne som vurderer, tester og beslutter oppsettet og prioritering av dette.

Innhold på en skjemaside

Innholdet på en skjemaside varierer avhengig av hvor komplisert oppgaven er.

Det viktige er å få frem for brukerne om skjemaet gjelder for dem, hva de eventuelt må forberede og dokumentere, og hva som skal gjøres i hvilken rekkefølge.

Oppsett

Hvis en side er lang, kan man bruke seksjoner for å dele den opp i ulike deler.

Elementer som skal være med på alle sider

Formuler helst tittelen som en brukeroppgave folk kommer for å løse. Bruk triggerord. Unngå passive skjemanavn.

  • Bruk gjerne verb når det er naturlig. I noen tilfeller er det flere verb som vil være aktuelle. Vurdér hvordan det best gir trygghet for brukeren. "Sjekke skattemeldingen" gir en annen forståelse enn "Se, endre og levere skattemelding" for de som kommer for å levere.
  • Hvis brukerne kommer for å finne et konkret produkt (for eksempel fødselsattest, forlovererklæring og liknende), kan du vurdere om det er bedre å bruke bare dette begrepet.
  • Ikke bruk begreper som publikumsløsning, portal, osv.

Det finnes ikke én fasit som er riktig i alle tilfeller, men bruk sunn fornuft og test hva brukerne forstår best.

Ja
Fødselsattest
Bestill d-nummer
Søk om å frigi midler fra skattetrekkskonto
Del frikort mellom flere arbeidsgivere
Se, endre og levere skattemelding
Nei
Fødselsattestbestilling
Skjema for bestilling av utskrift
RF-4321
Publikumsløsningen for deling av frikort

Hvis skjemaet har et RF-nummer, bør dette skjemanummeret være med i teksten, men det skal ikke være med i tittelen. Ofte vil RF-nummeret være naturlig å nevne i en etikett over tittelen. 

Det du ville sagt hvis du har noen sekunder til å fortelle om hva dette handler om. Ingressen skal gi brukeren svaret hvis det er mulig, ikke bare fortelle hva artikkelen handler om.

  • Bruk 1 til 3 setninger. Cirka 160 tegn er flott.
  • Tittel og ingress skal sammen gi et godt svar på hva du finner på siden.
  • Det som står i ingressen kan gjerne gjentas andre steder på siden.
  • Ikke bruk lenker i ingressen.
  • Unngå definisjoner av temaer i ingressen. Ingressen skal gi oppsummering og svar, ikke definisjoner.
  • Hvis budskapet er enkelt å formidle kort, må gjerne svaret stå i ingressen.
Ja
Leveringsfristen er 31. mai hvert år.
Ja
Hvis du bruker en del av boligen din utelukkende som hjemmekontor, kan du ha krav på fradrag.
Ja
Du kan få refundert deler av engangsavgiften når du eksporterer et kjøretøy ut av Norge. Du må søke om dette etter at du har eksportert kjøretøyet.

Nei
Her finner du informasjon om når leveringsfristen er.

Nei
Er det overtakende selskapet hjemmehørende i et lavskatteland utenfor EØS, kan aksjebytte ikke gjennomføres skattefritt, jf. sktl. § 11‑11 syvende ledd. Tilsvarende gjelder lavskatteland innenfor EØS, dersom det overtakende selskapet ikke er reelt etablert og driver reell økonomisk aktivitet i denne EØS-staten, jf. sktl. § 11‑11 syvende ledd annet punktum. Om hvilke land som er lavskatteland, se sktl. § 10‑63 og FSSD § 10‑63.
Nei
Finansdepartementet har fastsatt krav om at bokføringspliktige som har sine bokførte opplysninger elektronisk tilgjengelig, skal kunne gjengi (eksportere) disse i et bestemt, standard dataformat.

Det brukerne må gjøre. Her må du være konkret og tydelig!

Hvis veien videre er enkel

I de fleste tilfellene vil denne delen bestå av en handlingsknapp, og eventuelt med litt forklaring i tillegg.

Vi lenker alltid så nærme målet som mulig. Det betyr at vi lenker direkte til skjemaet/tjenesten - ikke bare til generell innlogging. Det kan finnes unntak, for eksempel hvis skjemaet er et tilleggskjema til en annen handling, men hovedregelen er at vi lenker direkte til målet.

Hvis veien videre er mer komplisert

Noen oppgaver er mer komplisert. Det kan for eksempel være slik at brukeren må

  • gjøre flere ting i en gitt rekkefølge
  • ta valg for å finne rett handling

I slike tilfeller må du hjelpe brukerne med å gjøre de riktige valgene. Det kan løses med god tekst, men i noen tilfeller kan du for eksempel vise en prosess (steg-for-steg) eller en veiviser for å hjelpe brukerne med å gjøre de riktige valgene.

