Se, endre eller levere skattemeldingen

I mars/april hvert år får du skattemeldingen din. Det er en oversikt over dine inntekter, fradrag, formue og gjeld. For å være sikker på at du ikke betaler for mye skatt, må du sjekke at opplysningene i skattemeldingen er riktige.

Fristen for å levere skattemeldingen er 30. april hvert år. 

Når du har åpnet skattemeldingen må du

Det er viktig at du sjekker skattemeldingen.

  1. Sjekk lønn og betalt skatt
    Sjekk at det du har fått i lønn og hvor mye du har betalt i skatt er riktig. Dette sjekker du ved å sammenligne summene i den årlige sammenstillingen av inntekter, fradrag og skattetrekk du får fra arbeidsgiveren din, med tallene i skattemeldingen. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.

  2. Sjekk pensjon eller uføretrygd
    Sjekk at det du mottar i pensjon eller uføretrygd er riktig. Oversikten får du fra NAV eller andre du eventuelt mottar pensjon eller trygd fra. Du kan sjekke hva som er rapportert inn.

  3. Sjekk gjeld og formue
    Sjekk at gjeld og formue som er oppgitt stemmer. Tallene henter vi fra de som du har gjeld eller formue hos. På formuen din kan du få verdsettingsrabatt. Hvis du får det, er det forhåndsutfylt på skattemeldingen din.

Du kan sjekke om du har krav på flere fradrag i fradragsveilederen. Har du krav på fradrag, kan det gjøre grunnlaget vi beregner skatt på, mindre. Dermed kan du betale mindre i skatt. Noen fradrag er forhåndsutfylte, mens andre må du føre opp selv.

For å få hjelp til å vite hva du skal sjekke, kan du se vår oversikt over temaer og fradrag i skattemeldingen.

Hvis det er opplysninger som er feil eller ikke er med i skattemeldingen du har mottatt, må du føre dem opp slik at det blir riktig. For eksempel kan det være at du har kjøpt eiendom eller bil, solgt aksjer eller giftet deg.

Du kan gjøre endringer i skattemeldingen etter du har levert. Husk å levere skattemeldingen på nytt etter du har gjort endringene.

For å få hjelp til å vite hva og hvordan du endrer, kan du se vår oversikt over temaer og fradrag i skattemeldingen.

Fristen for å endre og levere skattemeldingen er 30. april. 

Du kan endre og levere så mange ganger du vil, også etter at fristen er gått ut. Du trenger ikke sende oss dokumentasjon før vi spør etter det. 

Skattemeldinger som ikke er levert innen 30. april, regnes som levert med de forhåndsutfylte opplysningene som var oppgitt ved fristens utløp.

Næringsdrivende

Har du enkeltpersonforetak må du levere skattemeldingen uansett, og den må leveres elektronisk.

Etter at du har levert

I skattemeldingen ser du en foreløpig beregning av skatten din.

Det kan skje endringer i denne etter at du har levert. Når du har levert skattemeldingen, går vi gjennom alle opplysningene.

Om du må betale mer i skatt eller får penger til bake, får du vite i skatteoppgjøret.

Du får pengene igjen raskere hvis vi har riktig kontonummer.

Du bør sjekke og eventuelt endre kontonummeret ditt.

Andre skattemeldinger

Hvis du mottar skattemeldingen på papir, skal du sjekke at alt er riktig, gjøre eventuelle endringer og sende den til oss. Selv om du mottok skattemeldingen på papir, kan du velge å logge inn og levere elektronisk.

Har du ingen endringer, trenger du ikke sende skattemeldingen.

 

Fristen for å levere skattemelding for næringsdrivende er 31. mai. Dette gjelder for eksempel for enkeltpersonforetak og aksjeselskaper.

Se skattemelding for næringsdrivende

 

Når en person dør, blir adressen automatisk fjernet i Folkeregisteret. 
Skattemelding og skatteoppgjør til den som er død, sendes automatisk til kontaktpersonen som er registrert i Folkeregisteret.

Kontaktperson blir registrert når skifteform er valgt og meldt til tingretten.

Skattemeldingen sendes ut i april og skatteoppgjøret sendes tidligst ut i august.

 

Har du endringer?

Du kan fortsatt endre eldre skattemeldinger 3 år tilbake i tid.

Skatt på 1-2-3: Slik henger det sammen

Se sammenhengen mellom skattekort, skattemelding og skatteoppgjør, og hva du skal gjøre i løpet av året for å få riktig skatt.