Signering og innsending av skattemelding for deg som er revisor
Slik fungerer revisors signatur i skattemeldingen.
Signeringsløsningen
Revisor kan signere opplysninger på skattemeldingen og næringsspesifikasjonen i Altinn, etter at opplysningene er sendt fra et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Du kan se hvilken rolle som signerer og informasjonen du skal signere på.
Du kan også signere fra systemet du bruker hvis systemet tilrettelegger for det.
Eksempler
Signering og innsending av skattemelding (PDF)
Utskrift av skattemelding som revisor har signert (PDF)
Utskrift av næringsspesifikasjon som revisor har signert (PDF)
Eksemplene viser blant annet:
- Overordnet hvordan signering av skattemeldingen er i Altinn
- Hvordan informasjonen er strukturert i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen
- Signeringsløsningen med eksempler fra skattemeldingen og næringsspesifikasjonen og visning av hvor i strukturen du finner de samme opplysningene
Forhold revisorer signerer på
I SKD-meldingen 4/2022 finner du en beskrivelse av hvilke forhold revisor signerer på i skattemeldingen eller selskapsmeldingen, og i næringsspesifikasjonen.
Oversikt over innholdet i skattemeldingen
Skatteetaten har laget en oversikt over innholdet og strukturen i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen. I denne oversikten finner du også hjelpetekster som beskriver krav til opplysninger og dokumentasjon.
Se temaene og hva slags informasjon de inneholder
Poster og felter for tidligere år:
Oversikt over poster i tidligere RF-skjemaer (inntektsårene 2020-2023)