Skjema RF-1030

Se, endre eller levere skattemeldingen (selvangivelsen)

Fristen for å levere skattemeldingen var 30. april. Hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede oppgaver, kan du fortsatt endre og levere.

Når du har åpnet skattemeldingen må du

Det er viktig at du sjekker skattemeldingen.

  1. Sjekk at det du har fått i lønn og hvor mye du har betalt i skatt er riktig. Dette sjekker du ved å sammenligne summene i den årlige sammenstillingen av inntekter, fradrag og skattetrekk du får fra arbeidsgiveren din, med tallene i skattemeldingen. Du kan sjekke hva arbeidsgiveren(e) din(e) har rapportert inn.
  2. Sjekk at det du mottar i pensjon eller uføretrygd er riktig. Oversikten får du fra NAV eller andre du eventuelt mottar pensjon eller trygd fra. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.
  3. Sjekk at gjeld og formue som er oppgitt stemmer. Tallene henter vi fra de som du har gjeld eller formue hos. På formuen din kan du få verdsettingsrabatt. Hvis du får det, er det forhåndsutfylt på skattemeldingen din.

Du kan også se om det mangler noe:

  • sjekk om du har krav på flere fradrag i fradragsveilederen. Har du krav på fradrag, kan det gjøre grunnlaget vi beregner skatt på, mindre. Dermed kan du betale mindre i skatt. Noen fradrag er forhåndsutfylte, mens andre må du føre opp selv.
  • hvilke tema som er aktuelle for deg.

Hvis du ønsker å ha skattemeldingen på papir, kan du skrive den ut.

Hvis det er opplysninger som er feil eller ikke er med i skattemeldingen du har mottatt, må du føre dem opp slik at det blir riktig. For eksempel kan det være at du har kjøpt eiendom eller bil, solgt aksjer eller giftet deg.

Du kan gjøre endringer i skattemeldingen etter du har levert. Husk å levere skattemeldingen på nytt etter du har gjort endringene.

For å få hjelp til å vite hva og hvordan du endrer, kan du se vår oversikt over temaer og fradrag i skattemeldingen. 

Trenger du mer hjelp, kan du kontakte oss.

Ingen endringer

Hvis du ikke har noen endringer på skattemeldingen, trenger du ikke å levere. Ingen endring = ingen levering. Skattemeldinger som ikke er levert innen 30. april, regnes som levert med de forhåndsutfylte opplysningene som var oppgitt ved fristens utløp.

Har gjort endringer

Fristen for å endre og levere skattemeldingen er 30. april. Du kan endre og levere så mange ganger du vil. Du trenger ikke sende oss dokumentasjon før vi spør etter det.   

Næringsdrivende

Har du enkeltpersonforetak du levere skattemeldingen uansett, og den må leveres elektronisk.

Penger igjen eller må du betale

I skattemeldingen ser du en foreløpig beregning av skatten din, men den kan endres. Du kan ha

Hvis det ikke står en foreløpig beregning der, kan det skyldes flere ting

Når du har levert skattemeldingen, går vi gjennom alle opplysningene. Om du må betale mer i skatt eller får penger tilbake, får du vite i skatteoppgjøret. Vi varsler deg på e-post/sms når skatteoppgjøret ditt er klart, så sjekk at kontaktopplysningene dine er oppdatert. 

Er du lønnsmottaker eller pensjonist og leverer skattemeldingen på papir, får du skatteoppgjøret ditt tidligst i august.

Endre kontonummer

Du får pengene igjen raskere hvis vi har riktig kontonummer. Du bør sjekke og eventuelt endre kontonummeret ditt.

Søke om utsettelse

Frist for å søke om utsettelse var 30. april klokken 24.00. 

Oppdaget feil i tidligere skattemelding?

Skattemeldingen for 2016, 2017 og 2018 kan du fortsatt endre og levere på nytt hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede oppgaver.

Er du lønnsmottaker eller pensjonist og leverer skattemeldingen på papir, sender du den til:

Skatteetaten
Postboks 430, Alnabru
0614 Oslo

Har du ingen endringer, trenger du ikke sende skattemeldingen.

Hvordan endre i papirversjonen

  • Beløp som er forhåndsutfylt og som du mener er feil, retter du ved å sette en strek over tallet og føre riktig beløp i kolonnen «rettet til».
  • Fradrag, inntekt, formue og gjeld som ikke er forhåndsutfylt, må du selv føre opp under posten «Beløp som ikke er forhåndsutfylt». Du må da oppgi hvilken post beløpet tilhører. Dersom du ikke vet postens nummer kan du få hjelp i Finn post.
  • Fradrags- og gjeldsbeløp fører du opp med minustegn, mens inntekts- og formuesposter føres uten fortegn.

Ønsker du å skrive ut skattemeldingen på papir

Slik skriver du ut skattemeldingen din.