Har du mottatt skatteoppgjøret og ser at tallene ikke stemmer?

Logg deg inn i skattemeldingen, gjør endringer og send inn på nytt.

Skjema RF-1030

Se, endre eller levere skattemeldingen (selvangivelsen)

Fristen for levering av skattemeldingen var 30. april, men du kan fortsatt endre og levere hvis du har fått utsettelse, eller om du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede oppgaver.

Dette må du gjøre

Logg deg inn i Altinn.

Er du ikke elektronisk bruker kan du registrere deg hos Difi.

Har du problemer med å logge inn kan du få hjelp hos Altinn.

Det er viktig at du sjekker skattemeldingen.

  • Sjekk at det du har fått i lønn og hvor mye du har betalt i skatt er riktig. Dette sjekker du ved å sammenligne summene i den årlige sammenstillingen av inntekter, fradrag og skattetrekk du får fra arbeidsgiveren din, med tallene i skattemeldingen. Du kan sjekke hva arbeidsgiveren(e) din(e) har rapportert inn.
  • Sjekk at det du mottar i pensjon eller uføretrygd er riktig. Oversikten får du fra NAV eller andre du eventuelt mottar pensjon eller trygd fra. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.
  • Sjekk at gjeld og formue som er oppgitt stemmer. Tallene henter vi fra de som du har gjeld eller formue hos. På formuen din kan du få verdsettingsrabatt. Hvis du får det, er det forhåndsutfylt på skattemeldingen din.

I tillegg kan du

  • sjekke om du har krav på flere fradrag i fradragsveilederen. Har du krav på fradrag, kan du gjøre grunnlaget vi beregner skatt på, mindre. Slik sett kan du betale mindre i skatt. Noen fradrag er forhåndsutfylte, mens andre må du føre opp selv.
  • finne ut hvilke poster som gjelder deg eller hvilke tema som er aktuelle for deg.

Hvis du ønsker å ha skattemeldingen på papir, kan du skrive den ut.

Hvis det er opplysninger som er feil eller ikke er med i skattemeldingen du har mottatt, må du føre de opp slik at det blir riktig. For eksempel kan det være at du har kjøpt eiendom eller bil, solgt aksjer eller giftet deg.

Du kan gjøre endringer i skattemeldingen etter du har levert selvom fristen har gått ut. Husk å levere skattemeldingen på nytt etter du har gjort endringene.

Når du har sjekket skattemeldingen, er det to måter å levere på:

  1. Hvis du ikke har noen endringer på skattemeldingen, trenger du ikke å levere. Ingen endring = ingen levering. Skattemeldinger som ikke er levert innen 30. april, regnes som levert med de forhåndsutfylte opplysningene som var oppgitt ved fristens utløp.
  2. Har du endringer, er fristen for å endre og levere skattemeldingen 30. april. Dette gjør du i AltinnDu trenger ikke sende oss dokumentasjon før vi spør etter det.   

Har du enkeltpersonforetak du levere skattemeldingen uansett, og den må leveres elektronisk.

På nest siste side i skattemeldingen ser du en foreløpig beregning av tilgodebeløp, det vil si det vi skylder deg, eller restskatt, det du må betale. Hvis det ikke står en foreløpig beregning der, kan det skyldes flere ting

Når du har levert skattemeldingen, går vi gjennom alle opplysningene. Om du må betale mer i skatt eller får penger tilbake, får du vite i skatteoppgjøret. Vi varsler deg på e-post/sms når skatteoppgjøret ditt er klart, så sjekk at kontaktopplysningene dine er oppdatert. Første pulje med skatteoppgjør kommer 27. juni. Deretter blir det løpende oppgjør frem til 12. oktober.

Er du lønnsmottaker eller pensjonist og leverer skattemeldingen på papir, får du skatteoppgjøret ditt tidligst i august.

Endre kontonummer

Du får pengene igjen raskere hvis vi har riktig kontonummer. Innen 15.mai kan du sjekke og eventuelt endre kontonummeret ditt.

Søke om utsettelse

Frist for å søke om utsettelse var 30.april klokken 24.00. 

Er du lønnsmottaker eller pensjonist og leverer skattemeldingen på papir, sender du den til:

Skatteetaten
Postboks 4305
8608 Mo i Rana

Hvordan endre i papirversjonen

  • Beløp som er forhåndsutfylt og som du mener er feil, retter du ved å sette en strek over tallet og føre riktig beløp i kolonnen «rettet til».
  • Fradrag, inntekt, formue og gjeld som ikke er forhåndsutfylt, må du selv føre opp under posten «Beløp som ikke er forhåndsutfylt». Du må da oppgi hvilken post beløpet tilhører. Dersom du ikke vet postens nummer kan du få hjelp i Finn post.
  • Fradrags- og gjeldsbeløp fører du opp med minustegn, mens inntekts- og formuesposter føres uten fortegn.

Ønsker du å skrive ut skattemeldingen på papir

Slik skriver du ut skattemeldingen din.

footer/desktop/standard