Hvis det er flere eller tilknyttede handlinger

Noen skjemaer har flere handlinger som for eksempel søke, endre eller slette tollkreditt. Dersom en handling er hovedhandlingen, vises den tilsvarende som det bare en handling på siden. Sekundærhandlingene ligger i åpne/lukke under hovedhandlingen.

En hovedhandling.svg

Hvis alle handlingene er likestilte, ligger alle handlingene i åpne/lukke som er lukket.

Flere handlinger.svg

Eksempel

Se, endre og bestill skattekort

 

I tillegg kan du ha med disse elementene

Beskriv så konkret som mulig hvem dette er relevant for. Dette skal skape trygghet for den som besøker siden.

Eksempel
Dette gjelder for alle som har mottatt en etterbetaling av pensjon eller trygdeytelser både fra offentlige og fra private utbetalere.

Her kan du fortelle om hva som skjer etter at skjemaet er sendt inn. Det kan for eksempel være saksbehandlingstid, hvor og når bruker får svar eller om bruker må gjøre noe mer.

Hvis det er noe som gjelder for en spesiell del av målgruppen kan det vises med åpne/lukke under overskriften "Spesielt for deg som". 

Eksempel
Driver utenlandsk virksomhet

 

I noen tilfeller er det viktig å fortelle detaljert hva bruker får når hen sender inn en bestilling eller lignende. Det kan for eksempel være en attest-bestilling for å hjelpe brukeren med å forstå om det er denne attesten hen trenger.

Nederst på skjemasiden kan du lenke opp relevante rettskilder. Lenker og referanser til rettskilder skal ikke skrives i de andre seksjonene på siden, men heller samles i seksjonen «Rettskilder».

Se hvordan rettskilder skal utformes

Eksempel:

Sammenheng med skjemaet eller tjenesten

En skjemaside er en inngang for bruker til selve skjemaet eller tjenesten.

Det er viktig at skjemasiden henger sammen med både det som skjer i skjemaet og eventuelle brev og varsler, kvitteringer, påminnelser og annet innhold som brukerne opplever på vei inn og ut av skjemaet.

Alle skjemaer og tjenester skal ha en inngang som er åpen. Det vil si at brukerne kan oppsøke og finne informasjon uten å logge inn. Det er også den åpne landingssiden vi skal lenke til fra brev og andre kanaler.

Plassering i strukturen

Alle skjemasidene våre kan bruker finne både i riktig kontekst og i skjemaoversikten vår.

Skal være tilgjengelig i riktig kontekst

At siden skal være tilgjengelig i riktig kontekst betyr at man finner siden alle steder hvor det er naturlig for bruker å lete etter skjemaet. Det betyr for eksempel at skattemeldingen finnes tilgjengelig under temaet «skatt».

Skal være tilgjengelig i skjemaoversikten

Skatteetaten har en skjemaoversikt som viser alle skjemaer og tjenester vi har. Dette er ikke den primære måten brukerne finner frem til skjemaene våre, men det er likevel viktig at skjemaoversikten inneholder alle skjemaer og tjenester.

Trenger alle skjemaer en egen skjemaside?

Det vanlige er at skjemaer har en egen skjemaside.

Men: Nei, alle skjemaer trenger ikke å ha en egen skjemaside hvis det finnes andre landingssider som løser brukeroppgaven på samme måte. Da fungerer landingssiden om temaet også som inngang til skjemaet.

Skjemaet må fortsatt være mulig å finne via skjemaoversikten. Om lenken fra skjemaoversikten går til noe vi internt har definert som en skjemaside eller en annen type innhold, bryr ikke brukerne seg om.

Egen skjemaside:

Eksempler:

Tradisjonelt sett den vanlige måten å gi inngang til et skjema.

Landingsside der inngangen til skjemaet er tatt med på landingssiden, uten en egen skjemaside:

Dette er en god løsning hvis det er unødvendig å dele informasjon et tema og inngangen til et skjema på to sider. 

Husk at siden fortsatt skal være tilgjengelig i skjemaoversikten.

Eksempel:

Landingsside om et tema, med vei videre til skjemasiden der inngangen til skjemaet ligger:

En kombinasjon av de to mulighetene over. Gir mulighet til å forklare et tema på en god måte, samtidig som informasjon knyttet til selve skjemaet samles på én side.

Husk at veien inn til skjemasiden ikke skal være en knapp, men en lenke.

Eksempler: