Important information

This page is not available in English.

Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 7877

  • Published:
  • Avgitt 20 October 2013
Whole serial number KMVA 7877

Klagenemndas avgjørelse av 21. oktober 2013. 

Klagenemnda stadfestet innstillingen.

 

Saken gjelder: 1) Etterberegning av utgående avgift ved omsetning i restaurant pga uteholdt omsetning 2) 60 % tilleggsavgift

Samlet påklaget beløp inkl. renter og tilleggsavgift utgjør kr 684 648

Stikkord:  Utgående avgift  Ikke bokført omsetning    Tilleggsavgift

Bransje:  Servering av mat og drikke

Mval:   § 18-1 første ledd nr. 2    § 21-3

Skatteetaten.no: Skjønnsfastsettelse og endring

 

          Innstillingsdato: 1. oktober 2013

 

                                   KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

 

Avgjørelse i møte 21. oktober 2013 i sak KMVA 7877 - Klager AS.

Skatt x har avgitt slik

i n n s t i l l i n g:

Klager AS ble stiftet 01.02.2006, og ble registrert i merverdiavgiftsregisteret fra og med 1. termin 2006. Selskapet driver sushirestauranten A i Mveien. I tillegg til ordinær restaurantdrift, tilbys også en egen takeaway-meny.

Selskapets aksjekapital på kr 100 000 er eid med 50 % hver av hhv. B og C. B er styreleder og daglig leder. Begge har arbeidet daglig i restauranten i bokettersynsperioden.

På bakgrunn av bokettersyn for årene 2007- 2008, jf. bokettersynsrapport av 31.januar 2011, fattet skattekontoret den 6. mars 2013 vedtak om etterberegning av avgift og tilleggsavgift. Det er ikke inngitt anmeldelse til påtalemyndigheten i saken.

Skattekontorets innstilling til vedtak ble oversendt på innsyn til advokatfirmaet D AS 11. juli 2013.

I brev 30. august 2012 fra advokat E kommenteres skattekontorets utkast til vedtak. Det fremkommer ingen nye anførsler i dette brevet, brevet følger vedlagt. 

Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok. nr. Dokument Dato 1 Bokettersynsrapport 31. januar 2011 2 Varsel om etterberegning 22. november 2011 3 Tilsvar fra klager 22. februar 2012 4 Tilsvar fra klager 15. oktober 2012 5 Vedtak   6.  mars  2013 6 Klage  11. april 2013 7 Oversendelse av innstilling   8 Merknader til innstilling 

Klagen gjelder:

Skjønnsmessig økning av samlet uteholdt omsetning med henholdsvis kr 2 024 963 i 2007 og kr 1 454 681 i 2008. Det anføres prinsipalt i klagen at det ikke foreligger noen uteholdt omsetning i virksomheten. Subsidiært anføres i klagen at skattekontoret ved skjønnsfastsettelsen har tatt for lite hensyn til usikkerhetsmomenter ved skjønnsmodellen og har brukt for liten feilmargin ved skjønnsutøvelsen. Videre anføres det vedrørende skjerpet tillegssavgift at kravet til bevisets styrke ved skjerpede reaksjoner ikke er oppfyllt.

Saksforholdet:

Klager AS ble stiftet 01.02.2006, og ble registrert i merverdiavgiftsregisteret fra og med 1. termin 2006. Selskapet driver sushirestauranten A i Mveien. I tillegg til ordinær restaurantdrift, tilbys også en egen takeaway-meny.

Selskapets aksjekapital på kr 100 000 er eid med 50 % hver av hhv. B og C. B er styreleder og daglig leder. Begge har arbeidet daglig i restauranten i bokettersynsperioden.

På bakgrunn av bokettersyn for årene 2007- 2008, jf. bokettersynsrapport av 31.januar 2011, fattet skattekontoret den 6. mars 2013 vedtak om etterberegning av avgift og tilleggsavgift.

