Important information

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Important information

This page is not available in English.

Ny skattemelding for næringsdrivende

Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende. Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet.

Ny skattemelding innføres gradvis – nå er det selskapene sin tur

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) fikk den nye skattemeldingen i 2022.

Nå følger de ulike selskapstypene i 2023 og 2024.

Most sole proprietorships submitted the new tax return in 2022 (for the 2021 income year).

Limited liability companies that had opted out of auditing and submit the tax return from an accounting or annual accounts system could participate in a pilot for the new tax return.

In 2023 (for the 2022 income year), most companies will be able to use the new tax return. It must be submitted via an accounting or annual accounts system. The system you use determines whether you can submit the new or the old tax return

In 2024 (for the 2023 income year), all companies must use the new tax return. It must be submitted through an accounting or annual accounts system.

As of this year, you can no longer use the forms in Altinn when submitting the tax return for companies.

 

Dette må du gjøre nå

Hvis du har regnskap- eller årsoppgjørssystem

Siden mange selskap vil kunne bruke den nye skattemeldingen i 2023 (for inntekståret 2022) anbefaler vi at du allerede nå sjekker med din leverandør av regnskaps- eller årsoppgjørssystem om de støtter innsending av ny skattemelding.

Hvis du har regnskapsfører eller revisor

Hvis du har eller bruker regnskapsfører eller revisor, må disse levere skattemeldingen din gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

Hvis du ikke har regnskaps- eller årsoppgjørssystem, regnskapsfører eller revisor

Hvis du ikke bruker et system, anbefaler vi at du allerede nå finner en leverandør som passer for deg og dine behov, eller at du kontakter en regnskapsfører eller revisor.

 

Slik fungerer den nye skattemeldingen

I dag sender næringsdrivende inn skattemelding, næringsoppgave og vedleggsskjemaer. Ved innsending av skattemeldingen må næringsdrivende forholde seg til opp mot 60 skjemaer med til sammen 6500 felt og de må selv vite hva som gjelder for dem.

Mange opplever dette som komplisert og tidkrevende. Den nye løsningen skal redusere tidsbruken og heve kvaliteten på innsendte opplysninger.

Vi ønsker å gjøre det lett å gjøre rett.