Rettledning for utfylling og innlevering av kontrollopplysninger for formidlere av drosjetjenester

Revidert oktober 2023.

Kort om

Formidlere av drosjetjenester skal uoppfordret levere opplysninger om årets omsetning mv. fra skiftlappen for løyvehavere som er tilknyttet virksomheten. Rettledningen angir hvilke formidlere som har opplysningsplikt, hva som omfattes av opplysningsplikten og hvordan oppgavene skal rapporteres.

Hvem skal levere opplysninger

Formidlere av drosjetjenester skal levere opplysninger om løyvehavere som er tilknyttet virksomheten.

Formidlere av drosjetjenester er typisk en tredjepart som formidler en drosjetjeneste mellom en kunde og en løyvehaver, for eksempler en drosjesentral, en formidlingsplattform (som en mobilapp) eller lignende enheter som organiserer drosjetransport. En selvstendig næringsdrivende løyvehaver som ikke er tilknyttet en formidlingstjeneste er ikke opplysningspliktig på ordningen. Vedkommende må selv gi opplysningene i sin skattemelding.

Opplysningsplikten gjelder for alle som formidler drosjetjenester som utføres i Norge, uavhengig av om formidleren holder til i utlandet.

Ingen dispensasjonsadgang ved opplysningsplikt

Skatteetaten kan ikke gi den enkelte opplysningspliktige dispensasjon fra opplysningsplikten. Tredjepartsopplysninger som ikke er levert innen fristen kan som hovedregel ilegges tvangsmulkt.

Tvangsmulkt ved for sent eller ikke leverte oppgaver

Opplysningspliktige som ikke har levert oppgaver innen fristen, kan ilegges tvangsmulkt, jf. skatteforvaltningsloven § 14-1

Opplysninger anses ikke levert når de:

  • er helt uteblitt
  • er sendt eller levert til lokalt skattekontor
  • mangler 11-sifret fødselsnummer eller D-nummer for personlige skattepliktige
  • mangler 9-sifret organisasjonsnummer
  • mangler fullt navn, adresse og landkode til personer som ikke er tildelt fødsels- eller organisasjonsnummer
  • er levert på en måte som ikke følger Skatteetatens bestemmelser

Vedtak om tvangsmulkt sendes ut noen dager etter ordinær frist med orientering om at mulkt vil løpe fra en bestemt fremtidig dato hvis opplysningene ikke blir levert. Tvangsmulkten utgjør ett halvt rettsgebyr per dag opplysningene uteblir og opp til 50 rettsgebyr.

Du unngår tvangsmulkt ved å levere opplysningene innen den nye fristen som er gitt i vedtaket. Da starter ikke den varslede tvangsmulkten å løpe.

Oppdatering av kontaktopplysninger

Skatteetatens oppgavegiverregister henter opplysningspliktiges organisasjonsnavn og adresse automatisk fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. Det er derfor viktig at disse opplysningene til enhver tid er oppdatert. Dette gjøres ved å fylle ut samordnet registermelding.

Skatteetaten sender ut informasjonsbrev og vedtak mm. til opplysningspliktige elektronisk i Altinn. Det er derfor svært viktig at den/de som skal motta varsel om nye meldinger på vegne av opplysningspliktig, har registrert sin e-postadresse og mobilnummer for SMS i Altinn. Dette gjøres ved å fylle ut "Din kontaktinformasjon for virksomheten" og "Varslingsadresser for virksomheten" under virksomhetens "profil" i Altinn.

Endringer i Skatteetatens oppgavegiverregister om kontaktinformasjon, dvs. navn og telefon-/mobilnummer og e-postadresse til kontaktperson i forbindelse med innsending av tredjepartsopplysninger, kvitteringer og feilmeldinger, må meldes til Skatteetaten på Altinn-skjema: RF-1312 Nye opplysninger til oppgavegiverregisteret – tredjepartsopplysninger.

Hvilken informasjon skal du oppgi

Alle som driver persontransporttjenester (drosjetjenester) er løyvepliktige etter yrkestransportloven § 9. Etter yrkestransportforskriften § 48 er det et krav om taksameter, og opplysningsplikten er knyttet til skiftlappen. Løyvehaver, som er eier av opplysningene i taksameteret, må gi opplysningene i skiftlappen til dem han inngår avtale med om formidling av drosjetjenester. Disse opplysningene må formidler lagre, sammenstille og sende skattemyndighetene som tredjepartsopplysninger i denne ordningen.

