Important information

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Important information

This page is not available in English.

Registrering av bosted for stortingsrepresentanter med flere

Hvis du må ha pendlerbolig, eller du oppholder deg skiftevis på to eller flere bosteder i Norge på grunn av jobb, må du melde flytting til Folkeregisteret.

Gjelder det meg?

Informasjonen på denne siden gjelder for deg som er

  • medlem av Stortinget eller regjeringen
  • statssekretær
  • politiske rådgiver i departementene eller ved statsministerens kontor
  • statsminister eller del av dennes husstand

Hovedregel og særregel

Regelverket knyttet til registrering av bosted for stortingsrepresentanter endres fra 1. oktober 2025. Kort info om hovedendringene.

Du skal være bosatt der du har flest overnattinger

Hovedregelen sier at du skal være registrert bosatt i Folkeregisteret på adressen til den boligen du har flest overnattinger.

Særregel for stortingsrepresentanter

Som stortingsrepresentant eller en annen del av gruppa nevnt ovenfor, kan du velge om du vil benytte deg av særregelen i Folkeregisterloven § 5-4. Du vil da på nærmere vilkår registreres bosatt på hjemstedet, selv om du har døgnhvilen din på arbeidsstedet.

Krav:

  • Det skal være minst 40 km mellom boligen på hjemstedet og arbeidsstedet
  • Du må ha minst tre hjemreiser i året.
  • Boligen på hjemstedet må normalt anses som en fullverdig bolig på minst 35 kvm, og den må disponeres gjennom et reelt eie- eller leieforhold.

Nederst på siden finner du henvisninger og lenker til regelverket.

Du må dokumentere arbeidssituasjon og boliger

For at Folkeregisteret skal kunne behandle bostedsregistreringen så må du laste opp følgende dokumentasjon som vedlegg til flyttemeldingen:

Kopi av arbeidsavtale eller annen dokumentasjon som viser at du er i den gruppen som omfattes av særregelen.

 

Leie-/kjøpekontrakt, takst eller målsatte arkitekttegninger som viser boligenes primærrom, og opplysninger om hvem andre som eventuelt bor i boligen. Hvis deler av boligen er utleid, så må du dokumentere dette.

 

Leie-/kjøpekontrakt eller annen dokumentasjon om boligen på arbeidsstedet.

 

Slik melder du flytting

Hvis har du en stilling som gjør at du omfattes av særregelen for medlemmer av Stortinget og regjeringen, kan du velge å benytte deg av særregelen.

Hvis du ønsker å melde flytting uten å benytte deg av særregelen, skal du melde flytting.

Hvis du ønsker å melde flytting på papir, fyller du ut papirskjemaet melding om flytting.

Hvis du ønsker å bruke særregelen for stortingsrepresentanter med flere, må du skrive dette på flyttemeldingen.

Du må også legge ved dokumentasjonen som er nevnt ovenfor sammen med kopi av gyldig legitimasjon,

Slik påvirker det skatten din

...

...

...

Hvis pendlerforholdet endrer seg

Dersom pendlerforholdet endrer seg eller opphører, må du sende oss en henvendelse.