Kontrollen avdekket en del formelle mangler ved bokføringsrutinene i selskapet. Det ble bl. a avdekket en svært omfattende bruk av kasseapparatets korreksjonsfunksjoner ”Line Cancellation” og ”Order aborted”. Line Cancellation innebærer at siste linje i en bestilling fjernes før det produseres en regning. Order aborted innebærer at en hel bestilling fjernes, og at det ikke produseres noen regning. Begge former for korreksjoner setter spor på ”Global report” som er dagsrapporten som tas ut fra kassesystemet. Bruken av disse korreksjonsvariantene fremkommer som ”Keyboarding error” og vises med antall og beløp. Det mangler imidlertid angivelse av årsak til korreksjonene. Angivelse av årsak til korreksjonene fremkom heller ikke andre steder i regnskapsmaterialet. Kontrollen avdekket også at selskapets rutiner for dagsoppgjør av kontantomsetningen ikke har vært tilfredsstillende.

Ved bokettersynet er det foretatt en gjennomgang av månedsoppgjørene for 2007 og 2008, med tanke på å se hvor stor del av den bokførte omsetningen som kommer fra kontante penger. Rapporten viser på side 7 og 8 denne gjennomgangen. Der vises at det for 2007 var en gjennomsnittlig kontantandel på 1,79 prosent, mens kontantandelen for 2008 gjennomsnittlig var 0,74 prosent. Dette synes usannsynlig lavt for en virksomhet av denne typen.

Ved kontrollen viste en gjennomgang av kassesystemets elektroniske kassejournaler (Ticketfiler) at systemets funksjon for korrigering av registrerte bestillinger ble svært mye brukt. Månedsrapportene fra kassasystemet viser at det for 2007 og 2008 var registrert korrigeringer ("Keyboarding error") for hhv. kr 2 892 804 og kr 2 078 116.

På side 7 og 8 i bokettersynsrapporten vises månedsvis oversikt over kontantandelene. For 4 av månedene i 2007 og 7 av månedene i 2008 er kontantandelen negativ. Dvs. at det er mottatt mer betaling over bank, enn det er registrert omsetning i kassasystemet. Samlet fremkommer en gjennomsnittlig kontantandel for de to årene på hhv. 1,79 % og 0,74 %.

Bokettersynsrapporten beskriver på side 13 at innhentede opplysninger om betaling via betalingsterminalen er sammenholdt med ticketfilenes opplysninger om registrering på kassen. Kontrollen avdekket at det ved flere tilfeller var slettet hele bestillinger, samtidig som mottatt betaling over bankterminalen samsvarer med slettet bestilling.

Skattekontoret konkluderte i sitt vedtak med at det er grunnlag for å fastsette beregningsgrunnlaget for utgående merverdiavgift ved skjønn, jf merverdiavgiftsloven § 18-1, førte ledd bokstav b. Det er påviste mangler ved selskapets inntektslegitimasjon, samt mangelfull dokumentasjon av selskapets kontantbeholdning, samtidig er det påvist at omsetning i selskapet er holdt utenfor regnskapet, og dermed også utenfor innberetning i lignings- og merverdiavgiftsoppgaver.

Skjønnsutøvelse

Ticketfiler for 21 hele dager spredt ut over 2007 og 2008 er analysert.  For de 21 dagene er det foretatt en vurdering av samtlige korreksjoner på ticketfilen. Det er ikke unaturlig at korreksjoner av registrerte bestillinger i noen grad er nødvendig, derfor er de foretatte korreksjoner i denne perioden analysert for å anslå omfanget av "naturlige" korreksjoner. Resultatet av gjennomgangen av ticketfilene for de 21 dagene vises på side 14 i bokettersynsrapporten. Bokettersynsrapporten konkluderte med at 83,63 % av foretatte korreksjoner for de gjennomgåtte 21 dagene ikke hadde noen sannsynlig naturlig forklaring og i realiteten var unndratt omsetning.