Formidleren av drosjetjenester skal gi opplysninger om hvert løyve som, i hele eller deler av skattleggingsperioden (inntektsåret) det leveres opplysninger for, har vært tilknyttet formidleren.

Dersom løyvet har skiftet løyvehaver i skattleggingsperioden (inntektsåret), skal opplysninger som nevnt nedenfor spesifiseres både på overdragende og overtakende løyvehaver, slik at oppgaven viser kjøring i tidsrommet den aktuelle løyvehaveren hadde løyvet i skattleggingsperioden (inntektsåret).

Organisasjonsnummer og navn på opplysningspliktig

Alle opplysningspliktige som leverer opplysninger om formidling av drosjetjenester til Skatteetaten, skal bruke organisasjonsnummeret sitt tildelt fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. 

Organisasjonsnummer er et ni-sifret registreringsnummer som tildeles av Enhetsregisteret ved Brønnøysundregistrene for en organisasjon (foretak, idrettslag og lignende). Nummeret brukes for å gi organisasjonen og juridiske personer en unik og entydig identifikator overfor offentlige myndigheter og andre organisasjoner. 

Enhetsregisteret bør kontaktes dersom det er feil ved organisasjonsnummeret, organisasjonsnummeret skal endres eller dersom organisasjonsnummeret mangler.

Har du ikke juridisk organisasjonsnummer? Se Brønnøysundregisteret og på Altinn for mer informasjon og søknadsskjema.

Du skal også oppgi navnet til den opplysningspliktige.

Identifisering av løyvehaver (oppgaveeier)

Bruk organisasjonsnummeret for å angi hvem som er løyvehaver.

Du skal også oppgi fullstendig navn på løyvehaver.

Oppgi løyvenummeret som det skal gis opplysninger om.

Beløpspostene

Du skal oppgi de årlig summerte tallene for skiftelappene for drosjeløyvene som er tilknyttet virksomheten (formidleren), jf. bokføringsforskriften § 8-2-3. Oppgavene skal inneholde:

  • kontantomsetning eksklusiv merverdiavgift
  • kredittomsetning eksklusiv merverdiavgift

Antall kilometer

Oppgi alltid antall kilometer kjørt og antall kilometer besatt. Du skal oppgi de årlig summerte tallene for skiftelappene for drosjeløyvene som er tilknyttet virksomheten (formidleren), jf. bokføringsforskriften § 8-2-3.

Besatte kilometer brukes til å sammenligne med kjørte kilometer. Kjørte kilometer er kilometer kjørt med taksameteret påslått og inneholder både kilometer med og uten passasjer i bil.

Når skal du rapportere

Frist for rapportering er 31. januar året etter inntektsåret. Det gis ikke utsettelse på rapporteringsfristen. Systemene åpner for rapportering 2. januar. 

Dersom opplysningspliktig får problemer med å overholde innleveringsfristen, skal Skatteetaten kontaktes via e-postadresse [email protected]

Hvordan skal du rapportere

Riktig identifisering av oppgaven

Hver oppgave må ha en unik identifikator (nøkkel). Den unike identifikatoren for en oppgave er satt sammen av:

  • Inntektsår
  • Organisasjonsnummer til opplysningspliktig formidler
  • Løyvehavers organisasjonsnummer og løyvenummer

Det er viktig å rapportere nøyaktig på disse feltene. Trenger du senere å korrigere eller slette opplysninger på en tidligere rapportert oppgave, må den nye oppgaven ha samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven (se Rette feil).

Innsending i Altinn

Oppgavene skal rapporteres elektronisk via Altinn på skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Når du åpner RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg, må oppgavetype: ”Drosje” velges som type tredjepartsopplysning i hovedskjema. Deretter går du til fanen: ”Oversikt – skjema og vedlegg”. Der kan du laste opp XML-filen (med oppgaver over opplysninger fra formidlere av drosjetjenester) og sende inn.

Ingen oppgaver å levere

Opplysningspliktige som ikke har oppgaver å levere for inntektsåret det rapporteres for, må rapportere det som egen leveransetype i filen som legges ved skjema RF-1301.

Slik oppgave må sendes for å unngå vedtak om tvangsmulkt for manglende levering.

Beskrivelse av filformatet

Formatbeskrivelsen viser hvordan en XML-fil for rapportering av opplysninger fra formidlere av drosjetjenester skal bygges opp. Dokumentene finner du ved å følge denne lenken:

Formater og tekniske spesifikasjoner – Drosjesentraler

Formatbeskrivelsen skal benyttes av opplysningspliktige /innsendere som skal rapportere oppgaver via Altinn-skjemaet RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Rette feil

Se nedenfor hvilke mulige feil som kan oppstå, og hvordan du skal korrigere disse.

