Denne tjenesten er ny og under utvikling

På denne siden kan du logge inn og bruke den nye tjenesten for rapportering av arbeid i hjemmet. Denne a-meldingen vil senere erstatte A04 i altinn. 

Forenklet a-melding for lønnet arbeid i hjemmet

For deg som betaler lønn til personer som utfører arbeid i eller på din bolig eller fritidseiendom.

Logg inn og lever:

Lever a-melding

Om denne a-meldingen

Bruk denne tjenesten for å gi opplysninger om lønn og forskuddstrekk når du betaler lønn for:

  • Pass av barn under 12 år og lønnen overstiger 6 000 kroner per ansatt i løpet av året.
  • Pass av barn med særlig behov for omsorg og pleie uansett alder og lønnen overstiger 6 000 kroner per ansatt i løpet av året.
  • Annet arbeid i hjemmet (ikke barnepass) og lønnen inklusive verdi av kost og losji overstiger 6 000 kroner per ansatt i løpet av året
  • Annet arbeid i hjemmet (ikke barnepass) og samlet lønn for alle arbeidstakere, inklusive verdi av kost og losji, ikke overstiger 60 000 kroner i løpet av året.
  • Verge (etter vergemålsloven § 30) som overstiger 6000 kroner per verge i løpet av året når utbetalingen skjer fra den vergetrengende.


Merk!

Hvis utbetalingene overstiger 60 000 kroner i året, skal du ikke bruke denne tjenesten. Da skal du bruke ordinær a-melding (A02 eller direkte levering). Har du allerede brukt denne tjenesten og det viser seg at du går over grensen, kan du bruke tjenesten ut året. Beløpsgrensen gjelder ikke for utbetalinger for pass av barn under 12 år eller barn med særlig behov for omsorg og pleie.

For utbetalinger som ikke overstiger 6 000 kroner per ansatt i løpet av året, behøver du ikke sende inn a-melding.

Tjenesten er for privatpersoner som betaler lønn til ansatte for arbeid i eller på egen bolig eller fritidseiendom.

For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn:

  • Privatperson begrensede rettigheter
  • Utfyller/Innsender
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
  • Regnskapsfører lønn
  • Ansvarlig revisor
  • Revisormedarbeider

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene

Frist
Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.

Betaling
Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.

Sammenstilling/årsoppgave
Leverer du a-melding for arbeid i hjemmet er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.

  1. Velg hvem du skal representere. Hvis du har tilgang og skal representere noen andre enn deg selv vil du finne navnet til vedkommende i listen.

  2. Velg lever ny a-melding på hovedsiden.

  3. Fyll ut fullt navn på den som har jobbet for deg, fødselsnummeret eller d-nummeret til vedkommende og datoen du har betalt ut lønn for arbeidet personen har utført.

  4. Om du ikke har betalt ut lønn ennå, legger du inn den fremtidige datoen du skal betale ut lønn.

  5. Fyll du ut hva slags arbeid som er utført i hjemmet.

  6. Legg inn perioden du skal lønne for med startdato og sluttdato, lønn inklusive feriepenger og eventuelt verdien av kost og losji.

  7. Har husstanden lønnet over 60 000 for annet arbeid i hjemmet i år, skal arbeidsgiveravgift beregnes og fylles ut, om husstanden ikke har betalt ut over 60 000 eller arbeidet har vært i tilknyttning med pass og stell av barn skal du her huke av nei.

  8. Fyll inn forskuddstrekket som skal trekkes, du skal skrive inn beløpet i hele kroner, og ikke prosent eller tabell.

  9. Trykk gå videre.

  10. Kontroller opplysningene og bekreft at de er riktige i avhukningsboksen før du trykker send inn a-melding.

Du får nå en oversikt over hva som er sendt inn og ditt kid og kontonummer for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift.

Du trekker forskuddstrekket fra lønnen før du utbetaler den til den ansatte og du skal betale inn forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift til Skatteetaten senest dagen etter du har levert forenklet a-melding for lønnet arbeid i hjemmet.

Den sendte a-meldingen legger seg deretter i oversikten på hovedsiden. Den blirt sortert etter hvilken måned du har betalt ut lønnen. Du kan se og endre den innsendte meldingen om det er noe som er feilaktig registrert.

Du kan rette en tidligere innsendt a-melding for arbeid i hjemmet, dette vil erstatte den du tidligere har sendt inn. Det er derfor viktig at du i erstatningsmeldingen tar med all informasjon som skal gjelde fremover, ikke bare de endringene som skal gjøres.

  • Finn a-meldingen du skal erstatte i oversikten på landingssiden.
  • Velg endre a-melding i den aktuelle a-meldingen du skal rette.
  • Deretter gjør du følgende:
    • Rett opp feilene.
    • Huk av for om husstanden har lønnet over 60 000 eller ikke.
    • Fyll eventuelt ut informasjon om arbeidsgiveravgift.
    • Trykk gå videre.
    • Bekreft at opplysningene er riktige.
    • Velg send inn.

Hvis du har gjort endringer på forskuddstrekk og skal betale inn mer, må du betale inn differansen mellom hva som var betalt tidligere og hva som står oppført på kvitteringssiden. Har du betalt inn for mye forskuddstrekk vil du få utbetalt differansen.

Merk!
Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver all informasjon i den meldingen du erstatter.

Skal du slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle a-meldingen.

Dette gjør du på følgende måte:

  • Finn a-meldingen du skal annullere (slette) i oversikten over innsendte a-meldinger.

  • La all informasjonen om den ansatte stå, og sett sluttdato lik startdato for når arbeidet ble utført.

  • Slett all informasjon om lønn, skattetrekk og eventuelt arbeidsgiveravgift.

  • Sett inn 0 i alle obligatoriske felter.

  • Trykk gå videre

  • Bekreft at opplysningene er riktige og send inn a-meldingen

  • Opprett en ny a-melding og fyll ut etter stegene i “Slik fyller du ut a-meldingen" frem til punkt 6.

  • Huk av for at du har betalt inn over 60 000 for arbeid i hjemmet.

  • Fyll ut sone for arbeidsgiveravgift, sonen er bestemt ut ifra hvilken kommune husstanden tilhører og hvor arbeidet er utført.

  • Hvis det er første gang du legger inn arbeidsgiveravgift, tar du med lønnen betalt ut tidligere i inntektsåret i avgiftsgrunnlaget i tillegg til lønnen som rapporteres i denne a-meldingen. Neste gang du rapporterer lønn tar du bare med avgiftsgrunnlaget som du rapporterer i den aktuelle a-meldingen.

  • Deretter kan du fortsette fra punkt 8. under “Slik fyller du ut a-meldingen".