I tilsvar fra advokat F datert 22.02.2012 er samtlige korreksjoner kommentert. Det ble i dette tilsvaret konkludert med at 47,49% av alle korreksjoner disse dagene tilsynelatende ikke hadde noen naturlig forklaring.

I skattekontorets vedtak ble forklaring vedrørende den nest største bestillingen som ble slettet i løpet av de 21 dagene under tvil godtatt.

Den 21. mai 2008 klokken 19:54 viser ticket filen følgende:

30 x artikkel nr.   931  sum 5 820 1 x artikkel nr.   1068  sum      81 1 x artikkel nr.   1061  sum      50 15 x artikkel nr. 1068  sum 1 215 15 x artikkel nr.   931  sum 2 910 Sum:              10 076

Ticketfilen viser at bestillingen i sin helhet er slettet.

Advokat E har vist til at det korrigerte beløpet her er langt høyere enn de andre korreksjonsbeløp som har vært gjennomgått. Fra virksomhetens side ble det forklart at registreringen gjelder prisforespørsel som ikke resulterte i noen ordre. Det ble anført at retningslinjer for et forsvarlig skjønn tilsier at denne korreksjonen bør klassifiseres som ”naturlig”.

Skattekontoret fant i sitt vedtak av forsiktighetsgrunner å klassifisere også denne korreksjonen som naturlig.

Etter at skattekontoret aksepterte at korreksjonen 21.mai 2008 kan ha naturlige årsaker gjenstår 74,13% av korreksjonene som anses å være unndratt omsetning.

Da analysen av 21 dager viste at ikke bokført omsetning nesten utelukkende gjaldt take-away, la skattekontoret til grunn at uteholdt omsetning i sin helhet ble ansett å være take-away, med redusert merverdiavgiftssats.

Skattekontoret fant på denne bakgrunn å legge til grunn som klart sannsynlig at minst 70 % av registrerte "keyboarding error" i 2007 og 2008, i realiteten er unndratt omsetning. Dette gir følgende konsekvenser for merverdiavgift og inntekt (jf. vedlegg nr. 6).

2007: Termin Keyboarding error Uteholdt omsetning 70 % Avrundet Økning utg. MVA 14 % Økning inntekt 1 531 206 371 844 371 000 45 561 325 439 2 486 318 340 423 339 000 41 632 297 368 3 445 164 311 615 310 000 38 070 271 930 4 423 167 296 217 295 000 36 228 258 772 5 468 630 328 041 327 000 40 158 286 842 6 538 319 376 823 376 000 46 175 329 825 Sum 2 892 804 2 024 963 2 018 000 247 825 1 770 175

2008: Termin Keyboarding error Uteholdt omsetning 70 % Avrundet Økning utg. MVA 14 % Økning inntekt 1 361 503 253 052 252 000 30 947 221 053 2 357 856 250 499 249 000 30 579 218 421 3 398 517 278 962 278 000 34 140 243 860 4 336 562 235 593 234 000 28 737 205 263 5 314 797 220 358 219 000 26 895 192 105 6 308 881 216 217 216 000 26 526 189 474 Sum 2 078 116 1 454 681 1 448 000 177 825 1 270 175

Ved analysen av ticketfilene for de 21 dagene, er det også gjort en sammenligning av registrert omsetning mot betalinger mottatt over bankterminal. Sammenligningen viste at det var mottatt betalinger over bankterminalen som ikke stemte med regninger produsert av kassasystemet, eller med slettede bestillinger. I bokettersynsrapportens pkt. 6.8 konkluderes med at 12.15 % av mottatte kortbetalinger de 21 dagene, ikke er registrert på kassen, verken som slettede bestillinger, eller ordinære regninger.

En samlet fremstilling av kortbetalinger ansett å ikke være registrert som omsetning på kassen, følger i vedlegg nr. 5. Som det fremgår der, finner skattekontoret at 7,93 % av mottatte kortbetalinger for de 21 analyserte dagene, ikke er registrert som omsetning på kassen.