Erstatningsoppgaver

En erstatningsoppgave er en ny oppgave med riktig informasjon om opplysningene som er levert tidligere i inntektsåret. All informasjon som var riktig i opprinnelig oppgave skal også være med i erstatningsoppgaven, i tillegg til korrigert beløp.

Dersom opplysningspliktige oppdager feil på opplysninger som er sendt inn, må det sendes inn erstatningsoppgaver for å korrigere feilene. Korrigeringer skal sendes inn via Altinn-skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Erstatningsoppgaver skal sendes til Skatteetaten så snart som mulig. Dette gjelder uansett når i året feilen blir oppdaget.

Uidentifiserbare oppgaver

Dersom det blir levert oppgaver med ugyldig eller manglende organisasjonsnummer for løyvehaver, vil disse bli lagt på en feilliste som følger med tilbakemeldingen.

Disse oppgavene må rapporteres på nytt med riktig organisasjonsnummer (seRiktig identifisering av oppgaven”).

Dubletter

Dubletter betyr at det er sendt inn likelydende opplysninger om løyvehaver (samme organisasjonsnummer/løyvenummer) flere ganger i samme leveranse. Begge oppgavene vil avvises, og dette vil vises på kvitteringens feilliste. Disse oppgavene må rapporteres på nytt.

Ikke-numeriske beløp

Ved rapportering av oppgaver må det oppgis hele tall. Dersom det fylles inn andre tegn i elementene, vil oppgaven(e) avvises og komme på feillisten. For å korrigere slike feil må hele oppgaven med all informasjon om løyvehaver og verdier sendes inn på nytt.

Feil i oppgitt omsetning

Dersom en opplysningspliktig ønsker å endre opplysninger i en oppgave for en løyvehaver, må opplysningspliktig rapportere en ny oppgave. Skal opplysningspliktig fjerne en allerede rapportert løyvehaver, må oppgaven for denne løyvehaveren rapporteres på nytt med null som verdi i omsetnings- og kilometerfeltene.

Eksempel:
Kr 130 200 er rapportert i første oppgave for kontantomsetning. Dersom riktig beløp skal være kr 140 100 må det sendes inn en ny oppgave på denne løyvehaveren med kr 140 100 for kontantomsetning, i tillegg til de samme verdiene for kjørte og besatte kilometer samt kredittomsetning som var i den opprinnelige oppgaven. Denne oppgaven vil da overskrive den opprinnelige oppgaven i sin helhet.

Feil oppgitt organisasjonsnummer på løyvehaver

Dersom det er feil organisasjonsnummer i oppgaven, må det rapporteres to nye oppgaver. En oppgave der feilaktig rapportert løyvehaver rapporteres med null i alle omsetnings- og kilometerverdier og en ny oppgave der nytt, korrekt organisasjonsnummer og løyve rapporteres med verdier i omsetning og kjørte/besatte kilometer.

Hva bruker vi kontrollopplysningene til

Opplysninger fra formidlere av drosjetjenester brukes til kontroll og veiledning av skattepliktige og utgjør Skatteetatens kontrollgrunnlag. Behandlingen av kontrollopplysningene omfatter:

  • mottaks- og kvalitetskontroll i Skatteetaten i forbindelse med rapporteringen
  • kontroll av skattepliktiges oppførte beløp i næringsoppgaven ved skattekontorene
  • kontroll av skattepliktiges skattemelding for merverdiavgift ved skattekontorene
  • skjønnsfastsettelse av næringsdrivende

Aktuelt regelverk

Skatteforvaltningsloven § 7-5 syvende ledd.

Skatteforvaltningsforskriften §§ 7-5-18 til 7-5-22

Bokføringsforskriften § 8-2-3

Yrkestransportloven § 9

Yrkestransportforskriften § 48

Kontaktinformasjon for leveransen

Ved innsending må du oppgi kontaktinformasjon for leveransen, dvs. navn og telefonnummer for kontaktperson for den spesifikke leveransen. Du bør i tillegg oppgi en e-postadresse og et mobilnummer hvor varsel (SMS) om meldinger (kvitteringer/feilmeldinger) kan sendes.

