Validering i skattemeldingen

Skatteetatens valideringstjeneste sjekker opplysningene i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen før de sendes inn. Det gjør at du får en tilbakemelding på om det er noe du burde se nærmere på og eventuelt endre.

Formålet er å øke kvaliteten på opplysningene som sendes inn.

Se hvordan det fungerer:

Dette gjør valideringstjenesten

  • Kontrollerer riktige summeringer og beregninger, og gir foreløpig skatteberegning
  • Kontrollerer at opplysningene henger sammen

Noen feil i valideringstjenesten gjør at du ikke får sendt inn, men de aller fleste sjekker som gjøres kalles merknader. Dette er forhold Skatteetaten mener du burde se nærmere på. Hvis du får en feilmelding eller merknad, får du også veiledning og hjelp til å gjøre det riktig.

Du kan fortsatt sende inn skattemeldingen selv om du ikke gjør noe med merknadene hvis du mener det er korrekt.

Tidslinje som viser valideringstjenesten. Først logger du inn i systemet ditt. Når du fyller ut skattemelding og næringsspesifikasjon sjekker valideringstjenesten opplysningene. Den samme sjekken gjøres når skattemeldingen er sendt inn.

Det er Skatteetaten som lager valideringene

Det er Skatteetaten som lager valideringene. Regnskapssystemene og årsoppgjørsprogrammene kan bruke valideringstjenesten for å kontrollere skattemeldingen før du sender inn til Skatteetaten.

De samme kontrollene gjøres når Skatteetaten mottar skattemeldingen.

Hvis skattemeldingen din blir avvist

Hvis skattemeldingen blir avvist, er den ikke levert og du må rette opp feilene og sende inn på nytt.

Hvis skattemeldingen blir avvist i valideringstjenesten og du ikke får sendt inn, får ikke Skatteetaten se hvorfor den er avvist. Hvis det derimot er Skatteetaten som avviser skattemeldingen, kan Skatteetaten se avisningsgrunnen. 

Levere skattemeldingen for næringsdrivende