Skattekontoret fant det sannsynlig at manglende registrering av kortbetalinger på kassen i de 21 analyserte dagene, innebærer en sannsynlighet for at det også ellers har vært unnlatt å registrere kortbetalinger på kassen. For å utvise en viss forsiktighet i skjønnsutøvelsen beregnet skattekontoret unndratt omsetning for denne del tilsvarende 5 % av samlet mottatt kortbetalinger for 2007 og 2008. Dette gir følgende utslag for merverdiavgift og ligning (jf. vedlegg nr. 6):

2007: Termin Betalt via kortterminal Uteholdt omsetning 5 % Avrundet Økning utg. MVA 14 % Økning inntekt 1 1 046 278 52 314 51 000 6 263 44 737 2 1 129 058 56 453 56 000 6 877 49 123 3 1 166 906 58 345 57 000 7 000 50 000 4 1 093 096 54 655 53 000 6 509 46 491 5 1 109 534 55 477 54 000 6 632 47 368 6 1 218 476 60 924 60 000 7 368 52 632 Sum 6 763 348 338 167 331 000 40 649 290 351

2008: Termin Betalt via kortterminal Uteholdt omsetning 5 % Avrundet Økning utg. MVA 14 % Økning inntekt 1 1 220 423 61 021 60 000 7 368 52 632 2 1 064 696 53 235 52 000 6 386 45 614 3 901 583 45 079 44 000 5 404 38 596 4 955 806 47 790 47 000 5 772 41 228 5 980 785 49 039 48 000 5 895 42 105 6 812 147 40 607 39 000 4 789 34 211 Sum 5 935 440 296 772 290 000 35 614 254 386

Bokettersynsrapportens pkt. 6.1 viser at selskapets bokførte andel av omsetningen betalt kontant med sedler og mynt utgjør hhv. 1,79 % og 0,74 % for 2007 og 2008. Tips betalt med kort påvirker kontantandelen ved at servitøren i slike tilfeller tar kontanter ut fra kassa. Dersom en legger til grunn at tips gjennomsnittlig utgjør 3 %, vil vedtatt skjønnstillegg til omsetningen medføre kontantandel som følger:  

 Omsetning Kort / faktura Kontant Kontantandel Bokført 2007 6 905 306 6 781 447 123 859 1,79 % Tips m/kort 3 %  - 203 443 203 443  Tillegg keyb. error 2 018 000  2 018 000  Tillegg kortbet. uten reg. kasse  331 000   331 000  Korrigerte tall 2007 9 254 306 6 578 004 2 676 302 28,92 %

 

 Omsetning Kort / faktura Kontant Kontantandel Bokført 2008 6 026 087 5 981 701 44 386 0,74 % Tips m/kort 3 %  - 179 451 179 451  Tillegg keyb. error 1 448 000  1 448 000  Tillegg kortbet. uten reg. kasse  290 000   290 000  Korrigerte tall 2008 7 764 087  5 802 250 1 961 837 25,27 %

Skattekontoret la til grunn at dette er kontantandeler som ikke er større enn en ville forvente å finne ved kontroll hos en virksomhet av denne typen.

Oppsummert og avrundet vedtok skattekontoret følgende endring av merverdiavgift og inntekt:

2007 1. term 2. term 3. term 4. term 5. term 6. term Sum Keyb. Error 371 000 339 000 310 000 295 000 327 000 376 000 2 018 000 Bank ikke reg. 51 000 56 000 57 000 53 000 54 000 60 000 331 000 Sum 422 000 395 000 367 000 348 000 381 000 436 000 2 349 000 MVA 14 % 51 825 48 509 45 070 42 737 46 789 53 544 288 474 Netto/inntekt 370 175 346 491 321 930 305 263 334 211 382 456 2 060 526

2008 1. term 2. term 3. term 4. term 5. term 6. term Sum Keyb. Error 252 000 249 000 278 000 234 000 219 000 216 000 1 448 000 Bank ikke reg. 60 000 52 000 44 000 47 000 48 000 39 000 290 000 Sum 312 000 301 000 322 000 281 000 267 000 255 000 1 738 000 MVA 14 % 38 316 36 965 39 544 34 509 32 789 31 316 213 439 Netto/inntekt 273 684 264 035 282 456 246 491 234 211 223 684 1 524 561

