Viktig informasjon

Altinn skal fornyes. I den forbindelse reetablerer vi våre tjenester på skatteetaten.no, samtidig som vi tar i bruk fellesløsninger fra Altinn. Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene i god tid før årsskiftet 2025/2026 og gjennomføre nødvendige tilpasninger.

Fra og med inntektsåret 2025 anbefaler vi at tredjepartsopplysninger sendes inn fra et sluttbrukersystem. Denne løsningen gir bedre datakvalitet, færre manuelle operasjoner og mindre risiko for tastefeil. Nye API-er er tilgjengelig for testing, se Innrapportering av tredjepartsopplysninger | API-dokumentasjon

Du kan også levere opplysningene som vedlegg (RF-1301), men vi gjør oppmerksom på at denne løsningen skal fases ut. Manuell utfylling av skjema er mulig for enkelte tjenester.

Vi ber alle opplysningspliktige om å utføre nødvendige endringer så tidlig som mulig, slik at rapporteringen for 2025 blir korrekt og sendt inn i tide.

Les mer om informasjonsmodeller, eksempelfiler, testing og annen nyttig informasjon på GitHub, eller overordnet informasjon om reetableringen av våre tjenester

Nytt for inntektsåret

Sjekk om endringer i rapportering gjelder deg.

Mer om tredjepartsopplysninger

Kontakt oss

For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:

[email protected]

Telefon: 800 80 000

Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.

Informasjon til leverandører av sluttbrukersystemer.