Tilbakemelding fra Skatteetaten

Den opplysningspliktige får en tilbakemelding i innboksen i Altinn når Skatteetaten har behandlet opplysningene. Har du oppgitt mobilnummer eller e-post i innsendingen, får du varsel på SMS/e-post når tilbakemeldingen har kommet.

Det er viktig at du kontrollerer tilbakemeldingen ved mottak, slik at eventuelle feil i de innleverte oppgavene kan rettes opp snarest mulig. Har du ikke mottatt tilbakemeldingen innen et par dager, må du kontakte oss på e-post: [email protected]

Feil på innsendte leveranser

Leveranser som er avvist vil vises på tilbakemelding og feilliste. Avviste leveranser kan skyldes at det er for mange feil eller avvik på innsendte oppgaver eller at oppgitt leveransetype på leveransen er feil eller mangler. Det er derfor viktig at du setter deg inn i hvordan korreksjoner rapporteres. Ta kontakt for å avklare fremgangsmåte for å korrigere feil hvis du er usikker.

Annullering av leveranser

Dersom du har behov for å annullere en leveranse, må Skatteetaten kontaktes.

Testing

For å avdekke mulige feil slik at selve rapporteringen blir mest mulig korrekt, anbefaler Skatteetaten at opplysningspliktig sender inn testoppgaver. Les mer om innsending av testoppgaver her.

Roller og rettigheter i Altinn

Når du skal sende inn tredjepartsopplysninger via Altinn, må du ha en Altinn-rolle på vegne av virksomheten du skal rapportere for. For å logge inn på Altinn må du ha et norsk fødselsnummer eller D-nummer.

For å fylle ut skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.

Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.

Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Revisorrettighet eller Ansvarlig revisor.

Dersom du ikke har noen av disse rollene, må du få en annen person i virksomheten til å delegere den til deg. I Altinn kan man administrere roller og rettigheter ut over de delegeringer som allerede er gjennomført via Enhetsregisteret.

Dersom du ikke har et norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan virksomhetssertifikat brukes. For å bruke virksomhetssertifikat kreves det et norsk organisasjonsnummer.

Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med roller, rettigheter eller pålogging.

Innhenting av fødsels- og organisasjonsnummer

Dersom du som opplysningspliktig har behov for å innhente fødselsnummer eller D-nummer fra andre enn eier, må du sende en skriftlig og begrunnet søknad til skattekontoret. Du kan kostnadsfritt få utlevert inntil 4 opplysninger per uke.

Har du en lengre liste med opplysninger du ønsker å få utlevert, må du betale for å få opplysningene. Omfatter forespørselen mer enn 4 personer, skal den sendes til:

Skatteetaten
Postboks 9200Grønland
0134 Oslo

Du kan også bruke vårt kontaktskjema.

Organisasjonsnummer kan innhentes hos:

Brønnøysundregistrene
Enhetsregisteret
Postboks 900
8910 Brønnøysund

www.brreg.no

Skatteetaten minner om at registrering av opplysninger om eier kan utløse meldeplikt til Datatilsynet.

Tildeling av D-nummer

Tildeling av D-nummer er regulert i forskrift 14. juli 2017 nr. 1201 til folkeregisterloven. Det fremgår av forskriften hvem som fysisk kan tildeles et D-nummer og hvem som kan rekvirere D-nummer, se § 2-2-3 og § 2-2-4

Skattepliktige som ikke har/kan få fødselsnummer skal ha D-nummer. De skattepliktige kan henvende seg til spesifikke skattekontor for tildeling av D-nummer. For mer informasjon om fremgangsmåten for å rekvirere D-nummer, se her. 

Årsoppgave til skattepliktig

Den skattepliktige skal ha kopi av de opplysningene som er sendt til Skatteetaten innen 15. februar året etter inntektsåret. Det skal alltid komme frem av årsoppgaven at opplysningene også er sendt skattemyndighetene.

Det er ikke gitt spesielle formkrav til årsoppgaven, men den skal inneholde de samme opplysninger om identifikasjon og oppgitte beløp som er gitt til Skatteetaten.

Tredjepartsopplysningene brukes i produksjon av skattemeldingen. I den nye skattemeldingen er poster erstattet med temaer.

Årsoppgaven skal inneholde:

  • navn og fødselsnummer/organisasjonsnummer på skattepliktig
  • navn og organisasjonsnummer på den opplysningspliktige
  • oversikt over rapporterte opplysninger om skattepliktig
  • melding om at opplysningene også er sendt til Skatteetaten
  • temahenvisning til skattemeldingen