Når det gjelder tilleggsavgift fant skattekontoret at det foreligger klar sannsynlighet for at omsetning i omfang som angitt ovenfor hva gjelder foretatte korreksjoner på kassen, er uteholdt fra bokføringen og innberetning til avgiftsmyndigheten. Skattekontoret la til grunn at dette åpenbart oppfyller vilkåret om uaktsomhet i § 21-3, og at vilkår for å ilegge tilleggsavgift derved er oppfylt.

Advokat E anførte at det skal mer til, bevismessig, å ilegge skjerpet tilleggsskatt, enn alminnelig tilleggsskatt, eller å foreta endring av ligning ved skjønn. De samme bevisvurderingskrav har anvendelse for merverdiavgift og tilleggsavgift. Advokat E mener at forarbeidene gir anvisning på at det strafferettslige beviskravet krever dokumentbevis som med tilnærmet sikkerhet viser en unndratt størrelse. I denne saken foreligger ikke slike bevis, men kun vurdering av korreksjoner som i seg selv ikke gir klare / åpenbare svar. Advokat E mener det derfor ikke er grunnlag for å si at det strafferettslige beviskrav er oppfylt, og at det følgelig heller ikke kan ilegges tilleggsavgift ut over 20%.

I forhold til spørsmålet om tilleggsavgift ut over 20 % fant skattekontoret at det ut over enhver rimelig tvil kan legges til grunn at 50 % av foretatte korreksjoner på kassen i 2007 og 2008 utgjør uteholdt omsetning.

Skattekontoret konkluderte med at både de objektive og subjektive vilkår for å anvende tilleggsavgift ut over 20 %, er oppfylt.

Samlet sett fant skattekontoret etter dette at det er grunnlag for ileggelse av 60 % tilleggsavgift for denne del av etterberegningen, begrenset til 50 % av foretatte kassekorreksjoner.

Skattekontoret varslet tidligere at 20 % tilleggsavgift ble vurdert ilagt for den del av etterberegningen som ikke dekkes av det strafferettslige beviskravet. Skattedirektoratet har i oppdaterte retningslinjer for anvendelse av tilleggsavgift besluttet at tilleggsavgift ikke skal gis med forskjellige satser for samme forhold. Skattekontoret frafalt derfor den del av varslet tilleggsavgift som gjelder ileggelse av 20 % tilleggsavgift. Tilsvarende ilegges det ikke tilleggsavgift for den del av etterberegnet uteholdt omsetning som skyldes kortbetalinger som ikke anses registrert som omsetning på kassen.

Tilleggsavgift – beregning: Beregning av 60 % tilleggsavgift fremkommer som følger:

2007 Keyboarding error 50 % uteholdt omsetning Avrundet 14 % MVA 60 % tilleggsavgift 1. termin  531 206   265 603   265 000   32 544   19 526 2. termin  486 318  243 159 243 000 29 842 17 905 3. termin  445 164   222 582   222 000   27 263   16 358 4. termin  423 167   211 584   211 000   25 912   15 547 5. termin  468 630   234 315   234 000   28 737   17 242 6. termin  538 319   269 160   269 000   33 035   19 821 Sum tilleggsavgift  1 435 000  106 339

2008 Keyboarding error 50 % uteholdt omsetning Avrundet 14 % MVA 60 % tilleggsavgift 1. termin  361 503   180 752   180 000   22 105   13 263 2. termin  357 856   178 928   178 000   21 860   13 116 3. termin  398 517   199 259   199 000   24 439   14 663 4. termin  336 562   168 281   168 000   20 632   12 379 5. termin  314 797   157 399   157 000   19 281   11 568 6. termin  308 881   154 441   154 000   18 912   11 347 Sum tilleggsavgift  1 036 000  76 336

Til sammen innebærer dette tilleggsavgift å betale med kr. 182 735.

