Se, endre eller levere skattemeldingen

Fristen for å levere skattemeldingen er 30. april hvert år. Hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede opplysninger, kan du fortsatt endre og levere.

Når du har åpnet skattemeldingen må du

Det er viktig at du sjekker skattemeldingen.

  1. Sjekk lønn og betalt skatt
    Sjekk at det du har fått i lønn og hvor mye du har betalt i skatt er riktig. Dette sjekker du ved å sammenligne summene i den årlige sammenstillingen av inntekter, fradrag og skattetrekk du får fra arbeidsgiveren din, med tallene i skattemeldingen. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.
  2. Sjekk pensjon eller uføretrygd
    Sjekk at det du mottar i pensjon eller uføretrygd er riktig. Oversikten får du fra NAV eller andre du eventuelt mottar pensjon eller trygd fra. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.
  3. Sjekk gjeld og formue
    Sjekk at gjeld og formue som er oppgitt stemmer. Tallene henter vi fra de som du har gjeld eller formue hos. På formuen din kan du få verdsettingsrabatt. Hvis du får det, er det forhåndsutfylt på skattemeldingen din.

Du kan sjekke om du har krav på flere fradrag i fradragsveilederen. Har du krav på fradrag, kan det gjøre grunnlaget vi beregner skatt på, mindre. Dermed kan du betale mindre i skatt. Noen fradrag er forhåndsutfylte, mens andre må du føre opp selv.

For å få hjelp til å vite hva du skal sjekke, kan du se vår oversikt over temaer og fradrag i skattemeldingen.

Hvis det er opplysninger som er feil eller ikke er med i skattemeldingen du har mottatt, må du føre dem opp slik at det blir riktig. For eksempel kan det være at du har kjøpt eiendom eller bil, solgt aksjer eller giftet deg.

Du kan gjøre endringer i skattemeldingen etter du har levert. Husk å levere skattemeldingen på nytt etter du har gjort endringene.

For å få hjelp til å vite hva og hvordan du endrer, kan du se vår oversikt over temaer og fradrag i skattemeldingen. 

Fristen for å endre og levere skattemeldingen er 30. april.

Du kan endre og levere så mange ganger du vil. Du trenger ikke sende oss dokumentasjon før vi spør etter det. Skattemeldinger som ikke er levert innen 30. april, regnes som levert med de forhåndsutfylte opplysningene som var oppgitt ved fristens utløp.

Næringsdrivende

Har du enkeltpersonforetak må du levere skattemeldingen uansett, og den må leveres elektronisk.

Endre kontonummer

Du får pengene igjen raskere hvis vi har riktig kontonummer. Du bør sjekke og eventuelt endre kontonummeret ditt.

Søk om utsettelse

Du kan søke om utsettelse frem til 30. april. 

Penger igjen eller må du betale?

I skattemeldingen ser du en foreløpig beregning av skatten din. Det kan skje endringer i denne etter at du har levert. Når du har levert skattemeldingen, går vi gjennom alle opplysningene. Om du må betale mer i skatt eller får penger tilbake, får du vite i skatteoppgjøret.

Hvorfor ser skattemeldingen min annerledes ut?

I år får de fleste skattemeldingen i nytt format. Når du logger inn i skattemeldingen din vil du automatisk komme til den skattemeldingen du skal bruke, og får hjelp og veiledning der.

Slik er den nye skattemeldingen

Les mer om de ulike formatene av skattemeldingen

mockup-altinn-200px.png mockup-skattemeldingen-200px.png

Andre skattemeldinger

Hvis du mottar skattemeldingen på papir, skal du sjekke at alt er riktig, gjøre eventuelle endringer og sende den inn på papir. Du kan også logge inn og levere elektronisk.

Har du ingen endringer, trenger du ikke sende skattemeldingen.

Send den til:
Skatteetaten
Postboks 430, Alnabru
0614 Oslo

Beløp som er forhåndsutfylt og som du mener er feil, retter du ved å sette en strek over tallet og føre riktig beløp i kolonnen «rettet til».

Fradrag, inntekt, formue og gjeld som ikke er forhåndsutfylt, må du selv føre opp under posten «Beløp som ikke er forhåndsutfylt». Du må da oppgi hvilken post beløpet tilhører. Dersom du ikke vet postens nummer kan du få hjelp i oversikten over poster i skattemeldingen.

  • Fradrags- og gjeldsbeløp fører du opp med minustegn (Eksempel: -100)
  • Inntekts- og formuesposter føres uten fortegn (Eksempel: 100)

Du kan skrive ut skattemeldingen din hvis du for eksempel ønsker å

  • bruke den som kladd når du sjekker skattemeldingen
  • sende den som dokumentasjon til noen andre, for eksempel banken din eller kommunen

 

Fristen for å levere skattemelding for næringsdrivende er i år 31. august. Dette gjelder for eksempel for enkeltpersonforetak og aksjeselskaper.

Se skattemelding for næringsdrivende

 

Skatteetaten lanserte skattemeldingen i nytt format for de fleste lønnstakere og pensjonister for inntektsåret 2019. 

Se informasjon om hvordan du som profesjonell rådgiver leverer skattemelding på vegne av andre.

Når en person dør, blir adressen automatisk fjernet i Folkeregisteret. Det blir derfor ikke sendt ut skattemelding. Ønsker du skattemeldingen/skatteoppgjøret til avdøde tilsendt, må du kontakte oss.

Les mer om skattemelding for avdøde.

 

Du kan fortsatt endre eldre skattemeldinger 3 år tilbake i tid.