SKD-melding

Revisors plikter i forbindelse med signering av signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon og skattemelding.

  • Oppdatert: 20.12.2022
  • Avgitt 12.12.2022
Saksnummer 4/2022

Denne meldingen omhandler omfanget og innholdet av revisors signering av opplysninger til Skatteetaten i ny skattemelding for næringsdrivende fra og med inntektsåret 2022. Meldingen erstatter Skattedirektoratets melding nr. 7/2016 av 12. desember 2016.

19. desember 2023 – SKD-meldingen er oppdatert pga. ny ordlyd i skatteforvaltningsforskriften § 7-2-11, med virkning for inntektsåret 2023.

1. Revisors signering

1.1 Revisors bekreftelse

Signaturpliktige opplysninger skal være signert av revisor, jf. skatteforvaltningsforskriften § 8-2-7 og § 8-9-4. Dette gjelder alle som har plikt til å ha revisor.

Følgende opplysninger er signaturpliktige opplysninger etter forskrift til skatteforvaltningsloven § 8-2-7 og skal være signert av revisor hvis revisjonsplikt foreligger:

I næringsspesifikasjon:

  • Resultatregnskap og årsresultat
  • Balanse
  • Forskjeller (midlertidige og permanente)
    • Spesifikasjon av anleggsmiddel:
      • Ikke avskrivbart anleggsmiddel
      • Lineært avskrevet anleggsmiddel
      • Saldoavskrevet anleggsmiddel
      • Gevinst og tapskonto
  • Beregnet næringsinntekt (skattemessig resultat)
  • Egenkapitalavstemming
  • Spesifikasjon av opplysninger for overnattings- og serveringssted
  • Regnskapsutdrag

I skattemeldingen:

  • Mottatt og avgitt konsernbidrag

Regnskapspliktige som ikke er revisjonspliktige, men som likevel velger å engasjere en revisor iht. revisorloven, skal la denne signere på signaturpliktige opplysninger. Det stilles i slike tilfeller tilsvarende krav til revisors signering som om den regnskapspliktige hadde hatt revisjonsplikt.

Revisor bekrefter med sin signering av næringsspesifikasjon følgende:

  1. At de signaturpliktige opplysningene i næringsspesifikasjonen (iht. til liste over) er uten vesentlige feil for skatte- og avgiftsmessige formål.
  1. At revisor planlegger å avgi en revisjonsberetning med positiv konklusjon uten forbehold av betydning for skatte- og avgiftsmessige forhold i samsvar med lov og forskrift. Revisor bekrefter også at revisor har vurdert om ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for at foretakets bokføring er i samsvar med gjeldende lovkrav. Videre bekrefter revisor med sin signering å ha tatt stilling til skattyters skjønnsmessige vurderinger av skatte- og avgiftsmessig art. Dette innebærer at revisor har vurdert lovligheten av de skatte- og avgiftsmessige disposisjonene.  

Revisor har ikke bare plikt til å undersøke om de formelle kravene til bokføringen er oppfylt, men også at det er etablert kontrollrutiner og systemer som på en betryggende måte ivaretar virksomhetens behandling av skatter og innbetaling merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og særavgifter etter forskrift om særavgifter.

Opplysninger som alltid er signaturpliktig

Følgende opplysninger er signaturpliktige og skal være signert av revisor hvis opplysningene eksisterer i hhv. næringsspesifikasjon eller skattemelding. Dette gjelder uavhengig av om den skattepliktiges årsregnskap er underlagt revisjon:

I skattemeldingen:

  • Spesifikasjon av skattefradrag for kostnader til forskning og utvikling
  • Unntak for rentebegrensning for selskap i konsern

1.2 Vesentlighet

1.2.1 Vesentlighet i revisjonen

Revisjonen av årsregnskapet bygger på vesentlighetsvurderinger. Tilsvarende gjelder revisors kontroll med skatter og avgifter. Anvendelse av vesentlighetsgrenser innebærer at ikke enhver feil eller mangel blir avdekket ved revisjonen. Det er kun de feil som er brudd på lover og forskrifter av vesentlig betydning for årsregnskapet, som omfattes. Hva som er vesentlig, vil bero på en konkret vurdering av feilens størrelse og art.   

Vesentlighetsgrensen er ikke tallfestet i revisjonsstandardene. Det å fastsette vesentlighetsgrense er en del av revisjonsarbeidet.

1.2.2 Vesentlighet for signaturpliktige opplysninger

Vesentlighetsgrensen er ikke den samme på alle signaturpliktige opplysninger. Det skilles mellom:

- Næringsspesifikasjon, resultat og balanse (ref. pkt. 1.2.2.1)
- Næringsspesifikasjon, øvrige signaturpliktige opplysninger (ref. pkt. 1.2.2.2)

Øvrige signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon utgjør da følgende innhold, ref. oversikten i pkt. 1.1:

  • Forskjeller (midlertidige og permanente)
    • Spesifikasjon av anleggsmiddel:
      • Ikke avskrivbart anleggsmiddel
      • Lineært avskrevet anleggsmiddel
      • Saldoavskrevet anleggsmiddel
      • Gevinst og tapskonto
  • Beregnet næringsinntekt (skattemessig resultat)
  • Egenkapitalavstemming
  • Spesifikasjon av opplysninger for overnattings- og serveringssted
  • Regnskapsutdrag
1.2.2.1 Næringsspesifikasjon, resultat og balanse

I henhold til god revisjonsskikk, jf. SA 3801 – Revisors kontroll av skatter og avgifter – benyttes samme vesentlighetsgrense ved kontroll av resultatregnskap og balanse i signaturpliktige næringsopplysninger som ved revisjon av årsregnskapet. Ved kontroll av resultatregnskap og balanse i signaturpliktige næringsopplysninger vil revisor dermed normalt ikke foreta ytterligere revisjonshandlinger enn det som er utført i forbindelse med den lovbestemte revisjonen av årsregnskapet.

