Validering i skattemeldingen
Skatteetatens valideringstjeneste sjekker opplysningene i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen før de sendes inn. Det gjør at du får en tilbakemelding på om det er noe du burde se nærmere på og eventuelt endre.
Formålet er å øke kvaliteten på opplysningene som sendes inn.
Se hvordan det fungerer:
Dette gjør valideringstjenesten
- Kontrollerer riktige summeringer og beregninger, og gir foreløpig skatteberegning
- Kontrollerer at opplysningene henger sammen
Noen feil i valideringstjenesten gjør at du ikke får sendt inn, men de aller fleste sjekker som gjøres kalles merknader. Dette er forhold Skatteetaten mener du burde se nærmere på. Hvis du får en feilmelding eller merknad, får du også veiledning og hjelp til å gjøre det riktig.
Du kan fortsatt sende inn skattemeldingen selv om du ikke gjør noe med merknadene hvis du mener det er korrekt.

Det er Skatteetaten som lager valideringene
Det er Skatteetaten som lager valideringene. Regnskapssystemene og årsoppgjørsprogrammene kan bruke valideringstjenesten for å kontrollere skattemeldingen før du sender inn til Skatteetaten.
De samme kontrollene gjøres når Skatteetaten mottar skattemeldingen.
Hvis skattemeldingen din blir avvist
Hvis skattemeldingen blir avvist når du sender den inn, er ikke skattemeldingen levert og du må rette opp feilene og sende inn på nytt.
Hvis skattemeldingen blir avvist i valideringstjenesten i regnskaps- eller årsoppgjørsystemet før du sender inn, får ikke Skatteetaten se hvorfor den er avvist. Hvis det derimot er Skatteetaten som avviser skattemeldingen når du sender inn, kan Skatteetaten se avisningsgrunnen.