Skattyter anfører:

I brev fra advokat F mottatt 12. april 2013 påklages skattekontorets vedtak. Klagefristen er overholdt.

Det vises i klagen til skattekontorets vedtak av 06.03.2013, med utsatt klagefrist til 11.04.2013. Det opplyses innledningsvis at tidligere inngitte kommentarer opprettholdes.

Det anføres prinsipalt i klagen at det ikke foreligger noen uteholdt omsetning i virksomheten. Subsidiært anføres det at skattekontoret ved skjønnsfastsettelsen har tatt for lite hensyn til usikkerhetsmomenter ved skjønnsmodellen og har brukt for liten feilmargin ved skjønnsutøvelsen.

De fastholder sin tidligere konklusjon om at 47,5% av de registrerte "keyboarding error" gir et mer riktig bilde av andelen korreksjoner som kan synes å mangle en naturlig forklaring. Når det gjelder kortbetalinger uten registreringer på kasse vises det til tidligere inngitte merknader,bla brev 22.02.2012. De mener at siden deres gjennomgang av kortbetalinger sammenholdt med registreringer på kasse kun viser et avvik på 0,6%, tilsier et forsvarlig skjønn at skjønnsmessig uteholdt omsetning på dette grunnlag settes til null.

De anfører videre at en kontantandel på henholdsvis 28,9% og 25,2% synes å være høy sammenlignet med kontantandel i bransjen forøvrig og er i seg selv en sterk indikasjon på at skjønnsmessig økning i omsetningen er satt for høyt.

Videre anføres det vedrørende skjerpet tillegssavgift at kravet til bevisets styrke ved skjerpede reaksjoner ikke er oppfyllt. Skattekontorets innstilling til vedtak ble oversendt på innsyn til advokatfirmaet D AS 11. juli 2013.

I brev 30. august 2012 fra advokat E kommenteres skattekontorets utkast til vedtak. Det fremkommer ingen nye anførsler i dette brevet, brevet følger vedlagt. 

Skattekontorets vurdering av klagen:

Klagers merknader til endringen ble fremsatt første gang som tilsvar til varslet. Merknadene er derfor grundig behandlet i vedtaket. Skattekontoret kan ikke se at det har kommet nye merknader frem i klagen. Skattekontoret har under klagebehandlingen vurdert klagers merknader på ny. Dette har ikke medført noen endring av skattekontorets standpunkt.

Skattekontoret legger til grunn at det er grunnlag for å fastsette beregningsgrunnlaget for utgående merverdiavgift ved skjønn, jf merverdiavgiftsloven § 18-1 førte ledd bokstav b. Det er påviste mangler ved selskapets inntektslegitimasjon, samt mangelfull dokumentasjon av selskapets kontantbeholdning, samtidig er det påvist at omsetning i selskapet er holdt utenfor regnskapet, og dermed også utenfor innberetning i lignings- og merverdiavgiftsoppgaver.

Når det gjelder skjønnsutøvelsen mener skattekontoret at det foretatte skjønn i skattekontorets vedtak har en svært romslig sikkkerhetsmargin. Skattekontorets analyse av korreksjonene på ticketfilen for de aktuelle 21 dagene viser at 83,63% av korreksjonene ikke hadde noen sannsynlig naturlig forklaring.

I vedtaket valgte skattekontoret av forsiktighetsgrunner også å redusere utgangspunktet for skjønnsberegningen med det nest største av de korrigerte beløp:

Den 21. mai 2008 klokken 19:54 viser ticket filen følgende:

30 x artikkel nr.   931  sum 5 820 1 x artikkel nr. 1068  sum      81 1 x artikkel nr. 1061  sum      50 15 x artikkel nr. 1068  sum 1 215 15 x artikkel nr.   931  sum 2 910 Sum:                  10 076

Ticketfilen viser at bestillingen i sin helhet er slettet.