1.2.2.2 Næringsspesifikasjon, øvrige signaturpliktige opplysninger samt signaturpliktige opplysninger i skattemeldingen

Ved kontroll av øvrig signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon og skattemelding skal det iht. SA 3801 vanligvis anvendes en lavere vesentlighetsgrense. Eksempler på dette kan være tilbakeføring av ikke fradragsberettigede representasjonskostnader og kontingenter og gaver. Slike kostnader har i de fleste tilfeller liten betydning for årsregnskapet, men må likevel undergis revisjonshandlinger fra revisors side. Årsaken til dette er at informasjonen er av særlig betydning for mottaker av revisors attestasjon, skattemyndighetene.

2. Revisors signering på opplysninger om lønns- og pensjonskostnader

2.1 Revisors bekreftelse

Når arbeidsgiver leverer sin skatte- eller selskapsmelding med næringsspesifikasjon, skal arbeidsgiver inkludere en kontrolloppstilling over bokførte og innberettede beløp knyttet til lønnsopplysninger mv., jf. skatteforvaltningsforskriften § 7-2-11. Kontrolloppstillingen skal signeres av revisor. Som for næringsspesifikasjonen gjelder dette for alle som har plikt til å ha revisor etter revisorloven, jf. pkt. 1.1 ovenfor.

Revisor bekrefter med sin signatur at de regnskapsmessige opplysninger som fremgår av kontrolloppstillingen er omfattet av revisjonshandlinger som ikke har avdekket vesentlige feil eller mangler, og at det er samsvar mellom regnskapets tall og innrapporterte beløp etter skatteforvaltingsloven § 7-2, jf. a-opplysningsloven § 3. De innrapporterte beløp fremgår av A07 Avstemmingsinformasjon.

Revisor må se etter at arbeidsgiver har et betryggende system for registrering og dokumentasjon av lønninger, utgiftsgodtgjørelser og naturalytelser, samt innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift, jf. her også skattebetalingslovens bestemmelser om oppbevaring av skattetrekk. Revisors signering innebærer derfor at revisor ikke har funnet vesentlige feil eller mangler på dette området.

2.2 Vesentlighet

Etter SA 3801 skal revisor normalt benytte en lavere vesentlighetsgrense ved revisjon av de opplysningspliktige ytelsene enn ved revisjon av årsregnskapet. Dette innebærer bl.a. at revisor må gjøre ytterligere revisjonshandlinger for å påse at opplysningspliktige ytelser blir innberettet, selv om dette ikke nødvendigvis har noen innvirkning på årsregnskapet.

3. Vesentlighet ved rapportering

Når revisor skal konkludere på om årsregnskapet i det alt vesentlige er utarbeidet i samsvar med lov og forskrift, skal revisor fastslå om summen av ikke-korrigerte feil som er identifisert gjennom revisjonsarbeidet, er vesentlig.

Selv om revisor etter dette kan avgi en “ren revisjonsberetning” (normalberetning), må revisor likevel vurdere om feilene er av en slik art at de bør få betydning for signering på signaturpliktige næringsopplysninger eller kontrolloppstilling.

Feil og mangler som ikke er vesentlige for å kunne avgi en normalberetning, kan likevel være vesentlige med tanke på rapporteringen til skattemyndighetene. Det avgjørende er hvilken konklusjon skattemyndighetene ville ha trukket dersom opplysningene var kjent. Generelt sett er det en lavere vesentlighetsgrense for revisors rapportering til skattemyndighetene enn ved rapportering i form av revisjonsberetningen.

Dersom revisor, etter å ha signert signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon og skattemelding, blir kjent med forhold som ville ha medført at revisor ville ha unnlatt å underskrive, må revisor vurdere om det kan være av betydning for skattemyndighetene og gjøres kjent med dette. Dette gjøres i så fall ved en skriftlig henvendelse til myndighetene, jf. SA 3801.

4. Konsekvenser ved manglende eller feilaktig signering

4.1 Manglende signering

Revisor skal signere signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon og skattemelding, forutsatt at revisor mener at disse i det vesentlige er utarbeidet i samsvar med lov og forskrifter. I motsatt fall skal revisor unnlate å signere. Dersom revisor velger å unnlate å signere, skal revisor kommunisere dette skriftlig til styret, jf. revisorloven § 9-5 første punktum. Videre skal revisor sende skriftlig begrunnelse for manglende underskrift til skattekontoret, jf. skatteforvaltningsforskriften §§ 7-2-11, 8-2-7 og 8-9-4.

Manglende signering er et signal fra revisor til skattemyndighetene om at det foreligger forhold som ikke er i henhold til regelverket. Det er Skatteetaten som ev. følger opp dette, jf. Skattedirektoratets melding nr. 5/2022 av 16. desember 2022, punkt 4.2.6.

4.2 Feilaktig signering

Dersom det viser seg at opplysningene eller årsregnskapet som danner grunnlag for opplysningene inneholder vesentlige feil, må det vurderes om revisoren som har signert opplysningene har opptrådt i strid med sine plikter etter lov og god revisjonsskikk. Skattemyndighetene skal også vurdere om det er grunnlag for å sende opplysninger om pliktbruddene til Finanstilsynet, jf. SKD-melding 5/2022 av 16. desember 2022, punkt 4.