Data fra Folkeregisteret
Motta data
Når løsningene er satt opp og du mottar data fra oss, må du sørge for god drift og forvaltning av de tekniske løsningene. Du må følge med på våre varsler og melde om feil du oppdager.
Hold deg oppdatert om endringer i Folkeregisteret
Hvert døgn endres rundt 10 000 opplysninger om personer i Folkeregisteret. Disse endringene kan representere viktige endringer i folks liv, som igjen har betydning for de tjenester og plikter de har i samfunnet.
Som bruker av opplysninger i Folkeregisteret, bør du sikre at du får med deg endringer i registerdata.
Hendelsesliste
For å sikre at samfunnet raskt får informasjon om disse endringene, tilbyr vi en tjeneste som gir løpende informasjon om endringer. Dette kaller vi hendelsesliste. Brukere av folkeregisterdata kan lytte på denne hendelseslisten og få varslinger om viktige endringer på personer.
Vi anbefaler alle å bruke denne tjenesten.
Se teknisk beskrivelse av hendelsesliste på Github
Hvis dere ikke har behandlingsgrunnlag for å hente fødselsnummer, kan dere få ajourhold levert fra leverandører Skatteetaten har inngått avtale med.
Abonner på nyheter og driftsvarsler
Når din virksomhet benytter data fra Folkeregisteret, må dere følge med på nyheter og driftsvarsler vi sender ut. Vi legger ut varsler om endringer i dokumentasjon, tekniske løsninger og hendelser.
Du kan abonnere på nyheter og varsler om Folkeregisteret gjennom en RSS-leser.
Slik kan du få RSS-varsler i Outlook:
- Høyreklikk på RSS-feeder folderen og velg «legg til en ny RSS-feed»
- Legg til adressen https://skatteetaten.github.io/folkeregisteret-api-dokumentasjon/rss.xml i "ny RSS-feed"-dialogboksen og trykk "Legg til".
Du finner også dokumentasjon om tjenestene, nyheter og alle driftsvarsler på vår GitHub-side.
Du må melde om feil og kritiske hendelser
Hvis du oppdager feil i dataene eller andre feil og hendelser i tjenestene, er det viktig at du melder fra til oss så raskt som mulig via brukerstøtte. Vi retter feil og sikkerhetsfeil så raskt som mulig.
Kritiske sikkerhetshendelser og mulige brudd på personvern skal varsles så raskt som mulig på telefon 23 62 27 60.
Endringsønsker fra din virksomhet
Har du endringsønsker, meldes disse inn via segmentansvarlig eller for frittstående konsument via brukerstøtte. Endringsønsker kan omfatte behov for nye felter, nye bruksområder, organisatoriske endringer eller liknende.
Vi tilbyr informasjonsmøter
Skatteetaten gjennomfører halvårlige informasjonsmøter, Brukerforum Folkeregister, som du kan delta på. På disse møtene får du aktuell informasjon om nyheter, aktiviteter som pågår og endringer som kommer. Du får invitasjon til informasjonsmøtene via Altinn.