Fra virksomhetens side ble det forklart at registreringen gjelder prisforespørsel som ikke resulterte i noen ordre.

Skattekontoret fant i sitt vedtak av forsiktighetsgrunner å klassifisere også denne korreksjonen som naturlig.

Skattekontoret mener at virksomhetens forklaring om at prisforespørsler og pristilbud ble slått inn på kassa for deretter å bli slettet fremstår som lite troverdig. Virksomheten forsøker med dette å vinne frem med at kassaapparatet skal ha blitt brukt som en "kalkulator".

Skattekontoret er ikke uenig i at det sikkert er vanlig i en restaurantvirksomhet å behandle prisforespørsler fra potensielle kunder, skattekontoret mener imidlertid at det fremstår som svært uvanlig og lite trolig at kassaapparatet blir brukt til å utferdige pristibud på denne måten som her er beskrevet. Det fremgår av bokføringsforskriftens § 5-3-2 vedrørende kassaapparat at det skal foreligge dokumentsajon av korreksjonsposter med angivelse av beløp, årsak og antall korreksjoner.

Når det i denne saken klart er fastslått at omsetning er fjernet fra kassaapparatet fremstår dette etter skattekontorets oppfatning som en klart mer sannsynlig forklaring på denne korreksjonen enn virksomhetens udokumenterte forklaring om at kassaapparatet skal ha blitt brukt som en "kalkulator".

Når skattekontoret i sitt vedtak allikevel har valgt å fjerne dette beløpet fra beregningsgrunnlaget fremstår det foretatte skjønn som svært forsiktig. Det er i skattekontorets vedtak "fjernet" 30% av korreksjonene, dette tilsvarer "feilslag" på kassaapparatet tilsvarende henholdsvis kr 867 841 i 2007 og 623 435 i 2008.

Skattekontoret mener videre at det vedrørende manglende registreringer av kortbetalinger på kassen også er gjennomført et forsiktig skjønn. Skattekontorets analyse etter at enkelte av virksomhetens innsigelser er tatt til følge viser at 7,93 % av mottatte kortbetalinger for de 21 analyserte dagene, ikke er registrert som omsetning på kassen.

Skattekontoret finner det sannsynlig at manglende registrering av kortbetalinger på kassen i de 21 analyserte dagene, innebærer en sannsynlighet for at det også ellers har vært unnlatt å registrere kortbetalinger på kassen. Skattekontorets skjønn beregnet med unndratt omsetning tilsvarende 5% fremstår på denne bakgrunn som forsiktig.    Vedrørende ilagt tilleggsavgift legger skattekontoret til grunn at det i denne saken utover enhver rimelig tvil anses bevist at minst 50 prosent av foretatte kassekorreksjoner i årene 2007 og 2008 i realiteten er omsetning unndratt bokføring. At omsetningen er unndratt bokføring har også medført at den er unnlatt oppgitt i leverte ligningsoppgaver for årene 2007 og 2008.

Skattekontoret er av den oppfatning at kassesystemets returfunksjon forsettlig er brukt for å holde omsetning utenfor bokføringen, og at det ikke kan reises rimelig tvil om at selskapets ledelse har vært kjent med dette. Det er derfor skattekontorets vurdering at det forsettlig er gitt uriktige tall om selskapets omsetning i leverte oppgaver for 2007 og 2008.

På denne bakgrunn mener skattekontoret at det er grunnlag for å ilegge 60 % tilleggsavgift i denne saken. 

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slikt

V e d t a k :

Den påklagede del av etterberegningen stadfestes.

 

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

Nemndas medlem Kloster har avgitt slikt votum: "Det synes som om skattekontoret har behandlet de ansattes tips som klagers omsetning. Dette kan etter min mening ikke være korrekt og skal holdes utenfor etteberegningen. For øvrig enig i innstillingen."

Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre og Stenhamar sluttet seg til skattekontorets innstilling.

Det ble etter dette fattet slikt

V e d t a k:

Som innstilt.